Hur många gånger måste man gå introduktionskursen?
Min kompis sa att dom ändrat reglerna så man måste gå introduktionsutbildningen igen om man ska har en till handledare, stämmer verkligen det? Känns ju rätt dumt med tanke på att jag nyss gick den..
Varför frågar du inte din körskola om det? Dom borde ju vet vad som gäller..
När dom började med den kursen så var det så. Nu är det däremot ändrat till att man INTE behöver gå den en gång till om man ska ha en ny handledare.
En introduktionsutbildning är giltig i 5 år. Du kan skaffa nya handledare under denna period utan att behöva gå om introduktionsutbildningen. När dessa fem år har passerat och vill ha en ny handledare måste du gå om introduktionsutbildningen. En handledare behöver inte heller gå om kursen om introduktionsutbildningen fortfarande är giltig (5 års regeln) och vill ha en ny elev. Har 5 år passerat och handledaren vill ha en ny elev så krävs en ny introduktionsutbildning.
Nytt för i år (februari 2012) är att ett handledarskap är enbart är giltigt i 5 år (tidigare gällde det på livstid så länge inte handledaren fått någon återkallelse av körkortet efter det handledarskapet blivit beviljat). En annan nyhet är även att en handledare enbart får ha max 15 elever.
En handledare som har eller överstigit 15 elever kan ”säga upp” de elever som beviljats före de nya reglerna. De elever som beviljats efter de nya reglerna kan inte sägas upp, de gäller i 5 år. Så har en handledare beviljats 15 elever enligt de nya reglerna så är de giltiga i 5 år och handledaren kan inte ta några nya elever förrän dessa har förfallit.
Orsaken till de nya reglerna är att minska ”svarta” bilskolor.
Hoppas att detta har besvarat din fråga på ett bra och utförligt sätt.
// Bjurre
Tänkte ge ett svar men efter att ha läst föregående inlägg så verkar det inte finnas något att tillägga..
Hej jag har några elev som har slutat köra med mig kan man ta bort dem från min lista
Senaste foruminläggen
Rubrik