Tänkte fråga lite om säkerhets kontrollerna man gör vid en uppkörning.
1. Vad är det exakt man ska kolla på när man gör en inre kontroll av bilen?
2. När men kollar under huven och ska peka ut vad som är vad, är det inte olika på varje bil då? En onödig sak att dra ner på slutresultatet.
Tack på förhand!
1. Inspektören kommer tala om för dig precis vad du ska kolla, så du behöver inte minnas allt själv. Bara du vet vad du ska göra om inspektören säger ”kontrollera däcken” eller vad han nu hittar på
Till mig sa han ”Då börjar vi med att du gör en kontroll av bromsarna”. Så jag trampade på bromspedalen (kollade efter sånt som att den t ex inte ska sjunka långsamt under tryck). När jag tyckte att jag var klar så sa jag ”Så, bromsarna verkar ju fungera”, varpå han svarade ”Ja, fast du kanske skulle prova parkeringsbromsen också”. Jag fick ingen anmärkning på att jag inte förstod att den skulle ingå.
Men här finns en länk till teorisidan här på körkortonline, som handlar om just säkerhetskontroller:
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
2. Visst kan det se lite olika ut i olika bilar, men det är inte större skillnad än att du nog kan lista ut vad som är vad om du verkligen kan det. Om du kör upp med trafikskolans bil, så kan du ju ha kollat under huven på den med din lärare i förväg, så finns det ingen risk att du möts av märkliga överraskningar när du öppnar huven på bilen under provet (om du nu ens måste öppna huven. Det ingår inte i varje prov).