Start > Körkortsforum > Kört upp med Volvo V50?

Kört upp med Volvo V50?

Gäst 2012-03-11 16:50 ! Citera #
Vad har ni för erfarenhet av Volvo V50? Är den svår att fickparkera med? Backa runt hörn med? Jag har sett att den har sex växlar, måste man växla till sjätte växeln (i vilken fart ska man göra det)? Jag har bara kört bilar med 5 växlar.
Dave 2012-03-12 00:22 ! Citera #
Körde upp med en Volvo V50, en bekväm kombi. Jag har bara privatkört tidigare i en Volvo S80 (samt en Toyota Yaris på halkbanan :D ), och jag kan säga att den kändes väldigt svag... Jag hade svårt för att hoppa över växlar, vilket jag sket i. Det gick bra i slutändan så det spelade ingen större roll.

Växellådan är en R-[1-2-3-4-5-6] dvs. backen ligger längst till vänster, man är tvungen att trycka ner växelspaken (vertikalt) för att kunna växla in backen (säkerhetsåtgärd :lol: ). Man backar inte så ofta, så det spelar ju inte så stor roll.

Inspektören är tvungen att göra alkotest vilket är placerad mitt emot honom/henne. (Mätare placerad mitt emot denne så du behöver inte bry dig om det. Se bara till så att du inte försöker starta innan han/hon har blåst :D .)

Angående fickparkering så var det inte svårt, jag gjorde det i uppförsbacke. Bilen är som sagt bekväm, även ifall den är rätt stor så är det enkelt att styra den. Växlarna kommer du att känna av (OBS! Växla så fort du kan upp till tvåan/trean, för den är på väg att dö om du gasar för mycket på ettan). Det är alltid bra att ha så hög växel som möjligt, men se det nästan som: 2-3-4-5-6, för ettan klarar knappt av någonting :lol: .

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor