Körkortonline > Körkortsforum > Starta i brant backe

Starta i brant backe

flaskhals 2012-05-03 14:47 ! Citera #
Får man använda sig av handbroms vid start i backe? Tänkte mest på uppkörningen vad dom anser okej. Jag använder den gärna när någon bil har ställt sig bakom och lutningen bara är något för mycket, alltså inte bara i branta backar. Är detta okej? Vart går gränsen?
inspektörn 2012-05-03 23:39 ! Citera #
Flaskhals!
varför skulle du inte få använda den utrustningen som är obligatorisk i en bil?
flaskhals 2012-05-04 00:12 ! Citera #
Min handledare som säger att den ”egentligen inte ska användas”, då antar jag att han hade ganska fel.
inspektörn 2012-05-04 16:08 ! Citera #
Skjut handledaren!
hesten 2012-05-12 13:38 ! Citera #
De var bland första jag fick lära mej på mina lektioner så jo, det är helt okej! :)
Gäst 2012-05-17 10:47 ! Citera #
Handbromsen är inte en prydnad, den är till för att användas, så använd den!
Jacob93 2012-05-20 13:45 ! Citera #
flaskhals
Min handledare som säger att den ”egentligen inte ska användas”, då antar jag att han hade ganska fel.

Om backen är brant så bör man använda handbromsen. Alla kan få motorstopp och om du inte har i handbromsen lär bilen rulla minst 40 cm innan du får stopp på bilen. (Från egna erfarenheter). Dessutom går det inte att hitta dragläget i bilen genom bara att använda koppling och färdbroms eftersom bilen vill ha mer gas för att inte få motorstopp. Du kan, om du är säker på det du gör fånga upp bilen, dvs att du skiter i att bromsa och kör direkt, men då finns risken, igen, att du kan få motorstopp. Parkeringsbromsen är din bästa vän i branta backar!

Om backen inte är brant så är det fritt val som gäller. Jag skulle se det som onödigt att använda parkeringsbromsen när det är så lätt att hitta dragläget.
Gäst 2025-02-10 11:01 ! Citera #
Jacob93 2012-05-20
flaskhals

Om backen är brant så bör man använda handbromsen. Alla kan få motorstopp och om du inte har i handbromsen lär bilen rulla minst 40 cm innan du får stopp på bilen. (Från egna erfarenheter). Dessutom går det inte att hitta dragläget i bilen genom bara att använda koppling och färdbroms eftersom bilen vill ha mer gas för att inte få motorstopp. Du kan, om du är säker på det du gör fånga upp bilen, dvs att du skiter i att bromsa och kör direkt, men då finns risken, igen, att du kan få motorstopp. Parkeringsbromsen är din bästa vän i branta backar!

Om backen inte är brant så är det fritt val som gäller. Jag skulle se det som onödigt att använda parkeringsbromsen när det är så lätt att hitta dragläget.
Vet att inlägget är gammalt(förväntar mig alltså inget svar från den personen) men det är som svar till inlägget från Jacob93.
Om jag står i en brant backe och ska vara kvar där. Man kan då hitta dragläget genom att ha en fot på bromsen, hitta dragläget med kopplingen och sedan fort ge jämn gas för att stå kvar i den branta backen.

Är det inte så ni andra gör?
Björn He 2025-02-11 21:48 ! Citera #
Handbromsen måste man generellt sett bara ha ilagd om man parkerar eller annars stannar tillfälligt en längre tid, för att hindra bilen från att kunna komma i rörelse.
När man ska börja köra i uppförslutning så ska man trampa bromspedalen nere, det räcker för att hålla bilen stilla; samtidigt som man släpper upp kopplingen till dragläget så ska man snabbt släppa bromspedalen (med högra foten) och trampa lagom mycket på gaspedalen, för att komma i rörelse.
Att starta i uppförslutning är väldigt svårt och ovant för en nybörjarförare och kan lätt resultera i motorstopp - men som nybörjarförare får man se till att träna på det så ofta man bara kan, rimligast genom att stanna eller parkera i en uppförsbacke och försöka starta; ju fler gånger man tränar på det desto mer kommer man att bli så van vid det att risken att få motorstopp minimeras.

När man stannar innan en signalreglerad vägkorsning vid rött ljus så skall man helst av allt INTE ha handbromsen ilagd, utan enbart trampa bromspedalen nere (och det räcker ändå för att hålla bilen stillastående); eftersom det kan bli grönt ljus nästan precis vilken sekund som helst så måste man vara beredd att börja köra så snabbt som möjligt, och det är enklast att starta snabbt om man undviker handbromsen och använder enbart bromspedalen, så fort rött ljus skiftar till grönt så behöver man då bara släppa bromspedalen och ge gas (samtidigt som man höjer kopplingen till dragläget).
Är det rött ljus en relativt lång tid så kan det gå bra att lägga växeln i neutralt läge medan man stannar; på nyare bilar stänger motorn av sig själv när växeln ligger i neutralt läge, för att hindra tomgångskörning, och för att starta motorn igen så behöver man bara trampa ned kopplingen för att lägga i startväxeln (då man skall göra sig beredd att köra vidare).
Gäst 2025-02-12 01:16 ! Citera #
När man ska börja köra i uppförslutning så ska man trampa bromspedalen nere, det räcker för att hålla bilen stilla; samtidigt som man släpper upp kopplingen till dragläget så ska man snabbt släppa bromspedalen (med högra foten) och trampa lagom mycket på gaspedalen, för att komma i rörelse.

Precis, man trycker den lagom mycket så att man står kvar på samma ställe om man behöver göra det. Som i den här situationen där man behöver väja. Skulle du säga att det är ok att lägga i handbromsen för en nybörjare här?

https://www.google.com/maps/@57.7666959,11.9491745,3a,75y,131.85h,81.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1sSJ_nUFaNsFEW0ExOTCpghA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D8.264919775852093%26panoid%3DSJ_nUFaNsFEW0ExOTCpghA%26yaw%3D131.84756443073798!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIwOS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Senaste foruminläggen

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov