AlkaAhmed
Hej!Sitter här och har lite funderingar kring körkort i allmänhet.
Jag är 25 och har fortfarande inte tagit lappen. Jag har dock äntligen tagit tag i det nu för bara någon vecka sedan, dvs skaffat tillstånd och ska snart på kurs med min handledare. So far, so good.
Nu till mitt ”problem”. Jag känner en rätt stor ångest över att sätta mig bakom ratten. De få gångerna jag testat så har det slutat med tandagnisslan och övertygelsen om att jag aldrig kommer ta körkort har växt sig starkare ju längre tiden gått.
Men nu har jag alltså tagit tag i det och känner en gnutta motivation. Mitt mål är att ta det inom ett år, men man får se lite.
Är det någon här som känner igen sig? Någon som varit övertygad om att aldrig få kortet men som ändå lyckats? Var det tråkigt till en början för att sedan visa sig vara rätt kul ändå? Hur lång tid tog det för er att ta körkort? Vad landade priset på? Kan ni tänka er ett liv utan körkort?
Och den kanske största frågan är redan ställd i rubriken: Kan verkligen alla ta körkort?
Ös på med era egna erfarenheter kring detta, tack!
Det är ingen brådska med körkortet. Bor du i stan så finns det ju alltid bussar. Självklart så är det ju en enorm frihet att ha körkort men det är absolut inget man ska skämmas över om man inte har.
Priset är olika i alla städer och trafikskolor. Här i Umeå är det billigast i snitt på 12000, medan i Stockholm ligger snittet på runt 24000 kr vad jag har hört och läst.