Start > Körkortsforum > Finns de nån lag på att man må…

Finns de nån lag på att man måste ha bur i bilen för hundar?

Elin 2009-05-07 23:57 ! Citera #
Måste man ha en sån där bur i bak i bilen om man ska ha sin hund me??
Gäst 2009-06-13 15:35 ! Citera #
Jag tror inte det finns någon lag på det men det är en god investering för både dig och din hund. För det första så kan du ju ha fönster nervevade utan att det är någon fara att hunden hoppar ut. För det andra kan du öppna bakluckan när du står parkerad, men se då till att ha ett ordentligt lås på buren, det finns alla sorters människor där ute... Sedan är det säkrast men en bur om en krock inträffar. En hunds tyngd blir mångfördubblad vid en kollision om den far fram genom bilen, du och hunden har större chans att klara er om hunden då befinner sig i en bur.
katten 2009-08-31 21:15 ! Citera #
Nej, det är ingen lag på det.
Annnnnnnnnn 2009-11-02 11:50 ! Citera #
Osäker på om det finns lag på det med det är väl definitivt att rekommendera. Man vill INTE ha en hund i knät helt plötsligt när du befinner dig i en kkorsning eller liknande. har du en liten ”råtta” (läs chiuaua) så är det inte lika viktigt om den sitter i ngns knä (inte förarens!) eller i bakluckan eftersom den då inte kan komma åt dig.
Gäst 2010-04-09 17:46 ! Citera #
Är rätt säker på det är lag på att ha hunden i bur nu el annat sätt så den inte är fri att ramla runt vid olycka.orkar inte kolla upp nu men tycker jag läst det på en vovve sida.
Själv har jag inskaffat både bur och bälte men behöver ett bälte till då vi nu har två hundar. :D
alino 2010-04-11 19:48 ! Citera #
Ingen lag om jag minns rätt, men det är ju mer än klokt. Vid eventuell kollision blir det inte så kul annars...

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 09:24
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo