Start > Körkortsforum > Motorbromsa

Motorbromsa

Gäst 2012-01-23 14:56 ! Citera #
Hej!

Håller på att ta körkort och är väldigt intresserad av en särskild punkt, motorbromsa. Är inte helt hundra hur man gör för att få en korrekt motorbromsning, en av de faktorer som bidrar till en minskad miljöförstöring. Känner någon för att sätta sig ner och kortfatta hur man utför en motorbromsning hade det varit ytterst hjälpsamt.

Tack på förhand!
Gäst 2012-01-24 10:58 ! Citera #
Hur man motorbromsar:

1. Släpp gasen.
2. Tryck ner kopplingen.
3. Växla ner till en lägre växel (oftast ett steg).
4. Släpp upp kopplingen försiktigt, annars kan bilen rycka till kraftigt.
5. Nu motorbromsar bilen. Det känns och låter ofta som att motorn överansträngs. Detta är dock normalt. Bromspedalen ska inte tryckas ner.
nodel 2012-02-01 23:38 ! Citera #
Gäst
Hur man motorbromsar:

1. Släpp gasen.
2. Tryck ner kopplingen.
3. Växla ner till en lägre växel (oftast ett steg).
4. Släpp upp kopplingen försiktigt, annars kan bilen rycka till kraftigt.
5. Nu motorbromsar bilen. Det känns och låter ofta som att motorn överansträngs. Detta är dock normalt. Bromspedalen ska inte tryckas ner.

Tänkte bara tillägga att motorbromsning är nödvändigt vid avfarter från motorvägar, ett tips då kan vara att du stödbromsar en aning, men detta är om du växlar ner från ex 6ans växel till 3ans.
korkortsfragor 2012-02-02 23:27 ! Citera #
Läste svaret om att motorbromsa vid avfart av motorväg - innebär det att det i vissa fall är direkt fel att använda bromsen för att istället motorbromsa?
SandraT88 2012-02-03 12:46 ! Citera #
När man närmar sig ett rött trafikljus (och jag står först i kön), har min trafikskolelärare lärt mig att sakta ner i god tid och sedan motorbromsa fram till ljuset och ibland kunna köra iväg när det växlar om till grönt utan att stanna helt.

Dock tycker jag att det är en aning konstig, då jag ser att jag blockerar upp bakomvarande fordon, så att de också måste köra sakta bakom mig tills vi är framme vid trafikljuset. Hur kör ni? Är detta något som ni har fått lära av er trafikskola?
nodel 2012-02-03 17:18 ! Citera #
korkortsfragor
Läste svaret om att motorbromsa vid avfart av motorväg - innebär det att det i vissa fall är direkt fel att använda bromsen för att istället motorbromsa?

Det är inte fel att bromsa direkt men tanken med att att motorbromsa är egentligen för att spara på miljön. Mig händer det att jag bromsar direkt när jag kommer av motorvägen men det är för att jag ”blir rädd” när jag kommer av med så hög fart. Det är inte fel att bromsa men ett tips är motorbromsning! :)
nodel 2012-02-03 17:20 ! Citera #
SandraT88
När man närmar sig ett rött trafikljus (och jag står först i kön), har min trafikskolelärare lärt mig att sakta ner i god tid och sedan motorbromsa fram till ljuset och ibland kunna köra iväg när det växlar om till grönt utan att stanna helt.

Dock tycker jag att det är en aning konstig, då jag ser att jag blockerar upp bakomvarande fordon, så att de också måste köra sakta bakom mig tills vi är framme vid trafikljuset. Hur kör ni? Är detta något som ni har fått lära av er trafikskola?

Jag har fått lära mig precis samma, och jag kör så på trafikskolan, tanken är ju att man inte ska behöva stanna helt och om du tycker att det är jobbigt med kön som kan bildas bakom. Tänk att du hjälper även dem, med att inte stanna, det är faktiskt miljö vänligt :)
sanjoh94 2012-03-05 17:38 ! Citera #
Men alltså, när man motorbromsar, så hoppar man bara ner en växel eller? Jag kan ju inte direkt hoppa från 5an till 2an utan att bromsa innan va?
Gäst 2012-03-05 20:03 ! Citera #
sanjoh94
Men alltså, när man motorbromsar, så hoppar man bara ner en växel eller? Jag kan ju inte direkt hoppa från 5an till 2an utan att bromsa innan va?

Det beror helt på vilken hastighet du har.
inspektörn 2012-03-05 20:35 ! Citera #
Skall man vara riktigt petig så motorbromsar man när man släpper alla pedaler! Om man växlar ner och släpper upp kopplingen så lamellbromsar man!
Blev ni klokare? *s*
Det var en tekniknörd som lärde mig det*s*
Själv använder jag uttrycket motorbroms vid båda tillfällena!

Senaste foruminläggen

Rubrik
13
I dag 08:23
4
I går 14:32
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo