Start > Körkortsforum > Tio lektioner och jag är fortf…

Tio lektioner och jag är fortfarande väldigt osäker..

Gäst 2012-03-14 11:56 ! Citera #
Osäker när det gäller upp och nedväxling vid tex sväng, har svårt för att bedöma när det är okej att fortsätta i tvåan eller om jag ska komma ner krypfart och växla ner till ettan (tex vid väjningsplikt, eller när jag ska svänga in på en gata).Använder kopplingen för mycket när jag ska svänga.

Nu har jag kört i tio timmar totalt och känner mig riktigt trög som inte får till det. Jag har ingen möjlighet att mängdträna privat utan tar allt på trafikskolan.

Momenten har gåtts igenom fram tom nr 5 (parkering) men fortfarande är problemet det som jag skrev ovan.

Känner mig allmänt trög.
Så:
Till er som bara körde med enbart trafikskola. Hur långt hade ni kommit efter tio körtimmar?
Gäst 2012-03-14 16:57 ! Citera #
Jag gjorde samma som dig. Körde bara på körskola då det inte gick privat av flera anledningar.
Hade aldrig kört bil nånting utan lärde mig allt på körskola :P
När tionde lektionen var gjord bokade jag halkbana och det hade jag haft som mål hela tiden. ”Bara jag klarar mig på tio st. till halkbanan så e jag nöjd” och det gick!
alla e olika, alla lär sig olika snabbt.. jag hade ett väldigt stort intresse för bilkörningen och att komma till körskolan var bland det bästa på hela veckan, jag njöt till fullo varje körlektion och tog vara på allt.
jag hade samma problem som dig, var lite osäker på om jag kunde svänga på tvåan i en sväng eller om ja skulle ta ettan..
men man lär sig!
På en uppkörning kuggar dom dig genast om du har kopplingen nere samtidigt som du svänger.
Gäst 2012-03-14 21:23 ! Citera #
linkyy
Jag gjorde samma som dig. Körde bara på körskola då det inte gick privat av flera anledningar.
Hade aldrig kört bil nånting utan lärde mig allt på körskola :P
När tionde lektionen var gjord bokade jag halkbana och det hade jag haft som mål hela tiden. ”Bara jag klarar mig på tio st. till halkbanan så e jag nöjd” och det gick!
alla e olika, alla lär sig olika snabbt.. jag hade ett väldigt stort intresse för bilkörningen och att komma till körskolan var bland det bästa på hela veckan, jag njöt till fullo varje körlektion och tog vara på allt.
jag hade samma problem som dig, var lite osäker på om jag kunde svänga på tvåan i en sväng eller om ja skulle ta ettan..
men man lär sig!
På en uppkörning kuggar dom dig genast om du har kopplingen nere samtidigt som du svänger.

Oj halkan så fort. Men hur gick det sen? Hur många lektioner blev det till sist? När kom du ifrån det här med när/var växla/behålla växel?
Hade du hunnit göra alla moment när du bokade halkan?

Många frågor :-). Förlåt!
Gäst 2012-03-29 16:28 ! Citera #
Det är viktigt att bara fortsätta nöta, fortsätt nöta in det så blir det en vana efter ett tag. Kör så mycket som möjligt hemma så att du blir van med bilen och med växlingen, har du inte möjlighet att träna hemma så beställ fler lektioner, man kan aldrig få för mycket träning.
Ju mer du kör ju säkrare blir du.
myomysan 2012-05-10 12:27 ! Citera #
Trist när man fastnar så där... framförallt så blir det väldigt dyrt för dig.... funderar på om ett tips till dig kan vara att du verkligen är uppmärksam när du åker bil med andra så du själv försöker avgöra när det är dags för dem att växla...
stort lycka till, till dig
mvh

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor