Start > Körkortsforum > Körning vid ställe med dålig s…

Körning vid ställe med dålig sikt

Gäst 2012-06-16 17:09 ! Citera #
Hej!

För några dagar sen blev jag kuggat på min uppkörning. Anledning var att jag inte saktade ner vid ”farlig” ställen, såsom buskar, garage, hus. Detta hände två gånger under uppkörnigen. Först på en mindre traffikerade gata i stan med 50km/tim max-hastighet och den andra på en smal landsväg med 70km/tim max-hastighet. I båda två tillfälle bromsade inspektören räjält och sa att jag borde ha kört mycket saktare och nästan ”krypa mig fram”. Ingen av dessa vägar var huvudled. Jag förstår vad jag har gjort fel och har trännat mycket på detta. Jag kör privat med en kompis och ibland kör vi på huvudleder (både i stan med 50 km/tim max-hastighet och på landsvägar med 70 km/tim max-hastighet) där det finns likadana situationer, dvs ställen där man kör förbi ett hus,garage, buskar, staket eller utfart med dålig sikt. Frågan är: Måste man agera på en huvudled på samma sätt man gör på en mindre väg vid sådana situationer? . Min kompis tycker att man inte ska sakta ner om man färdas på en huvudled. Han tycker att det räcker med att släppa gaset och vara bered att stanna. Man ska sakta ner och krypa sig fram bara om det inte är huvudled, tycker han... men jag är lite osäker. Jag uppskattar dina svar och kommentarer om denna fråga.
Gäst 2012-06-16 21:53 ! Citera #
Du ska alltid anpassa hastigheten efter omständigheterna. Om det är huvudled, motorväg eller återvändsgränd spelar ingen roll. Nu vet jag inte hur nära objekten vid sidan om vägen var, men om det är svårt att uppfatta andra trafikanter och fordon, så kan det mycket väl vara motiverat med en tydlig inbromsning utöver bromsberedskap.

Du lyfter också fram problemet med att enbart övningsköra med en handledare, därtill en kompis. Han tycker och tror, men utan förankring i vad som lärs ut på en trafikskola. Du skulle nog kunna dra nytta av att köpa några lektioner för att få dina färdigheter utvärderade. Det kan mycket väl finnas andra brister som kommer fram vid nästa körprov.
Gäst 2012-06-17 10:14 ! Citera #
Hej och tack för svaret.

Objekten vid sidan om vägen var mycket närra till vägkanten, därför kunde man inte se om det fans någon som rör sig mot vägen, det var väldig dålig sikt och stor fara. Jag förstår och håller med att man måste i dessa situationer, ”anpassa hastighet” och även bromsa om det behövs. Men problemet är att det finns ingenting i teorin som förklarar hur går detta till. Det finns ingen förklaring eller saklig definition av anpassa hastighet. Det finns ingenting i Teoriboken som säger ”vid körning vid ställe med dålig sikt måste man sakta ner...eller krypa sig fram” Vilka hastighet passar vid sådana situationer (dessa situationer är väldig förekommande). Vilka hastighet ska man ha när man kör om en buss som står stilla på en busshållplats??; räker det med att bara bered att bromsa,ska man sakta ner till 30, 10 eller ska man kripa sig fram??

Men finns det någon i teorin som förklarar detta, vad ska man ”läsa”??

Jag har också kört med trafikskola innan och jag tycker att det inte skulle var nödvändig att köra med de, om alla dessa information var tillgängliga och alla begrep var konkreta och väll definerade. Det är informationsbristen som skapar behovet.
Gäst 2016-06-17 08:14 ! Citera #
Tjena!

Så som jag har uppfattat det så förklarar körskolan/körläraren att bara för att där är 50 på en huvudled eller 70 på en landsväg så behöver man inte ligga vid 48 km/h eller 67km/h(precis vid max hastigheten), det jag tror din instruktör menade var att man ska alltid fantisera att det hoppar fram någon ur busken eller något liknande, därför så måste man anpassa hastigheten när man kommer till såna platser där fara kan dyka upp och där det är dålig sikt, just för att man ska ha möjligheten att stanna så det inte sker en olycka, det var ungefär så gästen innan här skrev haha, men min körlärare har sagt till mig att under uppkörningen så är detta ett krav att man alltid ska vara uppmärksam och anpassa sin hastighet när man passerar en buss eller kör på en landsväg där sikten är dålig. Man måste nästa som du skriver ”krypa fram”. Max hastigheten för att kunna stanna om en person springer ut framför bussen är cirka 30 km/h, så försök att ligga på en 15-20 km/h när du passerar en stillastående buss.

Landsväg samma sak, går ner till 45-50 kanske när du passerar en plats med dålig sikt, backrön och svängar.

Hoppas nästa uppkörning går vägen :)
Gäst 2016-06-17 08:22 ! Citera #
Mängdträning privat är jättebra, man lär sig mycket på det helt klart. Det som är bra med körskolor är att de vet exakt hur trafikverket vill man ska köra på tex en uppkörning och även annars. Därför lyckas oftast de som kör upp via körskola sina uppkörningar oftast redan på första uppkörningen. Lycka till med ditt förarprov

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 10:52
1
I går 16:13
6
2025-01-13 23:16

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Teoriprov, gratis demo