Start > Körkortsforum > Kuggad pga privatist!?

Kuggad pga privatist!?

jossi<3 2012-03-06 16:26 ! Citera #
Har hört att det är mer regel än undantag att bli kuggad första uppkörningen om du varit privatlärd istället för att gått i körskolan! :o Någon som vet hur detta stämmer?
Gäst 2012-03-06 16:46 ! Citera #
Jag körde upp idag som privatist. Körskolan sa om och om igen att jag borde ta mer lektioner. Jag sket i vad dom sa, bokade själv och klarade det på första försöket. Alltså har det inget med körskolan eller privatist vad jag har hört och även upplevt.
Kan du köra spelar det ingen roll ;)
inspektörn 2012-03-06 19:35 ! Citera #
Jossi: Tänk lite, vem vet mest om vad som krävs på en uppkörning? En proffesionell utbildare eller en förälder(typ)?
Om läraren skickar dig till uppkörning så är han/hon övertygad om att du har en chans att klara det och det baserar han/hon på erfarenhet och utbildning mm.
Vad har föräldern(typ) för kunskap? Sin egna uppkörning? Vad andra har sagt? Vad som står i tidningen?
Nästan ingen privat handledare har ens sett kursplanen för körkort B!
Förstår du nu varför privatister kuggar oftare än trafikskoleanmälda?
Provet är det samma, förutom att man visar de privatanmälda hur reglage och liknande fungerar i Trafikverkets bil. De trafikskoleanmälda förutsätts kunna de eftersom dom har valt att köra i en annan bil än Trafikverkets!
tryck 2012-03-06 20:33 ! Citera #
Hade privat övningkört 65 lektioner och kuggade 4 gånger!
Hade kört upp i Farsta. Efter varje kuggning tag flera lektioner, med det känndes att jag sitter fast. Min handledare börjat mjölka mig på pengar och gjörde ingen nytta. Tappat självförtrående helt. Efter sista kuggningen kontaktade jag körskolan, gjorde test körning och fick veta att jag måste ta 10 lektioner. Har kört med 3 olika lärare som hade olika syn på hur man gör i trafiken :o Efter 6 lektioner fick shock när en av lärarna sa att jag inte alls redo för uppkörningen och behöver köpa 10 lektioner till. De på körskolan hade nästan lyckats att övertyga mig, jag försökt att skjuta upp upkörningsdatum från 29 februari nånstans i mars, men det fanns ingen tid. Så jag struntade i det och bestämde att köra upp ändå!
Trots allt var lärarna sa, så kände jag mig REDO som alldrig för!!! Kört upp i Farsta i 50 min och var super nöjd med allt, tills jag fick backa runt hörnet och backa in i parkering ruta. Så fick jag min 5 kuggning och i raporten ståg det bara två prikar :(
Kom hem och bokade tid tidigt morgon dag efter och klarade allt! 6 uppkörningar och körkortet i fickan, känns overkligt.
Lycka till allihopa och tro på er själva!
inspektörn 2012-03-06 21:03 ! Citera #
Tryck: Det där var en lite förvirrad beskrivning! Hade du en privat handledare som försökte mjölka dig på pengar?
Överlag så verkar det som om du har haft väldigt svårt för att ta till dig utbildningen!
Om man efter så mycket utbildning och så många uppkörningar kuggar på manövreringsmoment, ja då har man problem!
Manövreringen är ju sådana saker som skall sitta i ryggmärgen INNAN man ger sig ut i trafiken!
6 uppkörningar är åtminstone 4 för mycket!
Jag förstår att trafiklärarna hade svårt att få ordning på din körning!
Vem lärde dig från början? Var det din privata handledare? Vad hade den personen för kunskap om bilkörning?
tryck 2012-03-07 01:07 ! Citera #
Ja, jag håller med att beskrivningen är forvirrad. Ja eftersom jag är inte specielt ung, så det var inte lätt med hella inlärningsprocessen plus att jag var rädd för trafiken. Jag börjat övningsköra med privat handledare för 2 år sedan och ungefar efter 30 lektioner, så känndes det att jag gör inga framsteg. Handledaren var en vanlig kille som hade körkort och kunde köra bil. Han var inte specielt intresserat av att förklara saker och brukade säga att han lär att köra bil och så var han duktig på att tjäna pengar. Bara nu på efterhand så förståg jag att det kanske var hans taktik att prata mindre, förklara inget, så att folk fastnar. Jag hade läst teorin själv och hade massa med frågor som han inte kunde besvara. Det var svårt att förstå hur ska man göra i trafiken och varför.
Jag slutade att öva med honom och gick runt i olika skolor för att börja öva i nån trafikskola. Det gick inte bra jag lyckades inte att hitta något som passade mig. Så jag var tvungen att kontakta min privat handledare igen och körde med stora upehåll 2-3 gånger på 1-3 månader. Efter 50 lektioner var jag tvungen att försöka köra upp för att se hur mycket jag kunde. Det gick rätt bra faktiskt jag var nästan säker att jag klarade den. Det var döda vinkeln som jag glömt att titta när jag bytt till höger körfill, planeringen och ryckigt körning. Trots det jag var nöjd. Den andra gången körde jag upp om en månad och det gick åt helvete, det var katastrofen. Gillar inte att komma med ursäkter, men jag hade problem på jobbet med min shef då och blev sjukskriven i 3 månader. Det var dumt av mig att köra upp ändå. Bara efter 7 månader börjat jag övningsköra igen med min privata handledaren, bokade min 3 uppkörning och kuggade den, hade fel placering, avsökningsrutiner var dåliga, m.m. Efter det bokade jag 4 uppkörningen, var desperat och vet inte vad jag hoppades på.
Som tur entligen har jag hittat en körskola som verkade vara intresserad av att hjälpa mig och alla var super trevliga. Det enda som kändes konstig att lärarna hade olika åsikter t.ex vad gäller miljökörning. En av lärarna sa att skolan inte har miljökörning i kursplanen att det inte är viktigt.
Jag tycker inte att lärarna hade svårt att lära mig, tvärtom var och en var duktiga på sitt sätt!!! På de 10 lektionerna fick jag oerhörd mycket specielt med tanke på hur osäker, förvirrad, arg och trött jag var av allt körning. Viktigast var att jag fick tillbaka min sjävförtroende och trots att efter 6 lektioner en av lärarna sa att jag inte var redo, så kännde jag mig säkert som alldrig för. Samma läraren var förvånad när jag körde med honom nästa dag och sa att allt gick ju bra idag.
Jag fick en ung inspektörn när jag körde upp för 5 gången och ärligt säga blev jag nästan rädd eftersom hörde att unga ställer specielt höga krav till asspiranter och är jätte hårda vid bedömningen. Vet ej varför körde vi i 50 min, och varför hade jag inte klarat backning och parkering tyckte han tåg för långt tid. ( Ville tilläga att på alla 4 uppkörningar innan, så hade jag klarat backning och parkering och tyckte att det var ”min grej”). Allt annat sa han kan inte klaga på. Som jag skrev tidigare, så bokade jag min 6 uppkörningen, körde drygt 25 min fick ett motorstopp mitt i korsningen vid vänstersväng, backade i rutan utan några som helst problem och fick höra att jag klarade den.
Det blev ett lång förklaring av allt som hade hänt, hoppas att det inte lätt lika förrvirande som min första inlägg.
Det var en lång och mycket psykiskt påfrestande resa tills jag nåde målet.
Gäst 2012-03-07 03:34 ! Citera #
Oi, oi! Har du någonsin hört talats om styckeindelning? Man får ont i ögonen så fort man kikar på ditt inlägg!
inspektörn 2012-03-07 06:18 ! Citera #
Tryck: jag kan bara beklaga, men du har mycket att jobba med!
Med en sådan inledning på din karriär som bilförare har du stora problem.
Tips: Häng inte upp dig på inspektören! Han/hon bedömer bara det dom ser och inget annat. vad som har hänt vid tidigare tillfällen bryr dom sig inte om!
jossi<3 2012-03-07 09:42 ! Citera #
Känns som att det går lite hårda ord i denna slinga.. :? Orkar man inte läsa är det väl bara att sluta!? 8-)

