Vad nervös jag blir nu!
Imorgon har jag min andra uppkörning. Den första gubben jag körde med satte på sig sin sura min innan vi ens hade hunnit åka iväg. Jag är van vid BMW, inte Volvo, så det tog lite tid att få upp huven, och då suckade han högt och såg uttråkad ut. Sedan pekade han på olika ting under huven och jag skulle svara. Han pekade på bromsvätskan, men nervositeten gjorde att jag sa ”bromsolja”. Då blev han sur och sa snäsigt att det inte fanns något som heter det.
Sedan körde vi iväg, på avfarter och snabbt upp i 100 med mycket trafik, följde hans anvisningar utan problem, backade och parkerade fint och mjukt. Jag trodde att jag skulle klara det, men tji fick jag!
Han sa det där om under huven såklart, men sedan sa han att jag inte kollade döda vinkeln i rondellen.
Varför jag inte gjorde det var för att det inte var en enda bil så långt ögat kunde nå! Sedan tyckte han att jag kollade för mycket i kameran när jag backade. Det VET jag är lögn för att var det något jag visste, som jag hade inpräntat i skallen, så var det just ”kolla inte i kameran för mycket”, som min körlärare sade. Så jag kollade inte i kameran, bara endast en gång och det var för att kolla att hjulen var rätade, annars inte. Dessa löjliga saker kuggade jag på, så ja, det beror helt på vem man får att köra upp med. Visst, Trafikverket har väl sin ”checklista”, men surskallarna målar nog hela den i rött för att dom är tjuriga! Medan dom glada inte är så, och har man gjort fel så kan de se förbi det och har förståelse.
Alltså... på säkerhetskontrollen angående belysning så behöver man absolut inte kolla dimmbakjus eller backljus (kanske är olika från körskola till körskola?!). Det du ska komma ihåg är att kolla halvljus, blinkers, helljus, LJUSET VID REGSKYLTEN, bromsljus och parkeringsljus. Jag fick även kolla vindrutetorkare bak och fram samt så att spolarvätska fungerade. Är glad att jag slapp kolla under motorhuven
.
Alltså... på säkerhetskontrollen angående belysning så behöver man absolut inte kolla dimmbakjus eller backljus (kanske är olika från körskola till körskola?!). Det du ska komma ihåg är att kolla halvljus, blinkers, helljus, LJUSET VID REGSKYLTEN, bromsljus och parkeringsljus. Jag fick även kolla vindrutetorkare bak och fram samt så att spolarvätska fungerade. Är glad att jag slapp kolla under motorhuven
.
Jag fick också kolla ljusen på min säkerhetskontroll, dock så fick jag kolla dimljus och backljus också.
Så jag förmodar att det är olika
Körde upp i Malmö två gånger och kuggade. Första gången fick jag en marin röd volvo som var trög i växeln och då fick jag motorstop 4 gånger. Andra gången fick jag en sur käring som klagade på min koppling:/ dagen Innan körde jag med trafikskolan och jag blev mycket berömd för min koppling och krypkörning också. Surkäringen påstod också att jag hindrar andra trafikanter, körde på 40 väg mot E6 Göteborg där det senare blir 90 och bilen bakom ville köra fortare. Jag höll min hastigt och byte höger körfält när det var lämpligt. Menmen där blev käringen riktig sur och sa är inte godkänd
fan att man ska ha med såna äckliga människor att göra! Blir så jävla arg!
Körde upp i Malmö två gånger och kuggade. Första gången fick jag en marin röd volvo som var trög i växeln och då fick jag motorstop 4 gånger. Andra gången fick jag en sur käring som klagade på min koppling:/ dagen Innan körde jag med trafikskolan och jag blev mycket berömd för min koppling och krypkörning också. Surkäringen påstod också att jag hindrar andra trafikanter, körde på 40 väg mot E6 Göteborg där det senare blir 90 och bilen bakom ville köra fortare. Jag höll min hastigt och byte höger körfält när det var lämpligt. Menmen där blev käringen riktig sur och sa är inte godkänd
fan att man ska ha med såna äckliga människor att göra! Blir så jävla arg!
Sååå du fick motorstopp p.g.a. utväxlingen? Duh nja... du borde lära dig kopplingen istället!
Körde upp i Malmö två gånger och kuggade. Första gången fick jag en marin röd volvo som var trög i växeln och då fick jag motorstop 4 gånger. Andra gången fick jag en sur käring som klagade på min koppling:/ dagen Innan körde jag med trafikskolan och jag blev mycket berömd för min koppling och krypkörning också. Surkäringen påstod också att jag hindrar andra trafikanter, körde på 40 väg mot E6 Göteborg där det senare blir 90 och bilen bakom ville köra fortare. Jag höll min hastigt och byte höger körfält när det var lämpligt. Menmen där blev käringen riktig sur och sa är inte godkänd
fan att man ska ha med såna äckliga människor att göra! Blir så jävla arg!
Byt till automat då så har du körkortet i handen. Kan vara skönt. Sen om du vill lyfta villkoret automat gör det bara senare.
Körde upp i Malmö två gånger och kuggade. Första gången fick jag en marin röd volvo som var trög i växeln och då fick jag motorstop 4 gånger. Andra gången fick jag en sur käring som klagade på min koppling:/ dagen Innan körde jag med trafikskolan och jag blev mycket berömd för min koppling och krypkörning också. Surkäringen påstod också att jag hindrar andra trafikanter, körde på 40 väg mot E6 Göteborg där det senare blir 90 och bilen bakom ville köra fortare. Jag höll min hastigt och byte höger körfält när det var lämpligt. Menmen där blev käringen riktig sur och sa är inte godkänd
fan att man ska ha med såna äckliga människor att göra! Blir så jävla arg!
Skyll inte på bilen eller på din inspektör att DU kuggade...
Det är DU som kör, så det är DU som avgör själv hur bra eller dåligt din uppkörning blir..
Och att tyda av det du skriver så är du absolut INTE redo för en uppkörning ännu..
Hej! Många som verkar ha haft mycket otur här inne, man kan ha dåliga dagar, MEN det som bedöms på uppkörningar är först och främst inställning till trafiken, du ska vara lugn och bestämd men också ödmjuk när situationen kräver det. Kolla döda vinklar ofta (alltid v. filbyten el utkörning ur rondell), lyssna på besiktningsman och gör som denne säger, samtala gärna om annat så blir de ofta lite mer positiva. har väl ändå viss erfarenhet efter att ha gjort 3 privata uppkörningar; B, C och CE. Alla klarade på första försöket, kör numera utryckningsfordon så man får väl ändå se min körförmåga som acceptabel i alla fall.
Slutgiltigt råd är att planera sin körning ordentligt, titta i speglarna och kika döda vinklar över axlarna så går uppkörningen med stor sannolikhet som en dans.
Hej! Många som verkar ha haft mycket otur här inne, man kan ha dåliga dagar, MEN det som bedöms på uppkörningar är först och främst inställning till trafiken, du ska vara lugn och bestämd men också ödmjuk när situationen kräver det. Kolla döda vinklar ofta (alltid v. filbyten el utkörning ur rondell), lyssna på besiktningsman och gör som denne säger, samtala gärna om annat så blir de ofta lite mer positiva. har väl ändå viss erfarenhet efter att ha gjort 3 privata uppkörningar; B, C och CE. Alla klarade på första försöket, kör numera utryckningsfordon så man får väl ändå se min körförmåga som acceptabel i alla fall.
Slutgiltigt råd är att planera sin körning ordentligt, titta i speglarna och kika döda vinklar över axlarna så går uppkörningen med stor sannolikhet som en dans.
Bra råd, men allt det där ska man redan veta och kunna när man kommer till sin uppkörning
Det som spelar mest roll i det hela (uppkörningen) är vem du kör med! Det är så olika!! Vissa är petnoga andra inte. Jag blev dåligt bemött redan från början och kände mig därför mycket mer nervös än vad jag egentligen var. Var beredd på att de kan göra ingripande lite hur som helst med. De kan verkligen ha olika uppfattningar om saker o ting.
Det har de ju inte, de följer exakt samma bedömningsgrund. Det du uppfattar om din insats och vad utomstående ser är två helt skilda saker. Inspektörerna har stor vana av att bedöma aspiranter, och det du tycker är dåligt bemötande är bara hur du uppfattar en nervös situation - du är spänd och så fort något inte är ”enligt planerna” för dig så ”rämnar hela världen” och allt går åt pipan. Om du är spänd och nervös under uppkörningen så är det tunnelseende du upplever.
Ingripanden görs när en situation uppfattas som allvarlig och du inte kan ordna upp det. Inte när du har framförhållning och uppsikt över trafiksituationen.
Där har du fel ” Gäst”
Det spelar visst roll vem man får på körprovet.. Alla bemöter ijte alls likadant och alla bedömer inte alls på samma grunder.
Du kanske jobbar som en inspektör eller har helt enkelt haft tur. Men vet definitivt Inte hur att alla inspektörer bemöter likadant. Å det är bevisat.
Lev inte i en rosa värld.