Uppkörning 2 dagar i rad?
Jag tycker det är konstigt med uppkörning, det är så beroende av vilken körledare man får. Vissa kan vara på gott humör och vissa på dåligt och beroende på humör så får ungdomen körkort.
När min dotter skulle köra upp fick hon en äldre man som var enligt henne ”dåtråkig” och det gick ju inget vidare då. Då fick hon boka dagen efter igen och fick en positiv yngre man och klarade provet galant. Och då kan man undra varför hon inte fick det första dagen. Plus om det verkligen är tillåtet att köra upp två dagar i rad? Jag tycker att man borde ha några dagar mellan så man eventuellt kan öva på det man missade på första gången.
Det är tom tillåtet att köra upp flera gånger samma dag!!
Jag tycker det är tråkigt att man fokuserar på en persons humör och inte på den egna körningen! Vi är alla olika personer och vi alla uppfattas på olika sätt. Det som den ena aspiranten tycker är kul och avslappnande kan den andra tycka vara provocerande osv.
Det är fullkomligt orimigt att en inspektör skall veta exakt hur han skall uppträda gentemot varje aspirant! Därför så är man sig själv med alla sina för och nackdelar.
En enkel fråga är ju om tjejen nu hade klarat första uppkörningen, hade hon då fortfarande ansett att det var en tråkig inspektör?
Ungdomar idag fokuserar gärna på andra saker än sina egna misstag, se gärna Idol-uttagningarna!*s*
Hon hade definitivt tyckt det var en tråkig inspektör
Första gången fick han ingripa då han tyckte att man skulle ”vänta en kvart” innan man kör in i en rondell. Och det hade nog inget med humöret att göra..... så det blev kört direkt där.
Mia: Ehh, vänta i en kvart????
Min standardfråga i dom här lägen är: Vad stod det på protokollet?
Hur ingrep han? Bara muntligt? Var det det enda i körningen som var underkänt?
Hur uppträdde din dotter när hon mötte inspektören? Kan han ha fått uppfattningen att hon var en person som inte var upplagd för en lättsam ton?
Det finns många frågetecken och det enda vi har att gå på är dotterns version, som iofs ingen skall ta ifrån henne för det är ju hennes upplevelse.
Generellt så minns en kuggad aspirant inte ens hälften av vad som sagts efter provet, utan bara brottstycken och då kan bilden bli rätt vinklad. Det är helt naturligt, men som utomstående måste man ha viss distans till deras utsaga och faktiskt lita på att en statstjänsteman som är grymt styrd av lagar och förordningar, faktiskt kan sitt jobb!
Mia: Ehh, vänta i en kvart????
Min standardfråga i dom här lägen är: Vad stod det på protokollet?
Hur ingrep han? Bara muntligt? Var det det enda i körningen som var underkänt?
Hur uppträdde din dotter när hon mötte inspektören? Kan han ha fått uppfattningen att hon var en person som inte var upplagd för en lättsam ton?
Det finns många frågetecken och det enda vi har att gå på är dotterns version, som iofs ingen skall ta ifrån henne för det är ju hennes upplevelse.
Generellt så minns en kuggad aspirant inte ens hälften av vad som sagts efter provet, utan bara brottstycken och då kan bilden bli rätt vinklad. Det är helt naturligt, men som utomstående måste man ha viss distans till deras utsaga och faktiskt lita på att en statstjänsteman som är grymt styrd av lagar och förordningar, faktiskt kan sitt jobb!
Känner en tjej från samma trafikskola. Hon kan inte ens backa. Fick godkänd på andra försöket. Ni dömer lika, ja. Ser man. Styrda av lagen.. Skojar du säkert. Pratar om lagen och lättsam ton i samma stycke. Tonen bestämmer eller att du styrd av lagen? Så trööööött på din skitsnack. Inse hur det är istället.
Måste säga att jag blir lite full i skratt när jag läser om uppkörningar. Min erfarenhet är att du måste överförsiktig när du kör upp för att inte misslyckas men inte till överdrift försiktig. Och hur lätt är det för ungdomar, eller andra också för den delen, att klara den balansgången. Har flera barn och trots att de inte gör några trafiksäkerhetsfel vid uppkörningen får de inte körkortet pga att de inte gör som inspektören bredvid tycker. Och vad han kan tycka verkar vara lite olika dag från dag. Sedan tror jag att de måste nobba ett antal för att få säkrare bilförare, speciellt om du kört privat, då ska man bara inte kunna köra......
Svårt att förklara men kan ju undra hur vissa inspektörer får rykte om sig att nobba fler än snittet? Får de verkligen fler dåliga elever som inte kan köra? Så passa er för en äldre i Linköping, då är det ofta kört innan ni satt er vid ratten, tyvärr............
Jag tycker hela systemet är fel. Bättre att de i körskolan skulle få säga till om du var mogen och att alla var tvungen att ta några körlektioner än att eleverna ska betala nästan 1200kr för varje försök (som enligt min vetskap beror på humöret inspektören har just den dagen och vilken kontakt han får med eleven).
överförsiktig! man kan ha synpunkter på det mesta, men lite sans och balans får det väl ändå vara!
”Har flera barn och trots att de inte gör några trafiksäkerhetsfel vid uppkörningen får de inte körkortet pga att de inte gör som inspektören bredvid tycker.”
Trafiksäkerhet är ju för fasen bara en del av det som bedöms! Vad hände med dom andra delarna? Kan du räkna upp dom föresten?
Vad gäller statistik så har Mark Twain fortfarande rätt, annars kanske du kan förklara hur det kan vara en differans på godkännandet på ca 8% mellan olika inspektörer på KUNSKAPSPROVET! Jepp, du läste rätt, det är en sådan diff beroende på vilken inspektör som leder KUNSKAPSPROVEN, och ingen vet varför! Kanske du vet?
Hur hade du tänkt dig att man skulle passa sig för ”en äldre i Linköping”? Man får den inspektör man får! Take it or leave it!
Att lyssna på rykten... Tja, det kan man ju göra om det roar en, personligen kollar jag helst fakta.
Beträffande kostnader, så om man följer kursplanen och lär sig så som det är tänkt att man skall lära sig bilkörning och inte lär sig efter en handledares godtycke, så klarar man kortet på första försöket!
Vi har det system vi har! Inspektörerna kan det! Gemene man kan det inte! Inspektörerna MÅSTE följa det, och det gör dom! Vill man ha körkort MÅSTE man leva upp till dom krav som ställs, oavsett vad man tycker om dom! Vill man ha ändringar så är det till syvende och sist våra kära politiker som betämmer det!
Här finns både sans och balans och jag anser mig vara en bra bilförare. Har knappt varit i närheten av en bilolycka och har då haft körkort i över 30 år. Men men jag säger inte att inget kan hända i framtiden och jag minns inte alla regler men jag använder min sans o balans i trafiken
Man får visst lyssna på rykten och tycka, tråkigt om man bara skulle hålla sig till fakta. Då skulle vi aldrig ens behöva konversera och det vore väldigt tråkigt.
Antingen är det något jag inte känner till här när du säger att kunskapsproven (då syftar jag på det skriftliga) kan skilja. De trodde jag bara kunde rättas på ett sätt, så då kan inte inte någon inspektör få bättre eller sämre. Om inspektören var inblandad där sker definitivt fel, de ska rätta på samma sätt.
Körningen är svårare för där är det inspektörens tyckande som spelar in, kommer någon annan o säger något annat så tänker jag inte ens lyssna. Jag lovar att det är inspektörernas tyckande som spelar in, för några programmerade Hubbottar är det då inte
Och det är inte säkert man klarar körkortet på första försöket hur mycket du gått i körskola o de säger att du är bra. Inte en chans. Tycker inspektören att du var för försiktigt, körde in lite för fort i en rondell, ej körde tillräckligt ekonomisk eller körde för 10 km för fort på en rekommenderad 30-väg (alltså 40) trots att det inte finns en människa eller buske i närheten så är du körd. Trots att du följde alla trafikregler som finns och inte var i närheten av att göra fel även om det funnits miljoner bilar i närheten. Lessen, inspektörerna hoppas jag inte är mer människa än du och jag och även de har tryck på sig och kan göra fel.
Till sist så hoppas jag politikerna ändrar detta system så behöver vi inga spseciella inspektörer utan man gör sin uppkörning på skolan.
Nog om detta, kommer inte kommentera mer
överförsiktig!
För att klargöra fakta, så är det så att kunskapsproven rättas av datorn och inte av inspektörerna! Ändå ÄR det en differans på ca 8% när det gäller godkännande och ingen vet varför! Inspektörerna kan inte påverka rättningen men ändå uppstår differansen!
Sen, så visst, det är en subjektiv bedömning, men den som vet hur man skall bedöma alla situationerna är inspektören, absolut inte den nervösa aspiranten!
Inspektörerna bedömer dessutom skrämmande lika! Enligt undersökning från Umeå universitet bedömer inspektörerna lika i 93,7% av fallen, alltså en mycket mer rättvis bedömning än inom tex skolans område.
Man har dessutom krav från Trafikverket att inom ett kontor får inte differansen mellan den ”snällaste” och ”elakaste” inspektören vara mer än +/- 10 %! Skulle det vara annorlunda sätter man genast in åtgärder såsom utbildning, medåk mm mm, för att man skall likställa bedömningen. Visst kan det finnas enstaka avvikelser, men som du själv sa så är dom människor.
Att låta trafiskolan examinera går inte, då det finns ett EU-direktiv som förbjuder detta. Det är heller ingen bra idé eftersom kvalitéen på trafikskolorna skiftar väldigt mycket mer än vad Trafikverkets inspektörer gör!
Sörjer för sonen som kuggats tre (kanske 4 i denna stund). Suttit med honom i bilen ett par timmar i rusningstrafik i staden och känt mig helt trygg med hans körning. Märker att han lägger märke till många detaljer runtomkring som vi passerat. Mer än jag själv hinner se. Uppmärksamheten är det han kuggas på. Körskolan var helt övertygade han var en av dem som skulle klara vid första försöket. Kör jättebra enligt dem. För varje gång försvinner självförtroendet lite mer. En bilförare utan självförtroende blir inte bra. Vet att inspektörer är kontrollpersoner, men är man noga med att förklara hur man ser ser på ”bristerna” och hur man skulle ha gjort istället ? Det är människor man har att göra med. Tröstar honom med att även maken kuggades, trots 20 årig prickfri, krockfri körning med både amerikanskt och tyskt körkort. Kuggades också för bristande överblick i trafiken.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025