Körkortonline > Körkortsforum > Stillastående bussar på busshå…

Stillastående bussar på busshållplats

Gäst 2012-06-17 10:21 ! Citera #
Hej!

Om man kör på en 50 km/tim väg, och man måste köra om (vid vänster sidan) en buss som hämtar och lämnar passagerare, Vilken hastighet ska man hålla när man passerar bussen ??; räker det med att bara vara bered att bromsa, ska man sakta ner till 30, 10 eller ska man kripa sig fram?? Finns det något i teorin kring detta som man kan läsa??

Tack
Gäst 2012-06-26 13:11 ! Citera #
OTR
Hej!

Om man kör på en 50 km/tim väg, och man måste köra om (vid vänster sidan) en buss som hämtar och lämnar passagerare, Vilken hastighet ska man hålla när man passerar bussen ??; räker det med att bara vara bered att bromsa, ska man sakta ner till 30, 10 eller ska man kripa sig fram?? Finns det något i teorin kring detta som man kan läsa??

Tack

Jag tror inte att det finns någon definitiv hastighetsgräns för en sån situation, utan att det som gäller är att du ska kunna stanna för varje förutsebart hinder, t ex någon som kliver ut framför bussen.
LucasJ 2012-08-08 17:31 ! Citera #
Vad uppkörningen kommer handledaren att kunna kugga dig ifall du kör för snabbt förbi bussen i detta fall. Kör defensivt och tänk extremt mycket på att det kan springa fram barn när som helst ifrån bussens front. Hur kör du vid tätort när det finns höga häckar vid infarter till folks hus? Ungefär så sakta ska du köra. Dock ska du tänka på att bussen har förkörsrätt vid denna hastighet, alltså kan det ibland vara bra att till och med stanna och låta bussen köra iväg först (ifall bussens dörrar är stängda, eller denna blinkar ut) (beroende på situation).
Hoppas det hjälper :)
Heian 2017-09-16 13:21 ! Citera #
Du är skyldig att släppa ut bussen vid hastigheter upp till 50km/h om denne blinkar ut.
Patrik 2018-08-22 18:27 ! Citera #
[Blev idag påkörd av buss vid hållplats. 40 km/h var hastighetsgränsen jag låg i bilkö i rusningstrafik o körde kanske 20 knyck .Bussföraren blinkade just innan han bara vek ut . Han knövlade min bil just framför höger bakhjul. Hans skada blev längst fram på vänster skärm. Har dom inget ansvar att släppa förbi nån som nästan passerat? Jag vet att jag har väjningsplikt men har inte busschauffören nåt ansvar att vrida på huvet o kolla om nån är där?
The Guest 2018-08-22 19:43 ! Citera #
Patrik 2018-08-22
[Blev idag påkörd av buss vid hållplats. 40 km/h var hastighetsgränsen jag låg i bilkö i rusningstrafik o körde kanske 20 knyck .Bussföraren blinkade just innan han bara vek ut . Han knövlade min bil just framför höger bakhjul. Hans skada blev längst fram på vänster skärm. Har dom inget ansvar att släppa förbi nån som nästan passerat? Jag vet att jag har väjningsplikt men har inte busschauffören nåt ansvar att vrida på huvet o kolla om nån är där?
Nu vet jag inte hur det har gått till, men om du redan hade passerat bussens bakdel och låg jämsides med bussen eller vid bussens framdel så är det busschauffören som har klantat sig.

Man kan inte väja efter att man har passerat bussens bakdel, det är ganska underförstått. Ponera att du hinner passera bussens bakdel innan busschauffören blinkar åt vänster, är det då rimligt att du ska tvärbromsa i 50km/h för att väja åt bussen när busschauffören blinkar åt vänster? Självklart inte.

Att ha företräde i en trafiksituation innebär inte att ens skyldigheter helt plötsligt försvinner, utan man har fortfarande skyldigheten och ansvaret att utföra en manöver på ett trafiksäkert sätt.
Gäst. 2025-01-22 21:33 ! Citera #
Vet inte om jag bör startat ny tråd om det här men se här:
https://www.google.se/maps/@57.7564117,11.9914153,3a,75y,204.07h,90.4t/data=!3m10!1e1!3m8!1slvQdZ4yRxuWGLa3Zg4vTNQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-0.3979179274235207%26panoid%3DlvQdZ4yRxuWGLa3Zg4vTNQ%26yaw%3D204.06963066395838!7i16384!8i8192!9m2!1b1!2i17?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDExNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Betyder det att bussarna som kör där måste flytta sig längst till höger. Hit då https://www.google.se/maps/@57.7560058,11.9912368,3a,75y,199.32h,83.4t/data=!3m10!1e1!3m8!1sehdB8Ke2on3DTcoelQyqJQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D6.602799402132106%26panoid%3DehdB8Ke2on3DTcoelQyqJQ%26yaw%3D199.32258213414391!7i16384!8i8192!9m2!1b1!2i17?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDExNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Vad händer om man kommer från påfarten och en buss ska svänga till höger?
Busschauffören 2025-01-23 19:22 ! Citera #
Så fort högerregeln går att tillämpa - så gäller den i första hand.

Regeln om att lämna bussar företräde är till för att skapa flyt där hastigheten är låg och där oskyddade trafikanter förekommer.

Tänk på att bussar i trafik ersätter många bilar och bidrar till att minska köerna.

Sedan är alla trafikanter rent allmänt skyldiga att visa hänsyn.
Björn He 2025-01-25 09:17 ! Citera #
Busschauffören 2025-01-23
Så fort högerregeln går att tillämpa - så gäller den i första hand.

Regeln om att lämna bussar företräde är till för att skapa flyt där hastigheten är låg och där oskyddade trafikanter förekommer.

Tänk på att bussar i trafik ersätter många bilar och bidrar till att minska köerna.

Sedan är alla trafikanter rent allmänt skyldiga att visa hänsyn.
Enligt svenska Trafikförordningen skall en fordonsförare sänka hastigheten eller stanna i god tid, om nödvändigt för att lämna företräde och fri väg för en buss eller skolskjuts som med körriktningsvisare tydligt visar avsikt att starta från en hållplats på en väg där hastighetsbegränsningen är högst 50 km/tim; på en väg där hastighetsbegränsningen är högre än 50 har tvärtom bussen eller skolskjutsen väjningsplikt mot fordon som närmar sig hållplatsen, precis som när en fordonsförare som färdas på en vägren färdas ut från vägrenen in på körbanan.

I Norge gäller dock annorlunda regler, nämligen att en fordonsförare skall väja för en buss som startar från hållplats om hastighetsbegränsningen är högst 60 km/tim, till skillnad från här i Sverige där hastighetsbegränsningen högst 50 km/tim gäller.

Syftet med att tvinga fordonsförare att väja, när en buss startar från hållplats på vägar med hastighetsbegränsning högst 50 km/tim, är väl att ge bussar så mycket företräde som möjligt, och just vid så låg hastighet som 30-50 km/tim hinner man oftast också stanna i tid bakom en buss som startar från en hållplats, men även på en väg med högre hastighet än 50 måste man anpassa sin hastighet strax före en hållplats för att undvika kollision med en buss som just har startat från hållplatsen.

En bussförare får dock naturligtvis inte bara börja rakt ut från en hållplats, utan man måste som bussförare iaktta särskild försiktighet då man stannat vid en hållplats.
En bussförare måste ju alltid ge tecken om vänstersväng, precis som när man i övrigt börjar att köra från vägkanten, och genom uppsikt bakåt i backspegeln försäkra sig om att en fordonsförare som närmar sig bussen verkligen uppmärksammat att bussen ger tecken om start från hållplatsen och sänkt hastigheten eller stannat för att visa avsikt att väja för bussen; först när bussföraren försäkrat sig om det så skall föraren börja att köra ut ifrån hållplatsen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I går 22:20
5
I går 17:24
24
I går 16:49

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo