Jag släpper alltid bromsen sist. Jag anser att detta leder till ökad trafiksäkerhet, eftersom att vid sväng är jag då direkt bromsberedd om någon skulle springa ut, kommer en cyklist, behöver stanna, w/e. Vid nedförsbacke kan farten öka om kopplingen släpps upp sist, och kan vara farligt.
Dessutom får du motorbroms när du släpper upp kopplingen samtidigt som du bromsar. Balans det där!
Kan man växla ner i nedförsbacke (som i mitt fall var cirka 50-65 meter lång) och sakta, efter att satt i växeln 2:an, släppa/ta upp kopplingen medan man kör ner i nedförsbacken. Om bilen går för snabbt framåt när man släpper upp eller sakta tar upp kopplingen kan man väl bara bromsa lite? Låter/brummar bilen på 2:ans växel för den kommit ner i för låg hastighet för den växeln trycker man bara ner kopplingen och sätter i 1:ans växel. Om det är en cirkulationsplats i slutet av nedförsbacken och bilar kommer som man behöver släppa förbi innan man kör in i cirkulationen. Är det så ni gör.