Start > Körkortsforum > Förbjudna körfält

Förbjudna körfält

jagpluskörkort 2012-07-09 17:52 ! Citera #
”Förbjudna körfält

Beroende på hur vägen ser ut kan vissa körfält vara förbjudna att använda. Det gäller i följande fall:

Väg med 4 eller fler körfält: Förbjudet att köra till vänster om vägens mitt.
Väg med 3 körfält: Förbjudet att köra i körfältet längst till vänster.
Ute i trafiken är det oftast självklart att körfälten är förbjudna att köra i (heldragna linjer förekommer exempelvis). Förbuden gäller inte om vägen är enkelriktad.”

Klippt från Körkortonlines teori. Jag fattar inte detta med att det är förbjudet att köra vissa körfält? Kan någon möjligtvis skicka en bild och visa vad dem menar? Jag fattar bättre när man kan se själva situationen! Tackar så hjärtligt:)
Gäst 2012-07-09 19:26 ! Citera #
Om det är fyra körfält, så menas det två i vardera riktningen. Tre körfält är 2+1-väg. Då framstår det väl som logiskt att du inte får köra i mötande trafiks körfält?
Gäst 2012-07-10 10:18 ! Citera #
prs
Om det är fyra körfält, så menas det två i vardera riktningen. Tre körfält är 2+1-väg. Då framstår det väl som logiskt att du inte får köra i mötande trafiks körfält?

Hade problem med att förstå det där med. Anledningen till att det blir så svårt är just att det är så självklart. Man vill liksom inte riktigt tro att de som skrivit boken tror att läsaren behöver ha utskrivet att det är förbjudet att köra i mötande trafikens körfält. Det är lite överdrivet dumförklarande. Ett ”man får inte köra i körfält avsedda för mötande trafik” hade varit lättare att förstå, eftersom det då inte finns något tvivel om att det faktiskt är just en sån dumförklarande sak de syftar på.
Eiie 2012-11-14 01:20 ! Citera #
Jag blir tokig på det här ständigt återkommande påståendet att ”I en körbana med tre körfält är det förbjudet att köra i det vänstra”. Jag förstår att det handlar om så kallad ”2+1 väg”, men vad är det jag missar? Det ser ju rimligtvis annorlunda (”1+2”) ut om man kommer från andra hållet, right? Eller, för att vara helt korrekt, det torde väl bara när körfälten är indelade just ”1+2” som det är just det vänstra man ska avhålla sig ifrån. Om körfältförhållandet för stunden ser ut ”2+1” har man ju bara ett körfält ”på sin sida” det vill säga där man undviker mötande trafik. Tänker man då stenhårt på det man läst ”Förbjudet att köra på det vänstra körfältet!” och då vidare ”Jaha, då är det näst vänstra okej att köra på”, fastän det också är ett mötande körfält, och så smäller man i en frontalkrock? Givetvis förstår jag vitsen, men det är så ologiskt beskrivet överallt, det här med att det är konsekvent ska vara just ”DET vänstra!” körfältet som är förbjudet att köra i. Eller är det nåt jag har missat här?
Gäst 2012-11-19 17:34 ! Citera #
Eiie
Jag blir tokig på det här ständigt återkommande påståendet att ”I en körbana med tre körfält är det förbjudet att köra i det vänstra”. Jag förstår att det handlar om så kallad ”2+1 väg”, men vad är det jag missar? Det ser ju rimligtvis annorlunda (”1+2”) ut om man kommer från andra hållet, right? Eller, för att vara helt korrekt, det torde väl bara när körfälten är indelade just ”1+2” som det är just det vänstra man ska avhålla sig ifrån. Om körfältförhållandet för stunden ser ut ”2+1” har man ju bara ett körfält ”på sin sida” det vill säga där man undviker mötande trafik. Tänker man då stenhårt på det man läst ”Förbjudet att köra på det vänstra körfältet!” och då vidare ”Jaha, då är det näst vänstra okej att köra på”, fastän det också är ett mötande körfält, och så smäller man i en frontalkrock? Givetvis förstår jag vitsen, men det är så ologiskt beskrivet överallt, det här med att det är konsekvent ska vara just ”DET vänstra!” körfältet som är förbjudet att köra i. Eller är det nåt jag har missat här?

Även jag har tänkt på just detta. Varje fråga jag har sett om detta säger att det är tre körfält, men de säger inte om det är 2+1 eller 1+2. Och svaret är då att man inte får köra i det längst till vänster. Men om man kör på vägen som det finns två körfält i då?
Gäst 2012-11-19 22:25 ! Citera #
Gäst

Även jag har tänkt på just detta. Varje fråga jag har sett om detta säger att det är tre körfält, men de säger inte om det är 2+1 eller 1+2. Och svaret är då att man inte får köra i det längst till vänster. Men om man kör på vägen som det finns två körfält i då?

Tänk efter: skiljer sig det vänstra körfältet åt beroende på om det är 1+2 eller 2+1?
Gäst 2012-11-22 18:22 ! Citera #
Stark poäng där! Ett efterföljande förtydligande ”På körbana med tre körfält kan (beroende på för stunden rådande körriktningsfördelning) även det näst vänstra körfältet vara förbjudet att köra i” (på de sajter & böcker där jag har läst just den där lymmiga raden som min konfundering startade i) hade tagit bort alla frågetecken. Med somliga (mig själv, t.ex.) måste man vara övertydlig (läs: ”stating the obvious”) för att saker ska matas in rätt sätt vid djupinlärningen.
Gäst 2012-11-22 19:16 ! Citera #
Ah, jag tänkte visst dumt där. Det är ju bara det i mitten som blir olika, eller hur? :)
Gäst 2012-11-22 21:07 ! Citera #
Gewie

Stark poäng där! Ett efterföljande förtydligande ”På körbana med tre körfält kan (beroende på för stunden rådande körriktningsfördelning) även det näst vänstra körfältet vara förbjudet att köra i” (på de sajter & böcker där jag har läst just den där lymmiga raden som min konfundering startade i) hade tagit bort alla frågetecken. Med somliga (mig själv, t.ex.) måste man vara övertydlig (läs: ”stating the obvious”) för att saker ska matas in rätt sätt vid djupinlärningen.

Trafikförordningen nämner inget om de andra körfälten om körbanan har tre körfält. Dock har jag nog inte stött på 2+1-väg utan antingen avskiljare eller heldragen linje.
putin 2012-11-23 03:55 ! Citera #
Inte ”väg” utan ”körbana” står i Trafikförordningen, Körkortonline gillar ändra på texter.
Själv fattade inte vad f* menade Körkortonline tills hittade originalet (lagen.nu/1998:1276#K3P8S1)

Regeringen ville bara säga (det gick tyvärr inte bra) att om du har mer än 1 körfält i din riktning får du absolut inte använda mötande körfält för omkörningar. Hur själva vägen ser ut spelar ingen roll, den kan vara 4 körfält eller 2+1 väg, 8+25, skita i det.

Angående körbana med tre körfält: först och framst, idén om 2+1 väg tillkom i mitten på 1990-talet. Utan texten ”en körbana har tre körfält” tillkom i Förordning år 1972-1985 och menade en väg med två körfält i både riktningar med en reservkörfält mellan de i mitten som trafikanter av både riktningar skulle använda för omkörningar och skulle aldrig köra på mötande körfalt.

Angående själva körfält: med ”om vägmarkering ej finns” i 1972 menades en väg helt utan vägmarkeringen alls dvs utan nån linje i mitten också, nada, men med ”tillräckligt brett för trafik”. Om minst en linje finns, t.ex. i mitten, betyder att vägmarkering finns. I så fall blir en körfält den del av körbannan som finns mellan markeringar oavsett bredden.

Körfält-illustrationer med kalkyleringar om ”bilar i bredd får lätt plats” samtidigt med ”grundregeln är att du ska ligga i mitten av ditt körfält” är bara spekulationer som har ingenting att göra varken med riktiga regler eller verkligheten: alla bilar är olika, där 2 fiat punto får lätt plats får 1 Hammer knappast, ganska intressant också om det bara din bil finns på vägen hur hittar du ”mitten av ditt körfält” om den 6 meter i bred utan markeringar: skall parkera och gå ur bilen med tumstocken? :o

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor