Start > Körkortsforum > Är jag osäker eller defensiv?

Är jag osäker eller defensiv?

Nils 2012-07-21 00:10 ! Citera #
Hejsan. Jag har nu övningskört i ungefär ett och ett halvt år med min pappa, men det var inte förrän för en månad sen jag tog min första riktiga körlektion med körskola, totalt har jag nu tagit två stycken.

Som jag har förstått det av skolan ska man köra defensivt och ekonomiskt för att klara uppkörningen. Ta det lugnt in i rondeller, ingen brådska, hellre vara säker och långsam än snabb och ta risker etc, det var vad de pekade ut som saker jag behövde jobba på. Så jag har börjat göra det nu när jag övningskör med min pappa emellan lektionerna, men han tycker bara att jag verkar osäker, inte alls så körvan som man bör vara efter så ett och ett halvt år av körning. Jag försöker ju bara praktisera det jag får lära mig på skolan, känner mig ungefär likadant som tidigare, bara lite ovan vid de nya rutinerna som måste övas in, titta i döda vinkeln, ekonomisk körning osv.

Så jag undrar lite bara. Kan det vara så att körledaren under min uppkörning kan uppfatta mig som osäker eller ser han det som det motsatta, att jag kör defensivt, säkert och ekonomiskt? Kan det vara så att jag kör för defensivt? Kan jag underkännas på det?

Jag skulle vara väldigt tacksam för svar.
Gäst 2012-07-21 21:34 ! Citera #
Det är helt omöjligt att svara på utan att ha sett dig köra. Den frågan är din trafikskolelärare bäst lämpad att svara på.
Gäst 2012-07-21 22:35 ! Citera #
Jo, jag inser det nu. Tack för svaret i alla fall!

Men om vi tar ett konkret exempel. Jag ska ut från en parkeringsplats, jag ser ingenting av vägen förutom rakt fram, ingenting från sidorna. Jag har alltså ingen aning om vad som finns där bakom bilarna och vägen är ganska smal, två bilar kan väldigt knappt köra sida vid sida. Så jag tar god tid på mig, jag kör långsamt ut, väldigt långsamt, jag vill ge en eventuell bil kommande från sidan tid att reagera på mig och jag vill själv kunna stanna snabbt. Min pappa tyckte att jag körde för långsamt, när jag hade kommit ut sa han att jag inte fick verka så osäker, att det inte ”håller”, att jag verkar ovan. Han sa att de bedömer mycket på min körvana vid uppkörningen.

Jag förstår såklart att det är svårt för er att avgöra. Pappa är absolut ingen som tycker att säkerhet inte är viktigt, men han tycker att jag verkade mer osäker än försiktig.

Mitt självförtroende krossades lite när han kom med liknande kommnentarer upprepade gånger under körturen. Jag ska köra upp om en månad och min körskola har sommarstängt i en vecka till, så det känns rätt kasst just nu. Är inte säker på hur många lektioner jag hinner ta, heller, skolan är ganska populär och tider kan vara svårtillgängliga.
fixarens 2012-07-29 23:44 ! Citera #
Hej!

Jag förstår lite hur du är, du är en blandning av både osäker och defensiv, du tänker rätt när du kör, ta det lugnt ingen rock n roll osv....

Men du måste våga ta för dig mer i trafiken....

Impulsivt agerande, Eco-driving är viktigt!

- Aktivt sökande
- Självständig körning, du får be din far med att lägga av med kommentarerna....
- Var övertydlig

Sitt ner med din far och berätta problemen och hur ni ska göra för att det inte skall bli missförstånd mellan er...
Nils 2012-07-31 20:32 ! Citera #
Ok, tack för svaret! Jo, vi pratade lite om de.. Vi kom fram till att han skulle låta mig vara och bara peka ut faktiska fel jag gjorde, istället för att bara säga att jag verkar osäker, och sen hoppas på att osäkerheten försvinner med mer erfarenhet. Jag har varit bortrest så vi har bara kunnat köra en enda gång sedan dess, men jag hoppas på att vi hinner köra mer så att jag lyckas.

Skulle du säga att beteendet innebär en stor risk att misslyckas på uppkörningen?
Nils 2012-07-31 20:39 ! Citera #
Nils
Ok, tack för svaret! Jo, vi pratade lite om de..

Herregud, jag vet hur töntig jag är nu men jag är perfektionist och kan inte bara låta det vara. Eftersom jag inte kan redigera inlägget (eftersom jag inte är medlem, antar jag) så gör jag så här i stället och accepterar hur töntig jag blir ansedd att vara.

Jag menar ju att skriva ut ord ”Jo, vi pratade lite om det.” och att använda en enda punkt.

Förlåt :o
bibi 2012-07-31 20:57 ! Citera #
Vill också lägga in en kommentar till den här diskussionen. Har nu haft mitt körkort i snart ett år. Anledningen till att nyblivna och körkortsaspiranter bör sänka farten inför rondeller, korsningar mm är ju för att vi har längre reaktionssträcka samt erfarenhet för att snabbt kunna agera om så skulle behövas i en oväntad situation. Kör man långsammare har man också mer tid att överblicka trafiken runtomkring och fatta riktiga beslut.

Om man precis innan man korsar en väg sänker hastigheten ger man tecken till bilister från sidovägare att man tänker lämna företräde. Därför är det bättre att sänka hastigheten en bra bit (många, många meter innan så man rullar in i korsningen med jämn fart) innan korsningen och sedan behålla den lägre hastigheten tills man man vet om man kan korsa säkert. Detta är speciellt viktigt vid dålig sikt. Först när man är framme i korsningen och det är säkert och fritt att korsa ökar man farten bestämt.
Gäst 2012-07-31 22:01 ! Citera #
Tack för hjälpen! Sådana tips är alltid välkomna!

Finns det ingen risk att man irriterar bilister bakom för mycket om man saktar ner innan varenda korsning? Det finns ju vägar med korsningar var hundrade meter.

Gäller det bara om det är högerregeln som gäller eller kan det vara bra även på huvudled och andra ställen där bilisterna från sidorna har väjningsplikt, bara för att vara extra säker?
Gäst 2012-07-31 23:28 ! Citera #
Jag tycker att det du beskriver är ganska vanligt faktiskt. Jag har nyss börjat övningsköra på körskolan och där tyckte man att jag körde lite för snabbt. Då började jag att köra som man sade att jag skulle, dvs. långsammare, och då tyckte farsan att jag kör onödigt långsamt och hindrar trafiken :lol:

Jag tycker att det beror på att ens föräldrar (eller vem det nu är man övningskör med privat) är vana vid en särskilt trafiktempo som ofta inte är särskilt säkert eller miljövänligt. Detta leder till att dom upplever att man kör onödigt långsamt då man kör långsammare än dom själva, även om man kör i helt korrekt hastighet.

Jag har nu sagt till farsan att han ska strunta i snacka om hastigheten, så länge jag inte kör 50 på en 30-väg förstås, och koncentrera sig på annat jag kanske gör fel på.
Nils 2012-07-31 23:47 ! Citera #
Vad skönt det är med någon som har känt ungefär likadant! Det är nog precis som du säger, att de är vana vid den ”riktiga” trafiken, där många skiter i vilket, kör på som de själva känner och inte vill bli hindrade från det. Man märker ju det när man kör 30 utanför en skola måndag kl. 16, och någon sate envetet ska om en i 40-50.

Tack för en lugnande kommentar. :P Uppkörningen är om tre veckor och jag får redan ångestattacker, ibland, haha.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest