För de första så är en billig bränslesnål bil för de mesta = liten
Framför allt så blir krocksäkerheten lidande väldigt mycket vid kollision med större fordon. Sen hur jävla kul är det att köra en polo med 70 dieselhästar?
Fan köp en bil som väger 1600 kg+ med 300hk+. Rolig och krocksäker, plus bra med plats!
Visst, tyngre bilar är säkrare vid kollision med andra fordon men hur bra är dom om man åker av och krockar med ett träd, till exempel? Tyngre bilar har större rörelseenergi som behöver absorberas vid en kollision jämfört med lättare bilar. Du har inte tänkt på det, eller hur?
hej!
jag hade tänkt mig skaffa en bränslesnål bil efter jag har tagit körkortet. då jag endast det att det är positivt att den är bränslesnål blir jag lite fundersam om det är något viktigt bränslesnåla bilar saknar.
vad tycker ni är positivt och negativt med bränslesnåla bilar?
har ni någon bil ni kan rekommendera ?
/A
Hästkrafter. Miljöbilar saknar hästkrafter. Men det är inget du kommer sakna om du använder bilen för att ta dig fram från punkt A till punkt B. Om du behöver vissa upp din bil för dina polare eller köra street-race med dom, ja, då duger inte en bränslesnål bil och då ska du göra som GPE skrev och köpa en lite roligare bil.
Jag vet inte om du tänker köpa en ny bil eller en begagnad men en bil med diesel-motor på högst 1600cm3 är ett bra val. Volvo V40 till exempel drar 0,36l/mil med D2-motorn.