Vilket fall som helst! HÄRLIGT att du klarade dig!! Riktigt fin prestation. Jag vet mycket väl att det är svårare att lära sig som vuxen, det heter ju inte ”man kan inte lära en gammal hund att sitta” för intet!! :D

Inspektörn: Hahah, :lol: Jaa, jag menar som så att det är mer regel att man SKA kugga en privatlärd elev på vissa ställen i landet just för att de inte har gått och mjölkats på pengar i körskola innan. Det är vad jag har hört. Att man kan vara precis lika duktig på att köra som någon som gått körskola kan jag väl förstå själv...! Men det är inte det det handlar om utan av VEM du lärt dig köra av. Förstår om inte alla ”inspektörer” jobbar på detta sättet. Tycker bara att det är trist om man ska kugga en del privatister bara för att driva in mer pengar.

Men men det är väl så det går till i vissa fall. (Lägg märke till att jag skrev ”i vissa fall”) Tycker att vissa här på forumet har en onödigt överlägsen och tråkig stil emot varandra. Så hoppa inte på mig ;)
tryck 2012-03-07 11:30 ! Citera #
Tack jossi<3 :D
Vad gäller styck indelningen det är klart att jag vet om det. Jag kom från ett annat land har högskoleutbildning och det sitter en gammal vana att skriva på annat sätt. Tråkigt bara att det är enda som fångat dig i min inlägg.
Inspektörn: tack för dina råd, men skulle du kunna förklara vad menade du med att det blir svårt för mig?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest