[Blev idag påkörd av buss vid hållplats. 40 km/h var hastighetsgränsen jag låg i bilkö i rusningstrafik o körde kanske 20 knyck .Bussföraren blinkade just innan han bara vek ut . Han knövlade min bil just framför höger bakhjul. Hans skada blev längst fram på vänster skärm. Har dom inget ansvar att släppa förbi nån som nästan passerat? Jag vet att jag har väjningsplikt men har inte busschauffören nåt ansvar att vrida på huvet o kolla om nån är där?
Nu vet jag inte hur det har gått till, men om du redan hade passerat bussens bakdel och låg jämsides med bussen eller vid bussens framdel så är det busschauffören som har klantat sig.
Man kan inte väja efter att man har passerat bussens bakdel, det är ganska underförstått. Ponera att du hinner passera bussens bakdel innan busschauffören blinkar åt vänster, är det då rimligt att du ska tvärbromsa i 50km/h för att väja åt bussen när busschauffören blinkar åt vänster? Självklart inte.
Att ha företräde i en trafiksituation innebär
inte att ens skyldigheter helt plötsligt försvinner, utan man har fortfarande skyldigheten och ansvaret att utföra en manöver på ett trafiksäkert sätt.