Start > Körkortsforum > Skillnaden på cykelöverfart oc…

Skillnaden på cykelöverfart och cykelbana?

Bonitas 2012-01-26 09:58 ! Citera #
Hej alla kämpar där ute :)

Finns det någon vänlig själ där ute som kan förklara för mig vad den stora skillnaden mellan cykelbana och cykelöverfart är?
HUR ser man skillnaden på dessa?
Gäst 2012-01-26 13:19 ! Citera #
En cykelbana är ju cyklarnas motsvarighet till en gångbana, medan cykelöverfarten är motsvarigheten till ett övergångställe.
Det kan vara svårt att känna igen en cykelbana, då det inte finns någon standardiserad utformning och vägmärken sitter inte alltid uppe. Du måste därför göra en bedömning i varje enskilt fall.
Bonitas 2012-01-26 16:49 ! Citera #
Gäst
En cykelbana är ju cyklarnas motsvarighet till en gångbana, medan cykelöverfarten är motsvarigheten till ett övergångställe.
Det kan vara svårt att känna igen en cykelbana, då det inte finns någon standardiserad utformning och vägmärken sitter inte alltid uppe. Du måste därför göra en bedömning i varje enskilt fall.

Tack Gäst! Dock känner jag mig helt förvirrad gällande detta! Ibland skall man lämna företräde åt en cyklist, ibland inte? Finns det inga mer riktlinjer att gå efter? Blir alltid osäker när jag närmar mig cyklister (ska jag köra eller inte?) och det vore ju FAN om man skulle kugga sig på det på uppkörningen :/
Gäst 2012-01-30 18:17 ! Citera #
Det lär väl vara lika bra att försöka att alltid stanna framför cyklister, så länge man kan göra det utan risk? Även om man inte behöver göra det så skadar det ju inte att vara lite snäll mot de stackars cyklisterna? :D

Har svårt att tänka mig att man skulle kunna kugga uppkörningen för att man stannar för cyklister när man inte behöver det, men jag har väl egentligen ingen koll på det. Någon som vet?
Gäst 2014-06-27 17:07 ! Citera #
Cyklister har väjningsplikt. Undantaget är när du som bilist korsar en cykelbana/cykelöverfart i samman med att du svänger eller kör ut ur cirkulation.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov