Start > Körkortsforum > Privat, några lektioner, uppkö…

Privat, några lektioner, uppkörning?

IdaRebecca 2012-05-15 12:14 ! Citera #
Finns säkert en massa trådar om det här redan. Men jag gör en egen ändå, och är såklart jätteglad för svar!

Efter mycket påbörjande och avslutande har jag äntligen kommit till den punkten att jag verkligen VILL ha körkort. Tidigare har inte motivationen funnits där, mer något som jag var tvungen att ha mest för att.

Jag har kört en del på trafikskola och hemma, har dock inte kört något på ganska exakt ett år. Jag har inte kört på motorväg ännu. Då mina tider för jobb och liknande inte funkar med en intensivutbildning, eller körskolelektioner heller för den delen, tänkte jag lite såhär:

Från och med nu kör jag med min pappa, några gånger i veckan, minst en timme per gång. Vi använder körboken som hör till körkortsboken och följer utbildningsplanen där i etc. Under tiden pluggar jag självklart i boken, använder cd-skivan som hör till och har också tänkt köpa de test som finns online här.

I Augusti har jag äntligen två veckor ledigt, då tänkte jag att jag tar lektioner. Pappa kan följa med och så fortsätter vi även att köra privat. Min förhoppning är att det inte ska behövas särskilt många lektioner, mest för att se så allt görs rätt och kanske få in lite mer eco driving.

Hur många lektioner har ni som kört privat behövt ta på körskola innan ni kände er helt och hållet redo för uppkörning?

Mitt mål är att boka teoriprov och uppkörning i slutet på augusti/början på September - är det rimligt?

Sedan undrar jag också om någon vet hur mycket man bör kunna för att göra risk 2? Risk 1 är redan gjord, förra året.
killer 2012-05-15 17:08 ! Citera #
IdaRebecca ;

Ta inte mer än 5-6 lektioner. Det är bra att köra en del med trafikskola, men om du kör mer kostar det dig bara mer pengar. Träna på motorväg, parkering, backning, eco-driving, uppmärksamhet samt avsökning. Du behöver nästan inte kunna någonting alls för Risk 2;an, kan du växla mellan 1 och 2;an och bromsa så räcker det. Vänta inte med att boka din Halkbana. Ge dig ut i stressig trafikmiljö. Lyssna inte för mycket på trafikskolor.

Mvh

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest