Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen trots des…

Klarade uppkörningen trots dessa misstag

Piraten 2015-09-08 06:58 ! Citera #
Hej alla..

Man får göra fel på uppkörningen allt beror på vad du gör för fel!
Kan du visa att du har säkerhets tänket och tänker miljövänligt!!
Som jag läste här inne som inte räknas som fel.
Tex. Köra på en trottoar kant vid fick parkering är inget fel fel så länge resultatet blir fickparkerad bil.
Köra på lägre växel för att bilen inte klarar högre är inte heller något fel.

Helheten måste du kunnat visa att du tänker på säkerhet och förstår faror som kan uppstå!
Sen så klart ecodriving.

Tror inte jag missat något.

Mvh
Piraten
Gäst 2015-09-08 10:48 ! Citera #
Fel får man göra när man har sin uppkörning, det hela beror på vad för slags fel man gör och hur trafikfarligt det felet eventuellt är. Huvudsaken är att helheten i sin körning är bra, sedan blir det alltid nått fel på vägen. Ingen kör prickfritt, inte ens dom som har haft körkort 5-10 år kör fläckfritt, alla gör vi massa småfel varje gång man är ute och kör. Det som skiljer är som sagt grovheten på felet som man gör :D
Gäst 2015-09-10 15:48 ! Citera #
Jag kuggade idag och det jag undrar över då dom säger att det är helheten som bedöms, varför blir man då kuggad om man har klarat 7/10 saker som de har bedömt? (kollar protokollet, vilka saker som är bedömda, vilka som är underkända).

Detta innebär ju att det räcker med att du misslyckas med EN sak så får du inte kortet.. Trevliga odds..
Gäst 2015-09-10 16:59 ! Citera #
Gäst
Jag kuggade idag och det jag undrar över då dom säger att det är helheten som bedöms, varför blir man då kuggad om man har klarat 7/10 saker som de har bedömt? (kollar protokollet, vilka saker som är bedömda, vilka som är underkända).

Detta innebär ju att det räcker med att du misslyckas med EN sak så får du inte kortet.. Trevliga odds..

Det hela handlar om hur farlig trafiksituationen var eller kunde bli, hur grovt fel du gjorde.
Jag menar kör du förbi ett övergångsställe där det finns någon som vill gå över, och du bara kör förbi. Ja då du kan du räkna med att bli kuggad.. Hur ser ditt protokoll ut och vad var det du kuggade på?
Lite svårt att förklara hur dom har tänkt när man inte ser vad du har bedömts på, samt vad det var du kuggade på :)
Gäst 2015-09-10 17:06 ! Citera #
Jag menar att vissa kan ju fan krocka på uppkörningen medan andra kuggar på att de tar på sig bilbältet på ”fel” sätt..
Gäst 2015-10-21 18:14 ! Citera #
Gäst 2015-09-10
Gäst

Det hela handlar om hur farlig trafiksituationen var eller kunde bli, hur grovt fel du gjorde.
Jag menar kör du förbi ett övergångsställe där det finns någon som vill gå över, och du bara kör förbi. Ja då du kan du räkna med att bli kuggad.. Hur ser ditt protokoll ut och vad var det du kuggade på?
Lite svårt att förklara hur dom har tänkt när man inte ser vad du har bedömts på, samt vad det var du kuggade på :)
Min syster klarade uppkörningen fast hon inte stannade vid ett övergångsställe. Jag kuggade på uppkörningen för att jag saktade ner farten för tidigt vid vänstersväng på landsväg. Jag gjorde som körskolan har lärt mig, så tyckte det var väldigt konstigt. Det hela beror nog på VEM man får köra upp med. Har man otur, blir man kuggade för att de känner för att kugga en.
Gäst 2015-10-21 19:59 ! Citera #
Gäst 2015-10-21
Min syster klarade uppkörningen fast hon inte stannade vid ett övergångsställe. Jag kuggade på uppkörningen för att jag saktade ner farten för tidigt vid vänstersväng på landsväg. Jag gjorde som körskolan har lärt mig, så tyckte det var väldigt konstigt. Det hela beror nog på VEM man får köra upp med. Har man otur, blir man kuggade för att de känner för att kugga en.
Man kan klara sig fast man blåser förbi ett övergångsställe, men om det stod någon där och visade tydligt att dom ville gå över, och din syster bara åker förbi, då skulle även hon bli kuggad. Men om det var någon på väg till övergångsstället så har hon all rätt att köra förbi. Sedan måste man även lägga till att hon får bara stanna om hon kunde göra det på ett trafiksäkert sätt!

Däremot kan jag förstå att du vart kuggad för att du saktade in förtidigt på en landsväg!
Du har tydligen en dålig planering samt så förstår du inte när eller var du ska sakta in i tid.
För saktar du in för tidigt, så blir du hindrande för dom som ligger bakom dig, vänstersväng från landsväg är den farligaste svängen man ska/kan göra när man är ute i trafiken. Och visar man att man inte klarar av den klockrent så ska man inte ha körkort tills man visar att man klarar av även det!!

Så skippa snacket om att man ska ha tur med sin inspektör, du får nog granska din egna körning lite mera innan du skriver något negativt om dom som håller alla dårar borta från våra vägar! :)
Farsta.uppkörning 2016-06-20 14:21 ! Citera #
Hej,
Jag klarade min uppkörning i Farsta dag, känns helt underbart!
Klarade trotts att, enligt vad jag kan kommentera:
1.stannade i kön i rondellen, dsv glömde att titta åt höger och se att det står bilar.
2. bytte fil sent
3. missade hastighetsskyltarna ett par gånger och körde lite över 30. Insåg det ganska snabbt och anpassade dock.
4. placerade mig dåligt i korsningen för en vänstersväng

när vi körde in på parkeringsplatsen sa han att jag behövde inte kolla om jag parkerade rätt, han var klar med sin bedömning. Låter lite sådär då man vet inte om det är kört för en eller inte...
men jag fick godkänt med anmärkningar på att jag körde nära parkerade bilar, samt att jag inte lättade på gasen när jag såg en kvinna gå över den stora vändplatsen vid parkeringen.

Hela upplevelsen var ganska skakig, såklart, men jag fick en väldig trevig inspektör, han visade för mig några gånger vart jag inte skulle köra, tex i en bussfil, var jag skulle vara uppmärksam med svängen och tom hjälpte han mig med sittplaceingen i bilen!
Gäst 2016-06-20 14:40 ! Citera #
Gäst 2012-07-31
J_92

Önskar att jag bodde i närheten :cry: här kuggar dom en för minsta lilla. De är bara ute efter pengar.

Att projicera sina egna tillkortakommanden på inspektörens beslut är tyvärr vanligt när man inte har tillräcklig självinsikt. Ta till dig av misstagen du gjort istället och träna bort dem så klarar du det nästa gång. En inspektör som gjort hundratals om inte tusentals bedömningar är garanterat bättre kvalificerad att bedöma din körning än du själv.
Hur vanligt är det att inspektörer projicerar sina misstag på de som kör upp? :)
Lexxan 2017-11-03 09:38 ! Citera #
Fyfan vad gött. Klarade uppkörningen idag!! :D :D :D Trodde inte för fem öre att jag skulle klara då jag kuggat 2 gånger innan. Men det är klart. Jag har ju lärt mig av vad jag gjorde för fel från de 2 andra gångerna. Kan väl säga att min inspektör var väldigt soft. Han sa att jag skulle köra ut på motorvägen och upp på första avfarten och vända o köra tillbaka. Gjorde en liten miss vid stopplinjen o det var att jag inte körde tillräckligt långt fram så jag såg inte bilen som kom från vänster. Därefter fick jag köra in på en parkering o parkera var och hur jag ville. Så jag toh såklart det enklaste alternativet. Sedan bad han mig att köra tillbaka till parkeringen där vi startade och då sa han att jag var godkänd. Asså den känslan är så otroligt skön!! Får tillägga att jag körde trafikverkets bil (volvo v60) som jag aldrig har kört förut. Men jag tog det lungt hela tiden och vi pratade lite om olika saker. Nu har jag bara teorin kvar eftersom jag kuggade på den. ska jag gör om 3 veckor igen, så det är bara o plugga på som fan!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
4
I dag 18:10
11
I dag 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov