Start > Körkortsforum > Studerar folk för att få körko…

Studerar folk för att få körkort eller kunskap?

Gäst 2012-04-08 18:44 ! Citera #
Tycker att det borde vara en uppföljning utav körkorten.
När man har fått ett körkort så borde man inom 2 år köra om för att se att kunskapen finns kvar. Sedan så kan man öka till 5, 10 osv.
Gäst 2012-04-09 16:24 ! Citera #
Hahah tänk om du kugar då efter 2 år nice ?Mer utgifter bara, ibland e det så roligt att läsa visa inlägg här :lol:
Gäst 2012-04-09 18:28 ! Citera #
Ja någon måtta får det vara. Det är redan nu jäkligt komplicerat att skaffa körkort i det här landet. Pratade med en väninna som bor i New York, hon fick köra upp i 5 minuter och göra teoriprov samma dag. Alla frågor som kom på hennes prov kunde man plugga till. De fanns i boken till skillnad från i Sverige där teorifrågor dyker upp på provet som inte finns att träna på i boken. Det är redan komplicerat nog.

Gäst
hahah tänk om du kugar då efter 2 år nice ?Mer utgifter bara, ibland e det så roligt att läsa visa inlägg här :lol:
inspektörn 2012-04-09 21:23 ! Citera #
Ab83!
Bara för att något kommer från USA behöver det inte vara bra!
Personligen skulle jag nog inte våga åka med din vännina!
Gäst 2012-04-09 21:26 ! Citera #
ab83
Ja någon måtta får det vara. Det är redan nu jäkligt komplicerat att skaffa körkort i det här landet. Pratade med en väninna som bor i New York, hon fick köra upp i 5 minuter och göra teoriprov samma dag. Alla frågor som kom på hennes prov kunde man plugga till. De fanns i boken till skillnad från i Sverige där teorifrågor dyker upp på provet som inte finns att träna på i boken. Det är redan komplicerat nog.

Gäst
hahah tänk om du kugar då efter 2 år nice ?Mer utgifter bara, ibland e det så roligt att läsa visa inlägg här :lol:

Alla frågor som finns på teoriprovet bygger på gällande lagstiftning och de regelverk som trafik, fordon, skyltar och säkerhet omfattas av. Teoriböckerna är endast en samling texter som, av STR vanligtvis, anses sammanfatta de viktiga delarna. Kunskapsprovet är inte till för att testa om du pluggat in en bok utantill utan om du kan den grundläggande teorin bakom.
Queen 2012-04-14 19:18 ! Citera #
arusa
Hej! Detta är något jag har grubblat över. Folk klarar teoriprovet bara för att ”få det överstökat” och för att få sitt körkort. Men hur många är det i själva verket som faktiskt bryr sig om trafiken och att kunna allting? Min bror tog nyligen körkort så fort han fyllde 18 och han minns inte ett dugg från teorin idag... Jag har märkt att han även begått stora misstag på motorvägen på en 70-90 km/h väg genom att köra vårdslöst och ”dingla” med bilen så att den överskrider körfältet. Det känns som att bilen kommer att krocka in på sidan när som helst. Jättehemskt. De blir så uppblåsta också efter att fått körkort... nej usch! Jag tror definitivt att vissa personer förtjänar körkort mer än andra... vad tycker ni?

Hmm... För mig är det stor skillnad på att lära sig trafikregler och plugga till teorin. Varför jag tycker det är för att teoriprovet är utformat på ett krångligt sätt. När jag läser i boken och samtidigt övningskör, lär jag mig trafikregler. Liksom man blir då utsatt för det man läst och kommer då minnas det i fortsättningen. Men när jag pluggar till teorin, pluggar jag på frågor som ”liknar” de frågor som kommer på teoriprovet. Så om jag nu skulle klara teorin skulle jag tänka att ”Skönt att ha det avklarat”. Klarar man uppkörningen har man oftast tillräckliga kunskaper för att kunna vara en god medtrafikant... Sedan skiljer det sig från person till person. Du nämnde din bror som tillhör gruppen ”män” haha. Och män hamnar i olyckor otroligt mycket mer än kvinnor. Den främsta anledningen till det är just att de överskattar sin körförmåga. De flesta känner nog till trafikregler, men problemet är att de tänker likt: ”äsch jag kör tillräckligt bra att om jag skulle få en sladd i detta oväder, då kan jag lätt komma ur den igen”. Och därför kör dem snabbare än vad som är tillåtet. Det är inte för att de inte vet vad lagen säger utan för att de överskattar sin körförmåga kraftigt! Ja och det finns klart kvinnor i den gruppen med.... ;) Unga i allmänhet tillhör ju en riksgrupp. Jag tror faktiskt det kan ha och göra med hur ”våghalsig” man är. Jag har märkt på mig själv att ju äldre jag har blivit desto ”fegare” har jag blivit. Liksom när man var 10 år kunde man hoppa från höga höjder fastän man fick riiktigt ont, tusen gånger om. Jag vågade mer haha. Och det är inte alltid bra. Nu när jag kör, tänker jag på att någon kan krocka in i mig även om jag kör laglydigt, jag tänker på alla risker och det gör att jag kör mycket mycket mer försiktigt än när jag var 18 då det enda jag hade i tanken var ”att imponera och köra snabbt och var den bästa övningsköraren ever”. (är 22 nu :p)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest