Start > Körkortsforum > Kontroll av bromsar

Kontroll av bromsar

KnutitSkorna 2012-05-01 21:18 ! Citera #
Tänkte bara förtydliga: färdbroms är inte parkeringsbroms/handbroms. Färdbroms är pedalen man trycker på med foten får att få bilen att stanna under färd. Det är den jag menar :D .
inspektörn 2012-05-01 22:50 ! Citera #
*S* Ni är otroligt bra på att krångla till saker!
Hur svårt kan det vara att göra en säkerhetskontroll på bromsarna?
Tänk lite logiskt!
Ett: Man gör en säkerhetskontroll innan färd så att man vet att saker och ting fungerar INNAN man hamnar i trafiken!
Två: Vad har bromsarna för uppgift?
Tre: Kontrollera färdbromsen(alltså fotbromsen) genom att pumpa några gånger med foten och starta sen motorn utan att ta bort foten. Sjunker pedalen något så funkar det. (Jag går inte in på några tekniska detaljer om hur och varför osv).
Fyra: Lägg i lämplig växel, ettan eller backen, beroende på hur omgivningen ser ut, se dig för noga så ingen är ivägen, rulla lite och tryck till på bromspedalen. Gör en bedömning av det resultat du får.
Fem: Drag åt parkeringsbromsen och försök att köra iväg. Kolla noga att ingen är i vägen, bilen skall nu ”resa” sig om allt funkar som det ska. Tänk på att ta i ordentligt!
Sex: Vilket resultat har du fått? Funkade det som det skulle? Om inte, vad är tokigt? Dubbelkolla!
Sju: Kom ihåg att det är en säkerhetsKONTROLL, så att du inte gör en massa saker utan att veta varför du gör det och vilket resultat du vill ha! Är det något som är fel skall du kunna ge förslag på åtgärder!
KnutitSkorna 2012-05-01 23:20 ! Citera #
inspektörn
*S* Ni är otroligt bra på att krångla till saker!
Hur svårt kan det vara att göra en säkerhetskontroll på bromsarna?
Tänk lite logiskt!
Ett: Man gör en säkerhetskontroll innan färd så att man vet att saker och ting fungerar INNAN man hamnar i trafiken!
Två: Vad har bromsarna för uppgift?
Tre: Kontrollera färdbromsen(alltså fotbromsen) genom att pumpa några gånger med foten och starta sen motorn utan att ta bort foten. Sjunker pedalen något så funkar det. (Jag går inte in på några tekniska detaljer om hur och varför osv).
Fyra: Lägg i lämplig växel, ettan eller backen, beroende på hur omgivningen ser ut, se dig för noga så ingen är ivägen, rulla lite och tryck till på bromspedalen. Gör en bedömning av det resultat du får.
Fem: Drag åt parkeringsbromsen och försök att köra iväg. Kolla noga att ingen är i vägen, bilen skall nu ”resa” sig om allt funkar som det ska. Tänk på att ta i ordentligt!
Sex: Vilket resultat har du fått? Funkade det som det skulle? Om inte, vad är tokigt? Dubbelkolla!
Sju: Kom ihåg att det är en säkerhetsKONTROLL, så att du inte gör en massa saker utan att veta varför du gör det och vilket resultat du vill ha! Är det något som är fel skall du kunna ge förslag på åtgärder!

Och därför är det så jädrans underbart att du kan räta ut alla frågetecken! Tack! :D
Gäst 2012-05-03 14:17 ! Citera #
När jag hade min uppkörning så skulle jag testa bromsarna. Jag tryckte ner bromspedalen och kollade att den inte tog i för lågt, att den inte sjönk under tryck och att den inte kändes fjädrande. Sen försökte jag rulla iväg med parkeringsbromsen i, vilket inte gick. Jag testade aldrig att bromspedalen fick bilen att stanna (förrän vi körde iväg alltså - då bromsade jag efter att ha backat ut ur rutan, eftersom jag skulle byta växel och köra framåt). Jag fick godkänt trots att jag inte testade att bromsa när jag hade fått upp farten. Men ska man testa det så hade jag gjort det på parkeringsplatsen innan vi åkte iväg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest