Så fort högerregeln går att tillämpa - så gäller den i första hand.
Regeln om att lämna bussar företräde är till för att skapa flyt där hastigheten är låg och där oskyddade trafikanter förekommer.
Tänk på att bussar i trafik ersätter många bilar och bidrar till att minska köerna.
Sedan är alla trafikanter rent allmänt skyldiga att visa hänsyn.
Enligt svenska Trafikförordningen skall en fordonsförare sänka hastigheten eller stanna i god tid, om nödvändigt för att lämna företräde och fri väg för en buss eller skolskjuts som med körriktningsvisare tydligt visar avsikt att starta från en hållplats på en väg där hastighetsbegränsningen är högst 50 km/tim; på en väg där hastighetsbegränsningen är högre än 50 har tvärtom bussen eller skolskjutsen väjningsplikt mot fordon som närmar sig hållplatsen, precis som när en fordonsförare som färdas på en vägren färdas ut från vägrenen in på körbanan.
I Norge gäller dock annorlunda regler, nämligen att en fordonsförare skall väja för en buss som startar från hållplats om hastighetsbegränsningen är högst 60 km/tim, till skillnad från här i Sverige där hastighetsbegränsningen högst 50 km/tim gäller.
Syftet med att tvinga fordonsförare att väja, när en buss startar från hållplats på vägar med hastighetsbegränsning högst 50 km/tim, är väl att ge bussar så mycket företräde som möjligt, och just vid så låg hastighet som 30-50 km/tim hinner man oftast också stanna i tid bakom en buss som startar från en hållplats, men även på en väg med högre hastighet än 50 måste man anpassa sin hastighet strax före en hållplats för att undvika kollision med en buss som just har startat från hållplatsen.
En bussförare får dock naturligtvis inte bara börja rakt ut från en hållplats, utan man måste som bussförare iaktta särskild försiktighet då man stannat vid en hållplats.
En bussförare måste ju alltid ge tecken om vänstersväng, precis som när man i övrigt börjar att köra från vägkanten, och genom uppsikt bakåt i backspegeln försäkra sig om att en fordonsförare som närmar sig bussen verkligen uppmärksammat att bussen ger tecken om start från hållplatsen och sänkt hastigheten eller stannat för att visa avsikt att väja för bussen; först när bussföraren försäkrat sig om det så skall föraren börja att köra ut ifrån hållplatsen.