Kuggad pga privatist!?
Till inspektörn: du fick tänka mig på en sak. Litar du inte på bedömningen som gjordes av sista inspektörn???
Tror du att jag hade tur med vädret, med litet trafik, med en snäll inspektörn inte vet jag? Du hade ju skrivit tidigare att inspektörn ser direkt efter att du kört första 20 meter om du är redo.
Kan du argumentera som sagt, vad menade du med att jag får stora problem.
Högskoleutbildad eller inte, någon form av strukturering finns i varje språk. Det är upp till dig att skriva så att andra kan läsa, effekten blir att ingen bryr sig om ditt inlägg och hoppar över det. Mitt öga kan bokstavligt talat inte fånga upp något i din text och det beror på att det är oläsligt.
Gör ett nytt inlägg där det faktiskt går att läsa vad du har skrivit annars kan jag inte ta del av dina upplevelser och ja, det blir nog tråkigt för båda.
Tryck!
Vad jag menar är att du har i ett stickprov klarat dig! Att därifrån ge sig ut på egen hand i trafiken och överleva kan bli tufft. Du har många gamla ovanor som du måste arbeta bort!
Det är riktigt att inspektören på de första 20 metrarna vet om det finns hopp om körkort eller inte och tydligen visade du tillräckligt för att du skulle klara provet. Kom ihåg att det är ett stickprov! Exempelvis så körde du troligtvis inte upp i mörker, så inspektören kunde inte bedöma ditt sätt att hantera hel och halvljus. Har man då som du beskrev haft en sådan tragglig inlärning så kan det bli svårt för dig att göra rätt i alla lägen!
Jossi, jag hänger inte riktigt med i dina tankegångar! Menar du att man kuggar privatister för att få in mer pengar till Trafikverket så är du ute och cyklar! Förarenheten är en resultatenhet som inte får gå med vinst! Dessutom vill man ju bli av med ev. köer inte förlänga dom!
Till inspektören: tack för förklaringen, ja jag förstår dina resonemang och håller med. Tack för att du tag din tid
Jag förstår inte varför folk tror att man skulle bli kuggad bara för att man är privatist. Det säger väl sig självt att dessa rykten kommer av att det är svårare att klara provet när handledaren inte kan kursplanen lika väl som en trafiklärare kan den. Då blir det lätt så att fler privatister kuggar, eftersom de kanske inte har fått lära sig allt de behöver kunna. Sen är det bekvämare att säga att man kuggade för att inspektörerna gör allt de kan för att kugga privatister, än att erkänna att man kanske inte hade tillräckliga kunskaper. Kan du köra bil så klarar du uppkörningen, oavsett vem som har lärt dig köra!
Men man ska även tänka på att körskolan är ute efter dina pengar också. Dom gjorde ett test på folk som redan hade körkort göra uppkörning. Och läraren rekommendera körlektioner trots att uppkörningen gick felfritt. När dom sedan intervjuar läraren så blir de röda i ansiktet.
Men det kan ju vara bra i vissa fall att ta någon enstaka lektion. En vän till mig tog 3st han sa att han inte lärde sig något alls, han kunde redan allt dom sagt till honom. Han tog körkortet och teori på första försöket på egen hand med privatist!
Trafikverket är i händerna på bilskolorna som tjänar pengar på sina elever. Bilskolorna köper lobbyister som påverkar Trafikverket och deras kontrollanter om att privatutbildade är sämre bilförare och ska kuggas mer och oftare. Statistiken visar detta tydligt.
Trafikverket borde själva bli mer korrekta och vetenskapliga, och då genomföra en s.k. dubbelblindtest --- så att kontrollanterna inte vet om den testade bilföraren är privatist eller bilskoleelev. Först då kan vi få en korrekt vetenskaplig objektivt underbyggd rapport ---- som verkligen kan ge oss rätt belysning. Ett ideal i framtiden är att alla kör upp i samma sorts bil hos Trafikverket --- och att ingen får köra upp i bilskolans bil. Samt att kontrollanten på Trafikverket inte får veta i förväg vem som är privatist och vem som är bilskoleelev.
Som det nu är så är det inte rättvist -- om vi ska prata om reell rättvisa för alla som lägger på pengar på att få körkort.
Peter
Statistiker!
Det där var kvalificerat skitsnack utan någon som helst grund!
I och för sig så är jag själv en kvalificerad skitsnackare, håller egentligen med dig även om min yrkesinriktning inte tillåter mig att yttra mina tankar online.
Senaste foruminläggen
Rubrik