Start > Körkortsforum > Behöver jag läsa teorin på kör…

Behöver jag läsa teorin på körskola?

Gäst 2012-03-23 21:11 ! Citera #
Nu är jag en dålig lyssnare som person, så jag läser nästan alltid lättare min kunskap. Men även om så är fallet så ser jag ändå mycket skeptiskt mot andra personer som använder teorikurserna, eftersom det verkar relativt onödigt i.o.m. att det ändå finns så mycket information på nätet, samt böcker. Dessutom är den kunskap man lär in ganska kvantitativ, snarare än kvalitativ (mycket att veta, lätt att förstå), och personligen känner jag att den sortens kunskap har minst behov av en lärare. Så mitt tips är att spara på slantarna.
Oskar 2012-04-04 13:53 ! Citera #
Nej det behöver du inte, men det är ofast bäst så, smidagare och billigare än på att lära sig det på andra sätt...
Thudor 2012-04-04 14:12 ! Citera #
Du behöver inte gå på teorilektioner. Allt du får lära dig på dem är sådant som står i boken, helt värdelöst. Läs igenom boken 2 ggr och gör tester på nätet så går det super. Alla mina kompisar som har tagit körkort säger så också. Ifall du stöter på sådant du måste fråga om så hittar du alla svar, exempelvis här på korkortonline, eller så kan du bara ställa frågor till din handledare under timmen.
Svalbard 2012-04-04 19:52 ! Citera #
Thudor
Du behöver inte gå på teorilektioner. Allt du får lära dig på dem är sådant som står i boken, helt värdelöst. Läs igenom boken 2 ggr och gör tester på nätet så går det super. Alla mina kompisar som har tagit körkort säger så också. Ifall du stöter på sådant du måste fråga om så hittar du alla svar, exempelvis här på korkortonline, eller så kan du bara ställa frågor till din handledare under timmen.

Håller med fast jag skulle föredrar att man först läser boken en gång och sedan gör tester. När du har hittat dina svagheter kan du läsa igenom de områden igen och sedan fortsätta med frågor. Sen läser du om boken igen och då lär du minst få 90% ;). Det är i alla fall min plan och det funkar för mig när jag pluggar kemi 8-)
tjugosexan 2012-04-05 18:22 ! Citera #
Milanda
Efter att ha läst körskoleboken och gjort några teoriprov på nätet känner jag borde kunna läsa in teorin på egen hand. Låter det rimligt eller behöver man körskolans teorilektioner för att klara av själva körningen?

Jag ska fråga på körskolan där jag tagit några körlektioner men de är väl inte helt opartiska.

Jag läste teorin 2003 men kände inte att jag lärde mig något. Sedan la jag körkortsplanerna på is och först nu är jag igång på allvar igen. Jag tänker inte läsa någon kurs den här gången utan kör allt hemma i boken och på nätet.
Skolorna rekommenderar ju naturligtvis att man gör kursen, men jag är helt övertygad om att man kan fixa det minst lika bra utan ;)
Gäst 2012-04-08 18:51 ! Citera #
Beror väl på hur din instuderings teknik är, alla har ju olika. MEN är du säker på att du kan teorin bra? Körkort skaffar man ju förhoppningsvis bara en gång så därför kanske det blir billigt ändå om man tar några teorilektioner även fast man tycker sig ha koll. Det finns alltid nya saker att lära sig.
leprachun 2012-04-19 13:52 ! Citera #
Man kan klara teoriprovet helt själv med boken om man vill. Det handlar bara om hur smart man är. Det finns vissa frågor som är självklara, bara använda sunt förnuft funkar alltid.
Gäst 2012-05-02 21:25 ! Citera #
Milanda
Efter att ha läst körskoleboken och gjort några teoriprov på nätet känner jag borde kunna läsa in teorin på egen hand. Låter det rimligt eller behöver man körskolans teorilektioner för att klara av själva körningen?

Jag ska fråga på körskolan där jag tagit några körlektioner men de är väl inte helt opartiska.

De kommer säga att de behöver hjälp även om du inte behöver, med din beskrivning låter det som du klarar dig själv :)
Jamea 2020-05-01 20:07 ! Citera #
Jag har prov före vecka men fick inte godkänt. Nu tänkte plugga så vilken tips har ni
Tack
Gäst 2020-05-02 11:58 ! Citera #
Jamea 2020-05-01
Jag har prov före vecka men fick inte godkänt. Nu tänkte plugga så vilken tips har ni
Tack
Vad och hur har du pluggat.

Rekomenderar faktiskt att läsa boken.

Varva med frågor från trafikskolan.

Även med appar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov