Start > Körkortsforum > Starta i brant backe

Starta i brant backe

flaskhals 2012-05-03 14:47 ! Citera #
Får man använda sig av handbroms vid start i backe? Tänkte mest på uppkörningen vad dom anser okej. Jag använder den gärna när någon bil har ställt sig bakom och lutningen bara är något för mycket, alltså inte bara i branta backar. Är detta okej? Vart går gränsen?
inspektörn 2012-05-03 23:39 ! Citera #
Flaskhals!
varför skulle du inte få använda den utrustningen som är obligatorisk i en bil?
flaskhals 2012-05-04 00:12 ! Citera #
Min handledare som säger att den ”egentligen inte ska användas”, då antar jag att han hade ganska fel.
inspektörn 2012-05-04 16:08 ! Citera #
Skjut handledaren!
hesten 2012-05-12 13:38 ! Citera #
De var bland första jag fick lära mej på mina lektioner så jo, det är helt okej! :)
Gäst 2012-05-17 10:47 ! Citera #
Handbromsen är inte en prydnad, den är till för att användas, så använd den!
Jacob93 2012-05-20 13:45 ! Citera #
flaskhals
Min handledare som säger att den ”egentligen inte ska användas”, då antar jag att han hade ganska fel.

Om backen är brant så bör man använda handbromsen. Alla kan få motorstopp och om du inte har i handbromsen lär bilen rulla minst 40 cm innan du får stopp på bilen. (Från egna erfarenheter). Dessutom går det inte att hitta dragläget i bilen genom bara att använda koppling och färdbroms eftersom bilen vill ha mer gas för att inte få motorstopp. Du kan, om du är säker på det du gör fånga upp bilen, dvs att du skiter i att bromsa och kör direkt, men då finns risken, igen, att du kan få motorstopp. Parkeringsbromsen är din bästa vän i branta backar!

Om backen inte är brant så är det fritt val som gäller. Jag skulle se det som onödigt att använda parkeringsbromsen när det är så lätt att hitta dragläget.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest