Start > Körkortsforum > Blandade frågor - B körkort

Blandade frågor - B körkort

Körkort 2012-07-04 13:09 ! Citera #
Jag håller på att göra lite tester på datorn, STR.

Har gjort testet men lika olika frågeställningar dyker upp. Tänkte sammanställa dem här och fråga när de kommer upp.
Nu har jag funderingar kring en spec fråga:

Gällande väjningsplikt. ”Du har alltid väjningsplikt när du kör ut på en väg eller gata från gång eller cykelbana som du har korsat.”

Jag förstår inte. Någon som kan förklara mer ingående och kanske visa bild på vad dem menar?

Tack.
Gäst 2012-07-04 14:13 ! Citera #
Körkort
Jag håller på att göra lite tester på datorn, STR.

Har gjort testet men lika olika frågeställningar dyker upp. Tänkte sammanställa dem här och fråga när de kommer upp.
Nu har jag funderingar kring en spec fråga:

Gällande väjningsplikt. ”Du har alltid väjningsplikt när du kör ut på en väg eller gata från gång eller cykelbana som du har korsat.”

Jag förstår inte. Någon som kan förklara mer ingående och kanske visa bild på vad dem menar?

Tack.

Tror de menar såhär:
ladda-upp.se/bilder/17361/

Du kör i den blå ”bilen” (blå fyrkanten). Den mörka linjen med röda kanter är en gång- eller cykelbana och du ska svänga ut på vägen på andra sidan av den. Du måste då korsa gång-/cykelbanan för att komma till vägen på andra sidan. Du har väjningsplikt när du ska ut på vägen framför dig, eftersom att du kommer från en gång-/cykelbana som du har korsat...
Körkort 2012-07-04 15:06 ! Citera #
Ah! Okej, så direkt det är en upphöjd cykelväg eller gångbana som jag måste passera för att komma ut på en väg så har jag automatiskt väjningsplikt?
Körkort 2012-07-06 11:53 ! Citera #
Jag håller på att bli knäpp....

Högerregeln fick man jobba med tills man lär sig (inte lätt att lära sig någonting inte alla andra håller sig till!). Men nu till det krånliga, blockeringsregeln!
Det är alltså inte alltid högerregeln gäller, det finns undantag. Blockeringsregeln.
Äsch jag fattar inte. För kommer jag körandes och en bil från höger kommer. Så ska jag stanna MEN om denne bil blinkar vänster så ska jag inte stanna pga då blockerar jag vägen? What?!

Enligt min körbok så finns det en bild på en T-korsning där jag kommer ”nerifrån” och ska vänster. En bil kommer från höger och en från vänster. Vem har väjningsplikt? Där jag anser att jag ska lämna till den till höger, pga högerregeln. Men enligt boken ska jag lämna till båda pga högerregeln och blockeringsregeln. Varför?!

Lite uppgiven nu, ena fastnar så kommer nästa ’men’....
Körkort 2012-07-10 10:30 ! Citera #
Ingen som kan hjälpa till och reda ut det hela?? :)
Gäst 2012-07-11 10:37 ! Citera #
Körkort
Jag håller på att bli knäpp....

Högerregeln fick man jobba med tills man lär sig (inte lätt att lära sig någonting inte alla andra håller sig till!). Men nu till det krånliga, blockeringsregeln!
Det är alltså inte alltid högerregeln gäller, det finns undantag. Blockeringsregeln.
Äsch jag fattar inte. För kommer jag körandes och en bil från höger kommer. Så ska jag stanna MEN om denne bil blinkar vänster så ska jag inte stanna pga då blockerar jag vägen? What?!

Enligt min körbok så finns det en bild på en T-korsning där jag kommer ”nerifrån” och ska vänster. En bil kommer från höger och en från vänster. Vem har väjningsplikt? Där jag anser att jag ska lämna till den till höger, pga högerregeln. Men enligt boken ska jag lämna till båda pga högerregeln och blockeringsregeln. Varför?!

Lite uppgiven nu, ena fastnar så kommer nästa ’men’....

Hoppas jag har tolkat frågan rätt här nu:

Du ska lämna företräde till bilen som kommer från höger (enligt högerregeln), innan du svänger vänster. Det jag tror att boken menar är då att du inte ska köra ut halvvägs ut i vägen (och därmed blockera för bilen som kommer från vänster) eftersom du ändå måste vänta på bilen som kommer från höger. Medan du släpper fram honom så hinner kanske bilen från vänster också köra. Så eftersom du ändå måste vänta på bilen från höger, så gör det inget om bilen som kommer från vänster smiter förbi samtidigt eftersom du ändå bara ska vänta. Annars så måste han ju vänta på att du väntar in bilen från höger och sen ska han vänta på dig med. Det är ju onödigt när han lika väl kan köra direkt utan att det påverkar dig.
Körkort 2012-07-11 16:20 ! Citera #
Tack! Ska kolla upp detta om det kan stämma överens med bilden. För nog allt låter det logiskt, det du skriver.
Körkort 2012-07-23 14:05 ! Citera #
Hur många centiliter starksprit ( 40 %) motsvarar 50 cl starköl (7,0 %)?

* 3,5 cl
* 5 cl
* 9 cl
* 25 cl
Gäst 2012-07-23 17:59 ! Citera #
Körkort
Hur många centiliter starksprit ( 40 %) motsvarar 50 cl starköl (7,0 %)?

* 3,5 cl
* 5 cl
* 9 cl
* 25 cl

5*7/4 cl.
Körkort 2012-07-27 10:54 ! Citera #
Kan en sådan fråga komma på teoriprovet? Menar, det är ju omöjligt att räkna ut utan miniräknare... (eller finns dessa frågor med nu, för att jag ska få ett hum om hur fort det egentligen går??)

Du kör i 70 km/h. Hur lång sträcka rullar bilen på en sekund?
*Cirka 10 meter.
*Cirka 20 meter.
*Cirka 25 meter.
*Cirka 35 meter.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov