Jag håller på att bli knäpp....
Högerregeln fick man jobba med tills man lär sig (inte lätt att lära sig någonting inte alla andra håller sig till!). Men nu till det krånliga, blockeringsregeln!
Det är alltså inte alltid högerregeln gäller, det finns undantag. Blockeringsregeln.
Äsch jag fattar inte. För kommer jag körandes och en bil från höger kommer. Så ska jag stanna MEN om denne bil blinkar vänster så ska jag inte stanna pga då blockerar jag vägen? What?!
Enligt min körbok så finns det en bild på en T-korsning där jag kommer ”nerifrån” och ska vänster. En bil kommer från höger och en från vänster. Vem har väjningsplikt? Där jag anser att jag ska lämna till den till höger, pga högerregeln. Men enligt boken ska jag lämna till båda pga högerregeln och blockeringsregeln. Varför?!
Lite uppgiven nu, ena fastnar så kommer nästa ’men’....
Hoppas jag har tolkat frågan rätt här nu:
Du ska lämna företräde till bilen som kommer från höger (enligt högerregeln), innan du svänger vänster. Det jag tror att boken menar är då att du inte ska köra ut halvvägs ut i vägen (och därmed blockera för bilen som kommer från vänster) eftersom du ändå måste vänta på bilen som kommer från höger. Medan du släpper fram honom så hinner kanske bilen från vänster också köra. Så eftersom du ändå måste vänta på bilen från höger, så gör det inget om bilen som kommer från vänster smiter förbi samtidigt eftersom du ändå bara ska vänta. Annars så måste han ju vänta på att du väntar in bilen från höger och sen ska han vänta på dig med. Det är ju onödigt när han lika väl kan köra direkt utan att det påverkar dig.