Är i Mora för att ta körkort. Intensivkurs. Ska köra upp på onsdag den 21 mars. Någon som har kört upp i Mora nyligen? Hur går säkerhetskontrollen till? Får man köra länge? Måste man hitta själv? Ja, som ni förstår har jag tusen frågor. Väntar tacksamt på svar.
Jag har inte kört upp i just Mora, så specifika tips för stället kan jag inte hjälpa till med.
När du ska göra säkerhetskontrollen så kommer inspektören säga vad du ska kontrollera (t ex: kontrollera bromsarna).
Länk till moment i en säkerhetskontroll:
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Du behöver inte göra allt som står listat på den sidan, utan inspektören kommer välja ut något som du ska kontrollera.
Hur länge man kör kan också variera lite, men du kommer få köra i minst 25 minuter. När jag körde upp så sa inspektören att man kör i 25 minuter om det går riktigt bra eller riktigt dåligt. Går det varken bra eller dåligt så kan det ta längre tid. Med det menade han väl helt enkelt att man ska köra i minst 25 minuter och om inspektören därefter kan avgöra om du blir godkänd eller inte så åker ni tillbaka till trafikverket. Om h*n är osäker på om du blir godkänd på något moment ni har gjort så kanske h*n vill se dig göra det igen och sånt kan leda till att det tar längre tid. Men den tiden som är avsatt för provet är väl 45 minuter om jag inte minns fel, så längre tid än så tror jag inte det kan ta.
Hur mycket hittande man ska göra själv varierar nog lite. Bara under min 25-minutersuppkörning så varierade det. Jag skulle först svänga ut höger från trafikverket, men så fort jag hade kommit ut från parkeringen så skulle jag följa skyltar - först till motorvägen och sen mot ett område en bit bort. När de ”skyltföljningarna” var klara så sa han att jag skulle svänga vänster i nästa korsning.
Men oavsett om han talar om vilket håll du ska svänga åt eller vilka skyltar du ska följa så kommer du få tydliga instruktioner i god tid för att klara av det, så det behöver du absolut inte vara orolig för.
Om du kan köra bil så behöver du inte vara särskilt orolig. Du kommer få tillräckliga instruktioner för precis allt du ska göra.