Start > Körkortsforum > Privatist

Privatist

gäst1 2012-07-25 15:20 ! Citera #
Jag tror inte du behöver oroa dig för just hastighetsmätarens utformning, du vänjer dig snabbt vid att titta på siffrorna istället för strecken. Många moderna bilar har dessutom en skärm som visar din exakta hastighet, snegla på den istället om du är osäker (om det finns en sådan). På skärmen kan du även se om du bör växla upp eller ner eftersom bilen talar om det för dig. Jag klarade uppkörningen igår (som privatist på första försöket) i en vw golf som på alla sätt var väldigt olik min egen bil och dessutom dieseldriven. Visst hör man sämre i nya bilar hur motorn mår men man hör definitivt när det är fel växel i om man har körvana. I mitt fall var det nog körningen i sig som gav mig godkänt och inte hur jag hanterade den nya bilen för det blev lite hackigt ibland. Kör bara lugnt och säkert och och följ alla regler så ska det gå bra!

Lycka till!
ciindbran 2012-08-02 12:53 ! Citera #
Åh grattis! Har du kortet i handen idag då? :-)
eee 2012-10-01 17:35 ! Citera #
ciindbran
Åh grattis! Har du kortet i handen idag då? :-)

hej jag underar om man har en tur dag när jag körde upp hade jag flera ibland rundal korsning körfalt nu ska jag kör upp igen men har kör trafikskolan bil en gång blir inte jag börja blir tveksam om det bra eller inte att köra trafikverket bil e det nogän som har råd till mig
mehari yohanes 2017-07-12 06:14 ! Citera #
Därefter prova I halka bana
John 2017-07-12 08:21 ! Citera #
Konsten är att inte drabbas av panik.

Det finns ett par sajter som du bör ta dig igenom. elevcentralen.se, korkortonline.se, kan också rekommendera uppkörningsbloggen av Rune Wåhlin.

Om du har kört så länge så behöver du inte oroa dig över körningen. Din värsta fiende kan vara att du har ett inövat beteende som i trafik inspektörens ögon anses felaktigt, det här är svårt att veta utan att faktiskt köra upp.

Om du kuggar, kan du boka en ny uppkörning ganska omgående. Du vill inte slösa bort dessa chanser! Du har totalt 4 försök och både teori och uppkörning räknas. Sumpa inte teorin i onödan, då hamnar du längst bak i kön.

Vad inte rädd för att kugga, det är en lärorik situation. Ta till dig av inspektören. Fråga om din körning, du har ett gyllene tillfälle att få ett nytt perspektiv. Om du känner att du är redo och du kan ta till dig av inspektören, boka nytt förarprov om du vill. Du har 3 försök om du tar teorin på första innan du förlorar din förtur.

Jag har bara kört i körskolan och efter ca 2 månader så började jag köra upp. Kuggade två gånger. Tog körkortet i måndags.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov