Klarade uppkörningen idag på andra försöket, beskrivning av mina två uppkörningar för den som vill förbereda sig för sin:
Körde med Trafikverkets bil (Volvo V50) båda gångerna
Första uppkörning:
Säkerhetskontrollen bestod i att kolla att spolarvätska/torkare funkade fram och bak, uppkörningsledaren förklarade innan hur man satte på torkare bak, givet Trafikverksbil. Fanns också en bildbeskrivning i väntrummet på hur man ställde in stol, blinkers, öppnade huv o.s.v.
Körningen: Fick testa att backa runt hörn, köra avfart/påfart motorväg, avfart/påfart landsväg och köra runt i villaområde. Helt enligt förväntan.
Bedömning: Missade på att jag planerade sent: Istället för att släppa gasen så fort jag såg 50-skylt där det var 70 innan, så väntade jag och bromsade ganska tvärt istället. Gjorde så genomgående (vet inte varför) och missade främst för att jag bromsade för sent så att jag blev stående på ett övergångsställe en gång där högerregel gällde, och fick bromsa rätt hårt när jag såg en väjningsskylt sent på påfart landsväg.
Andra uppkörningen:
Körde upp på samma ställe (Mölndal), provet började med att uppkörningsledaren frågade om jag kört Volvo V50 förut, och jag sa att jag kuggade en uppkörning förra veckan med samma bil. Han frågade då varför och bad att få se intyget från min kuggning. Visade det och förklarade varför jag trodde jag kuggade och pratade lite om att jag kände att jag tränat på det sen dess.
Givet att jag klarade säkerhetskontrollen gången innan slapp jag det.
Körningen: Fick fickparkera, men välja lucka med mycket plats, i övrigt som första körningen. Gjorde lite missar, missade en 30-skylt (men tog ner farten ändå), körde 75 på 90-väg och gjorde någon planeringsmiss.
Bedömningen: Efter att ha missat på första trodde jag att jag skulle missa igen, eftersom körningen knappt gick bättre, men fick godkänt. Det kan alltså vara små marginaler! Fick lite tips om att att våga hålla rätt hastighet (och inte långsammare) när väglaget är bra, och att fortsätta jobba med planeringen samt att vara extra försiktig givet prövotid.
Tips:
* Provkör i området där du ska köra upp så att du vet vad som är klurigt i närheten
* Om du kör med Trafikverkets bil, se till att ha kört en liknande innan, d.v.s. vet du att det är Volvo så hyr en Volvo på OKQ8 helgen innan! (man får övningsköra med deras bilar)