Start > Körkortsforum > Uppkörning, slump?

Uppkörning, slump?

frozzarn 2012-01-24 13:20 ! Citera #
Hej!

Av vad jag har hört så tycker jag att det verkar vara ganska mycket tur som spelar in under uppkörningen, det verkar finnas olika lokala slinger som de använder sig utav vid uppkörningar där vissa är lättare än andra etc. Även vilken uppkörningsman man får, vilket humör denne är på osv..

Är det fler som har tankar kring eller rent utav känner att de upplevt detta?
Vil 2012-01-24 14:00 ! Citera #
På mitt förarprovskontor har de olika inspektörerna absolut särskilda slingor de åker på, bilskolorna försöker åka just dessa slingor i det området där kontoret ligger så att man ska vara förberedd på vilka svårigheter som kan komma och även hitta lite bättre om man blir ombedd att vända etc.
Vissa inspektörer är också kända för att vara olika strikta, där jag körde upp fanns tydligen en kvinnlig inspektör som är känd för att vara ”strikt” och ett par karlar som är kända för att vara ”bra”. Så nog skiljer det rätt mycket även om Vägverket själva påstår att alla inspektörer dömer lika. Det är ju ändå individer det handlar om...
Gäst 2012-01-25 11:08 ! Citera #
Det kan jag nog hålla med om faktiskt. Inspektörerna har väl varit lite så där, den första ville prata en hel del och hjälpte till lite och så när man fick typ motorstopp och så, då hon visste att jag aldrig kört deras bil tidigare. Medan den andre skulle nog kuggat mig om man inte körde som Gud själv kändes det som efteråt. Jag vill gärna ha en dialog i bilen då min körskolelärare brukar prata nästan hela tiden hehe, hjälper mig att slappna av lite mer. Men på andra uppkörningen var det på tok för tyst bortsett från de första 5min och det kändes som han inte ville prata när man själv försökte få igång något.

Vägarna man får åka skiljer sig också en hel del från den ena till den andra. Min första uppkörning var egentlige busenkel och jag hamnade aldrig i en riktigt svår situation då vi körde mest landsväg, något jag är bra på, och nästan noll i stadsmiljö och högerregel. Nervositeten satte tyvärr stopp för mig den gången med nog ett för mycket småfel. :( Andra gången var det rondeller i drivor kändes det som och mer stadskörning och fler svårare situationer. Nu körde jag skit på andra så jag hade kuggat mig själv också, men t ex att jag blev underkänd på parkering, trots en så när perfekt sådan, sa en del om hur han bedömde i mina ögon.
frozzarn 2012-01-25 13:15 ! Citera #
Tack för svar!

Har hört mig för lite bland vänner och det är tydligen så att uppkörningsmännen har fått olika smeknamn efter deras sätt att bedöma, exempelvis så finns det en ”strikt harre” vars namn är Harald något, och det finns även någon som går under namnet ”Chill-Kerstin” så ja, man får väl helt enkelt hoppas på det bästa!
Om inte annat är det väl bara en bonus om man får ”strikt harre” och faktiskt klarar uppkörningen. Dock kan jag ju tänka mig att jag kommer bli urless om jag anser mig inte gjort något större fel och ”strikt harre” skulle kugga mig. :|

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov