Start > Körkortsforum > Korsa järnvägsspår

Korsa järnvägsspår

Milanda 2012-03-09 15:06 ! Citera #
Min körskollärare säger att man ska köra så pass sakta fram till en bevakad järnägskorsning att man ser att det inte kommer ett tåg, mao inte lite på bommarna. Det låter rimligt, men ibland är det staket vid spåret så jag känner att jag inte ser något alls (när jag kör privat).

Kryper ni fram till spåren eller kör ni som ”vanligt folk”?
Gäst 2012-03-09 16:08 ! Citera #
Milanda
Min körskollärare säger att man ska köra så pass sakta fram till en bevakad järnägskorsning att man ser att det inte kommer ett tåg, mao inte lite på bommarna. Det låter rimligt, men ibland är det staket vid spåret så jag känner att jag inte ser något alls (när jag kör privat).

Kryper ni fram till spåren eller kör ni som ”vanligt folk”?

Om man knappt ser något, så skulle jag krypa längre fram. Man vill ju inte gärna chansa på att det inte kommer ett tåg, då de inte har någon chans att hinna stanna om du plötsligt kör ut precis framför dem. Jag skulle nog även rulla ner rutan och lyssna efter tåg.
Milanda 2012-03-09 21:32 ! Citera #
Ja, det är ju sant, ett tåg borde höras när det kommer.
Stina_1112 2012-03-13 14:44 ! Citera #
Jag pratade med min körskolelärare om detta, då jag är livrädd att bommarna inte ska fungera och jag ska bli mosad av ett tåg när jag kör över spåren :P Men han sa att det man ska göra är att sakta ner innan, köra sakta fram tills du ser och sen gasa på så du kommer över snabbt. Dock så är det ganska troligt att du hör om det kommer ett tåg eftersom de inte direkt är tysta, men är du jätteosäker och lite rädd som jag är så kan du veva ner rutan :)
Milanda 2012-03-17 14:37 ! Citera #
Nu senast när jag körde igenom järnvägskorsningen som jag tänkte på, såg jag att sikten känns skymd för det är staket ivägen, men kommer det ett tåg är tåget så högt att det säkert syns ovanför staketet. Träd och buskar kan det nog vara annorlunda med men de brukar ju inte växa så nära vägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor