Ska snart börja på en trafikskola...
Och jag har några frågor, då jag aldrig kört en bil förut. Den första frågan är, börjar man med att lära sig att hitta dragläget på någon tom parkering? Sen undrar jag bara hur mycket använder man kopplingen, är det bara när man växlar och startar bilen?
Är tacksam för svar och tips då jag vill lära mig att bli en bra bilförare.
Det är väl lite olika från skola till skola tror jag.
Jag hade förvisso kört mycket bil innan jag började på körskolan och det visste läraren.
Men jag fick öva på dragläget ute på vägen i backstart.
Men med någon som aldrig kört innan så kanske dom övar på en tom parkering eller något. Det är ju inte så att du kommer få ställa dig och öva det på den mest trafikerade vägen i stan.
Sen ska du tänka på att varje gång du sätter dig i bilen så ska du ställa in sidospeglarna, backspegeln, sätet
Tack för svaren!
Får väl säga till läraren att jag är 100% nybörjare.
Ska lägga det på minnet så att man iallafall kan något när man väl börjar att köra.
Väntar nu bara på körkortstillståndet, skickade in det igår och har hört att det kan ta ca 3-4v innan man får beskedet hemskickat.
Jag var också 100% nybörjare och visste knappt vilken pedal som var vilken så vi började på en tom bred gata på ett industriområde där vi först gick igenom körställning mm sen fick jag starta bilen och hitta dragläget.
Var skitnervös för tanken på dragläge och koppling har gjort att jag seriöst funderat på automat alt aldrig köra bil...
Men jag hittade dl på första försöket och sen krypkörde jag i 10 km/h och strålade som en sol.
I kontrast kan jag säga att jag på halkan fick en automatare och tvingades byta med en annan deltagare och har aldrig varit så glad över en kopplingspedal i hela mitt liv.
EDIT: när du ska växla så tänk på följande (som jag hade svårt att få in i fötterna)
1. När du ska byta växel så ska kopplingen ner snabbt och bestämt - växla - mjukt upp med kopplingen samtidigt som du ger gas igen.
2. När du saktar in inför en sväng - bromsa - växla ner - kopplingen upp men fortsätt att bromsa.
Senaste foruminläggen
Rubrik