Start > Körkortsforum > Behövs internationellt körkort…

Behövs internationellt körkort?

Pelmazo 2009-05-15 17:30 ! Citera #
Hej!
I höst ska jag åka till USA och jag har då förhoppningsvis tagit körkort. Därför kan det bli aktuellt att köra bil. Behöver jag då internationellt körkort?
Man vill ju inte fastna hos polisen i USA bara för att körkortet är på svenska.
amanda 2009-05-19 10:02 ! Citera #
Hej!

På motormännens riksförbunds hemsida kan du läsa om reglerna för att köra med svenskst körkort i Usa!
(www.motormannen.se)

Såhär står det på deras hemsida:

”1. Körkortsregler

Den som tillfälligt besöker USA eller Kanada, som turist eller i jobbet, bör innan avresan skaffa ett internationellt körkort, IKK. Formellt krav på IKK finns visserligen inte - men väl ett informellt. Amerikansk polis är inte skyldig att känna till svenska körkort. Utan IKK kan en kontroll ta mycket lång tid. En del biluthyrare frågar också efter IKK.

Den som ska vara i USA längre än tre månader eller ta avlönat arbete måste ta amerikanskt körkort enligt reglerna i delstaten där man bor. I vissa stater ska körkortet tas omgående. Fram till dess du tagit amerikanskt körkort kör du på ditt svenska körkort + IKK.

En del delstater gör undantag för den som ska studera upp till ett år eller arbeta som au-pair. I dessa stater räcker svenskt körkort + IKK. Men även om delstatens myndigheter inte kräver amerikanskt körkort, kan ett sådant ändå behövas för att bilens försäkring ska gälla.”

hoppas det hjälpte! :)
Gäst 2009-08-15 10:18 ! Citera #
Jag har hyrt bil i mer än 20 år i en rad länder världen över utan att behöva visa Internationellt körkort. Bl andra Estland, Lettland, Polen, en rad EU-länder, Venezuela, Costa Rica, Mexico, USA, Canada, Turkiet, Australien, Israel, Oman, Tunisien, Marocko, osv. Men det är klart att om man är orolig kan man ju köpa det.
Hallv 2009-09-22 16:13 ! Citera #
Internationellt körkort behövs definitivt inte i USA.
Motormännen och andra bilorganisationer skriver att de rekommenderar internationellt körkort, men de säger de enbart därför att de vill tjäna pengar. De 250 kronorna det kostar är fullständigt bortkastade.
Gäst 2009-09-25 07:55 ! Citera #
Skulle tipsa om att verkligen ta reda på reglerna. Eftersom det i USA är MKT viktigt att ha korrekt försäkring osv om ngt skulle hända, tror jag inte det skulle vara så kul att ha gjort fel från början... !
kjrberg 2011-08-19 15:03 ! Citera #
Hallv
Internationellt körkort behövs definitivt inte i USA.
Motormännen och andra bilorganisationer skriver att de rekommenderar internationellt körkort, men de säger de enbart därför att de vill tjäna pengar. De 250 kronorna det kostar är fullständigt bortkastade.

Håller med fullt ut! Betala inte en massa pengar i onödan för ett kort som inte behövs!
Gäst 2011-08-19 16:46 ! Citera #
Det stämmer nog som en del andra säger att det räcker med svenskt körkort. Varken min far eller bror har behövt visa upp internationellt körkort för att få hyra bil av olika biluthyrningsfirmor under deras USA vistelser (olika delstater). Men ska man vara på säkra sidan är ett tips att kontakta amerikanska ambassaden.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest