Start > Körkortsforum > Nedväxlingsfråga?

Nedväxlingsfråga?

Gäst 2012-05-21 20:39 ! Citera #
Hej! Läser i mitt studiehäfte följande fråga under avsnittet 3c Nedväxling (Körkortsboken):
Varför ska du höja kopplingen innan du släpper bromsen?
Jag har absolut ingen aning om vad jag ska skriva...
Blir så frustrerad!

Förra frågan var och fick svaret:
F:Varför är det viktigt att bromsa innan du frikopplar?
S: Motorn hjälper till att motorbromsa samt att om man inte bromsar rullar bilen fritt och då kan hastigheten öka istället för att minska.
Gäst 2012-05-21 20:45 ! Citera #
Du har ju delvis fått svaret från den förra frågan.
Gäst 2012-05-21 21:01 ! Citera #
prs
Du har ju delvis fått svaret från den förra frågan.


För att behålla en lägre fart när jag svänger? Eller? Nej?
Gäst 2012-05-23 13:40 ! Citera #
Zimmergren


För att behålla en lägre fart när jag svänger? Eller? Nej?


För att om du växlar ner, släpper bromsen och fortsätter hålla nere kopplingen så ”rullar bilen fritt och då kan hastigheten öka istället för att minska”?
Madde 2017-03-20 11:45 ! Citera #
Från studiehäftet: 3c,, Nedväxling. Varför ska du höja kopplingen innan du släpper bromsen? Tacksam för svar
Gäst 2017-03-20 13:35 ! Citera #
Madde 2017-03-20
Från studiehäftet: 3c,, Nedväxling. Varför ska du höja kopplingen innan du släpper bromsen? Tacksam för svar
Du fick svar i föregående svar :)
Nick 2017-03-23 12:41 ! Citera #
Jag släpper alltid bromsen sist. Jag anser att detta leder till ökad trafiksäkerhet, eftersom att vid sväng är jag då direkt bromsberedd om någon skulle springa ut, kommer en cyklist, behöver stanna, w/e. Vid nedförsbacke kan farten öka om kopplingen släpps upp sist, och kan vara farligt.

Dessutom får du motorbroms när du släpper upp kopplingen samtidigt som du bromsar. Balans det där!
An I går 13:42 ! Citera #
Nick 2017-03-23
Jag släpper alltid bromsen sist. Jag anser att detta leder till ökad trafiksäkerhet, eftersom att vid sväng är jag då direkt bromsberedd om någon skulle springa ut, kommer en cyklist, behöver stanna, w/e. Vid nedförsbacke kan farten öka om kopplingen släpps upp sist, och kan vara farligt.

Dessutom får du motorbroms när du släpper upp kopplingen samtidigt som du bromsar. Balans det där!
Kan man växla ner i nedförsbacke (som i mitt fall var cirka 50-65 meter lång) och sakta, efter att satt i växeln 2:an, släppa/ta upp kopplingen medan man kör ner i nedförsbacken. Om bilen går för snabbt framåt när man släpper upp eller sakta tar upp kopplingen kan man väl bara bromsa lite? Låter/brummar bilen på 2:ans växel för den kommit ner i för låg hastighet för den växeln trycker man bara ner kopplingen och sätter i 1:ans växel. Om det är en cirkulationsplats i slutet av nedförsbacken och bilar kommer som man behöver släppa förbi innan man kör in i cirkulationen. Är det så ni gör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 19:16
8
I går 13:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest