Start > Körkortsforum > Avstånd på motorvägen

Avstånd på motorvägen

Jooooooooohn 2012-06-29 00:36 ! Citera #
Hej!

I måndags (den 25:e) körde jag upp i Farsta. Det kändes som att det gick ganska bra och inspektören var väldigt trevlig och berömde mig i slutet för de saker jag gjorde bra, som att t.ex. vänja mig vid den nya bilen. Jag blev dock tyvärr inte godkänd av två anledningar:
1) För dåliga avsökningsrutiner, vilket jag kan förstå då jag inte är van vid en backspegel i mitten (övningskör med skåpbil) men också för att jag troligen knappt rörde på huvudet när jag kollade i speglarna, har ju hört att man ska överdriva rörelserna när man kör upp.
2) För kort avstånd till framförvarande bil på motorvägen.
Jag säger inte att han skulle godkänt mig, jag gjorde fel och körde ganska nära en taxibil under en längre sträcka. Men något jag undrar över är att om man nu håller rätt avstånd till framförvarande bilar, då (detta är både jag och min far 100% säkra på) någon bil att lägga sig framför mig. Då måste jag ju anpassa avståndet igen, så att jag har rätt avstånd till den nya bilen som är framför, men då slänger ju sig en ny bil mellan där. Eftersom detta fortsätter kommer jag ju till slut att ha sänkt hastigheten så mycket att jag kör 50 km/h på motorväg som är 110 km/h, vilket jag antar kan leda till icke godkänt prov? Hur ska jag tänka nästa gång jag kör upp? (som för övrigt är denna lördag i Sollentuna, så snabba svar skulle uppskattas!)

John
HammerFall 2012-06-29 00:45 ! Citera #
Tyvärr så måste jag hålla med din inspektör då det kan vara ren livsfara att ligga allt för nära en annan bil på en motorväg. Och jag är rätt säker på att du inte behöver sänka farten till 50km/h :) Om du ligger runt 90 km/h i snitt så kommer det lösa sig av sig självt. För det är som du skriver under en längre sträka man inte ska ligga för nära, men ligger du i 90km/h och den som kör om dig ligger i 100km/h så kommer ju avståndet att ökas mellan er...eller hur? :D Jag var ochså lite osäker på detta när jag körde upp, men det var min inspektör som sa detta till mig, och jag vart godkännd utan några som helst problem :) Lycka till!
inspektörn 2012-06-30 21:34 ! Citera #
Jooooooooooohn:
Du har ett litet tankefel när det gäller körning på motorväg!
3-sekundersregeln är jättebra att tillämpa! MEN!!!
Om du blir omkörd och är tvungen att sänka hastigheten för att framförvarande ligger i lägre hastighet än du själv så sakta inte in utan kör om dom istället!!!!!!
Du skall ju hålla ett högt och jämt tempo på en motorväg!
Om någon kör om så kommer dom ju att öka avståndet till dig eftersom dom redan har högre hastighet!
Om dom däremot sänker sin hastighet efter dom kört om dig så bör du i 9 fall av 10 köra om dom så att du behåller ditt höga jämna tempo!
Titta på bilen framför om dom kör fortare än du eller inte! Kör dom fortare så behöver du bara behålla din hastighet så löser sig avståndet per automatik. Saktar dom in så skall du köra om dom när läge uppstår!
Gäst 2012-07-02 14:34 ! Citera #
Du hade björn va?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest