Start > Körkortsforum > Tips på saker att öva på

Tips på saker att öva på

leprachun 2012-03-14 12:23 ! Citera #
Jag övningskör med min far och känner mig lite osäker när jag kör. Har ni några tips som är bra att kunna till uppkörningen? Har t.e.x ej provat att backa runt hörn, är det viktigt?
Gäst 2012-03-15 09:13 ! Citera #
leprachun
Jag övningskör med min far och känner mig lite osäker när jag kör. Har ni några tips som är bra att kunna till uppkörningen? Har t.e.x ej provat att backa runt hörn, är det viktigt?

Tips på vad som är bra att kunna till uppkörningen? Det var en märklig fråga... Du ska kunna hantera fordonet och trafiken på ett säkert sätt. Ja, du ska kunna backa runt hörn. Du ska kunna hantera de situationer som du kan hamna i när du är ute och kör helt enkelt. Trafiksäkerhet är viktigt, och det uppnår du inte genom att välja att lära dig några moment och strunta i andra. Man blir aldrig fullärd, men sträva ändå efter att lära dig allt.
Gäst 2012-03-16 10:53 ! Citera #
Parkera (inkl. fickparkering), backa runt hörn, starta från kant rätt, eco driving (växel 2-4, 3-5 etc)
Gäst 2012-03-16 17:55 ! Citera #
Backparkera, parkera, fickparkera, backa runt hör är bra om du kan för du kommer få en backning med eller utan parkering, om du då får en parkering där till så är det bra att kunna det.
Det var nog det jag fick mest beröm för idag på uppkörningen jag kuggade på....suck...

En sak jag vill highlighta... lär dig från grunden att kolla döda vinkeln överallt.. även påfarter då det kan komma läbbiga motorcyklister i 90 knyck och de syns oftast ej i spegeln, det fick jag påbackning på också.. ”skit bra på att kolla överallt, förutom döda vinkeln på landsväg/motorväg”
Citrongräs 2012-03-16 22:52 ! Citera #
Något som även färdiga bilförare borde bli mycket duktigare på är att
kolla att kusten är klar innan man öppnar bildörren när man parkerat.
På gatusidan kan en cykel komma i 40 km/h och med en krock med
din dörr är det nog goodbye. På trottoaren kanske en... brädåkare!
Gäst 2012-03-20 19:43 ! Citera #
leprachun

Ja, du ska kunna allt!! Parkering, backa runt hörn, byta fil, köra in och ut i rondell, vänster sväng, hålla hastighet, eco-driving etc. Du ska känna till riskerna vid att köra när du druckit, tagit droger eller vissa medeciner etc. Du ska veta var sker o ting sitter i bilen...batteri, oljestick etc...Ja, ALLT!!!

Om du känner dig osäker med att köra bil med din far så BYT HANDLEDARE. Du ska känna dig säker i trafiken vilket du får av en säker hadledare.
Gäst 2012-05-02 21:11 ! Citera #
leprachun

Backa runt hörn kan vara viktigt att göra om du ska vända. Tycker absolut att du ska öva på det innan uppkörningen, är svårare än man tror och jobbigt om du tvingas göra det på uppkörningen utan att ha övat ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest