Start > Körkortsforum > Förlorare utan körkort!

Förlorare utan körkort!

samueel 2012-03-17 17:00 ! Citera #
AlkaAhmed
Hej!

Sitter här och har lite funderingar kring körkort i allmänhet.

Jag är 25 och har fortfarande inte tagit lappen. Jag har dock äntligen tagit tag i det nu för bara någon vecka sedan, dvs skaffat tillstånd och ska snart på kurs med min handledare. So far, so good.

Nu till mitt ”problem”. Jag känner en rätt stor ångest över att sätta mig bakom ratten. De få gångerna jag testat så har det slutat med tandagnisslan och övertygelsen om att jag aldrig kommer ta körkort har växt sig starkare ju längre tiden gått.

Men nu har jag alltså tagit tag i det och känner en gnutta motivation. Mitt mål är att ta det inom ett år, men man får se lite.

Är det någon här som känner igen sig? Någon som varit övertygad om att aldrig få kortet men som ändå lyckats? Var det tråkigt till en början för att sedan visa sig vara rätt kul ändå? Hur lång tid tog det för er att ta körkort? Vad landade priset på? Kan ni tänka er ett liv utan körkort?

Och den kanske största frågan är redan ställd i rubriken: Kan verkligen alla ta körkort?

Ös på med era egna erfarenheter kring detta, tack!

Det är ingen brådska med körkortet. Bor du i stan så finns det ju alltid bussar. Självklart så är det ju en enorm frihet att ha körkort men det är absolut inget man ska skämmas över om man inte har.
Priset är olika i alla städer och trafikskolor. Här i Umeå är det billigast i snitt på 12000, medan i Stockholm ligger snittet på runt 24000 kr vad jag har hört och läst.
Gäst 2017-10-17 18:48 ! Citera #
Är 23 år man och har inte tagit tag i körkortet ordentligt förrän nu.
Körde mycket när jag var 18/19 och bemästrade körningen bra men tyvärr var jag så dum i huvudet och lat att jag inte orkade plugga teori. Jag sköt upp det men det resulterade i att körkortet rann ut i sanden.
Bor inom Sthlms området men det tar ändå kommunalt ungefär 1 timme att ta sig till stan från där jag bor så jag har ju egentligen alltid haft behov av skiten mer eller mindre men som sagt min jävla lathet satte käppar i hjulet då jag har föräldrar som har karat om det hela tiden och erbjudit sig betala.
Nu har jag igen efter över 4 års uppehåll seriöst börjat med körningen och teorin och har uppkörning om dryga 2 veckor. Nu finns det ingen återvända dock jag ska fortsätta tills det sitter även om jag kuggar.
Men jag sitter varje dag konstant och grubblar över den tiden jag har haft att ta tag i skiten och slutföra det och varför i helvete jag inte gjorde det.
Känner mig misslyckad för att jag är 23 och håller på med övningskörning nu det är någonting jag borde varit klar med redan back in 2012 liksom....
Gäst 2017-10-17 18:56 ! Citera #
Haha har nu läst att andra också har legat vaken på nätterna pga det här (jag är ovanstående skribent) så fett känns bra att man inte är ensam om den brutala ångesten iaf.
En till 2017-10-17 23:54 ! Citera #
Hej jag är tjej 25 , håller på för fullt med körkortet nu. Ångest hela tiden.
Gäst 2017-10-18 02:12 ! Citera #
Varför har ni ångest? Problem med självkänsla eller vad? Jag tog körkortet när jag var 27 utan problem. Varför jämför ni er själva med andra hela tiden? Låter på allvar som att ni har problem med självkänsla.
Gäst 2017-10-18 12:30 ! Citera #
Gäst 2017-10-18
Varför har ni ångest? Problem med självkänsla eller vad? Jag tog körkortet när jag var 27 utan problem. Varför jämför ni er själva med andra hela tiden? Låter på allvar som att ni har problem med självkänsla.
Det stämmer det du säger men tyvärr kan jag inte styra mina känslor och det är det jag tänker hela tiden. Försöker se det från en positiv vinkel men det går inte. Så lång tid jag slösat på att inte ha lappen även fast jag haft möjlighet att skaffa skiten från dag ett och nu är folk i min ålder erfarna förare sedan länge medans jag är på basic nivå :/
En till 2017-10-18 13:33 ! Citera #
Gäst 2017-10-18
Japp det du säger stämmer på mig med. Men man får ju frågor. ” Men va har inte du körkort ? Varför inte’ precis som att det är konstigt. Och ja jag känner mig så också.
Gäst 2017-10-19 13:37 ! Citera #
En till 2017-10-18
Japp det du säger stämmer på mig med. Men man får ju frågor. ” Men va har inte du körkort ? Varför inte’ precis som att det är konstigt. Och ja jag känner mig så också.
Skit i vad alla andra tycker...
Vissa tar sina körkort senare än andra för att dom känner att dom inte behöver det helt enkelt.
Eller alla har inte råd att ta sina körkort när man är 18 år, om nu dina kompisar tycker det är konstigt så kanske du ska fundera på hur en bra kompis verkligen ska uppträda mot dig...
Gäst 2017-10-28 16:52 ! Citera #
Jag är 23 åringen som skrev lite tidigare och klarade min uppkörning idag!!!!!!!
Har körkort nu!
Till alla andra över 20 utan kort vill jag bara säga kör hårt och ge inte upp det lönar sig till slut! Skit i att du är lite äldre. Jag vet det är lättare sagt än gjort jag själv har varit pessimist men ge inte upp för fan!
Gäst 2017-10-28 18:54 ! Citera #
Gäst 2017-10-28
Jag är 23 åringen som skrev lite tidigare och klarade min uppkörning idag!!!!!!!
Har körkort nu!
Till alla andra över 20 utan kort vill jag bara säga kör hårt och ge inte upp det lönar sig till slut! Skit i att du är lite äldre. Jag vet det är lättare sagt än gjort jag själv har varit pessimist men ge inte upp för fan!
Hahaha...
Du är bara 23 år men du får det att låta som om du vore 50 år när du skriver som du gör :D
Jag var över 30 innan jag ens skaffade körkort, dels hade jag ingen användning för det när jag bodde i Stockholm med tanke på att jag bara hade knappt 1 km till jobbet, och dels för att kommunikationen är ju utmärkt i Stockholm.
Men efter en flytt ut på landet, så vart det helt annorlunda, här går det bara 3 bussar på hela dagen. Och jag börjar inte jobba fören kl 10 varje dag, och då hade jag vart tvungen att ta bussen som kommer kl 07, för nästa buss kommer inte förbi här utanför fören vid 14 tiden :D
Sedan när man skulle hem hade jag behövt vänta i 3 timmar innan kvällsbussen går, så nu var jag verkligen i behov av ett körkort. Tycker det var lättare än vad jag hade trott att skaffa körkort, tog 4 månader sedan hade jag körkortet, klarade bägge proven på första försöket.. Så om man VERKLIGEN lägger tid på det och lär sig på rätt sett så kan dom flesta klara sina prov på ett enda försök, men dom flesta (speciellt unga) stressar och vill ha sitt körkort så fort som möjligt utan att ens behöva anstränga sig speciellt mycket, men det finns inga genvägar till ett körkort, bara mycket pluggande och mycket övningskörande :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor