Start > Körkortsforum > Vindrutetorkarna och defroster…

Vindrutetorkarna och defrostern där bak?

Gäst 2012-07-30 11:01 ! Citera #
Hej, jag undrar hur man sätter på dom på bakrutan? Vet hur man startar vindrutetorkarna framtill men har aldrig testat defrostern eller vindrutetorkarna där bak :o antar att man måste kunna detta till uppkörningen om det börjar regna? Ska man köra med halvljus eller dimljus vid regn?
Gäst 2012-07-30 12:31 ! Citera #
J_92
Hej, jag undrar hur man sätter på dom på bakrutan? Vet hur man startar vindrutetorkarna framtill men har aldrig testat defrostern eller vindrutetorkarna där bak :o antar att man måste kunna detta till uppkörningen om det börjar regna? Ska man köra med halvljus eller dimljus vid regn?

Hur du sätter igång bakrutetorkarna varierar från bilmärke till bilmärke. Vanligtvis är det med samma spak som du sköter vindrutetorkarna fram.

Defrostern är oftast en knapp på instrumentbrädan, symbolen är en ruta med (vågiga) pilar uppåt.

Bäst är att kolla manualen för mer exakt användning, men jag har svårt att tro att det skulle förväntas av dig att känna till varje detalj i en bil du aldrig kört (om du kör upp privat). Däremot bör du kunna känna igen symbolerna på knappar och indikatorlampor i förarmiljön
Gäst 2012-07-30 18:44 ! Citera #
prs

Hur du sätter igång bakrutetorkarna varierar från bilmärke till bilmärke. Vanligtvis är det med samma spak som du sköter vindrutetorkarna fram.

Defrostern är oftast en knapp på instrumentbrädan, symbolen är en ruta med (vågiga) pilar uppåt.

Bäst är att kolla manualen för mer exakt användning, men jag har svårt att tro att det skulle förväntas av dig att känna till varje detalj i en bil du aldrig kört (om du kör upp privat). Däremot bör du kunna känna igen symbolerna på knappar och indikatorlampor i förarmiljön

Okej, tack så mycket, jag känner igen alla symboler förutom den till bakrutetorkarna. Ska jag hålla lägre hastighet om det börjar regna? Enligt prognosen ska det ska regna lite lätt imorgon 8-)
Gäst 2012-07-30 19:19 ! Citera #
Du ska givetvis anpassa hastigheten efter omständigheterna, men bara för att det regnar lite innebär det inte vare sig sämre sikt eller väggrepp. Samma motsvarighet en solig dag; om du har solen i ögonen och har svårt att se, så måste du givetvis anpassa hastigheten därefter, och inte köra på som inget hänt bara för att det är fint väder. Om du har problem med att uppskatta sikt och vägförhållanden så kanske du inte är helt redo för körkort riktigt ännu.
Gäst 2012-08-11 22:37 ! Citera #
Okej, tack så mycket för svaret! En fråga till bara: Är det normalt att motorljudet hörs mycket vid låga hastigheter (ca km/h)eller kör jag med fel växel (2:ans)? Kör en ny bil nu och jag minns inte att det var så med de tidigare bilarna :?
Gäst 2012-08-11 22:59 ! Citera #
J_92
Okej, tack så mycket för svaret! En fråga till bara: Är det normalt att motorljudet hörs mycket vid låga hastigheter (ca km/h)eller kör jag med fel växel (2:ans)? Kör en ny bil nu och jag minns inte att det var så med de tidigare bilarna :?

Vilket varvtal är det? Hastigheten verkar ha trillat bort i inlägget. Sånt är givetvis olika från bil till bil, och mycket motorljud är relativt.

Är det en ny ny bil, eller en ny bil för dig?
Gäst 2012-08-12 00:29 ! Citera #
prs

Vilket varvtal är det? Hastigheten verkar ha trillat bort i inlägget. Sånt är givetvis olika från bil till bil, och mycket motorljud är relativt.

Är det en ny ny bil, eller en ny bil för dig?

20 km/h skulle det stå. Ajdå, tänkte inte på varvatalet 8-) jag brukar inte ha så mycket koll på varvmätaren om jag ska vara ärlig :o men jag har för mig att den bör ligga under 3000, och att motorn mår ”bra” av 1500 v/m? Ska kolla det till nästa gång :)
DjB 2012-08-13 09:15 ! Citera #
Ligger du på 3000RPM på tvåan så kör du långt över 20km/h ;)
Gäst 2012-08-13 12:21 ! Citera #
Kollade igår och då låg den runt 1,5 , det konstiga är att jag tom kan köra med 4:ans växel och så ligger den ändå under 3000 :?
Bilen har endast upp till 5:ans växel men mätaren hamnar alltid över 3000 när jag kör i över 100 km/h. Betyder det att bilen tar skada utav detta?
Mani 2012-08-13 18:35 ! Citera #
J_92
Kollade igår och då låg den runt 1,5 , det konstiga är att jag tom kan köra med 4:ans växel och så ligger den ändå under 3000 :?
Bilen har endast upp till 5:ans växel men mätaren hamnar alltid över 3000 när jag kör i över 100 km/h. Betyder det att bilen tar skada utav detta?

Jag är absolut ingen expert, men om du kör 100 km/h på femmans växel, då känns väl varvtalet lite högt väl?
Fast det kanske det inte gör ändå, men jag skulle tro att det är väldigt högt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor