Start > Körkortsforum > Musik i bilen

Musik i bilen

Gäst 2012-01-14 23:05 ! Citera #
Halli hallå!

Kom på en sak, om man är som mig och är lite lagom musikberoende, får man då lyssna på radio/cd under uppkörningen eller måste det vara helt tyst? Det kanske inte finns nån regel om detta, men nån kanske vart i samma situation och kan berätta?! :)
Trollollollo 2012-01-15 05:14 ! Citera #
Ingen musik, mobiltelefon eller liknande är tillåtet.
Gäst 2012-01-15 18:27 ! Citera #
Haha, mobiltelefoner var rätt lätt att lista ut :P
Men aja, får väl sjunga för mig själv när det väl blir dags antar jag
Gäst 2012-01-15 18:32 ! Citera #
Nassehej

Det är svårt nog att konsentrera sig på allt runt om kring sig så det är bäst att inte ha musik!
sophie 2012-01-15 20:03 ! Citera #
Hej! min trafiklärare sa att man faktiskt får ha musik på vid uppkörning. ganska låg volym ,men vissa kan faktiskt koncenterar sig bättre med musik!
så ta du med din favorit skiva till uppkörningen:)
Gäst 2012-01-15 20:54 ! Citera #
Sari
Nassehej

Det är svårt nog att konsentrera sig på allt runt om kring sig så det är bäst att inte ha musik!

Då är väl jag ett undantag då, för jag tycker att det är jobbigare när det är helt tyst. Samma sak när det gäller vanliga prov och sånt i skolan, är det tillåtet så stoppar jag direkt in hörlurarna i öronen, just för att kunna koncentrera mig bättre!
Gäst 2012-01-15 20:54 ! Citera #
sophie
hej! min trafiklärare sa att man faktiskt får ha musik på vid uppkörning. ganska låg volym ,men vissa kan faktiskt koncenterar sig bättre med musik!
så ta du med din favorit skiva till uppkörningen:)

Åh, hoppas det gäller på alla ställen man kan köra upp. Ska helt klart kolla detta med min lärare när det börjar bli dags :)
Gäst 2012-01-17 15:24 ! Citera #
Hej Nassehej!

Hur du vill göra din uppkörning är till viss del upp till dig. Vissa människor vill lyssna på musik, då är det helt okej att ta med en egen cd-skiva, andra vill prata med handledaren, då är detta okej, och vissa vill bara sitta tysta.
Hur du än vill agera på uppkörningen är acceptabelt, men du bör meddela din handledare om detta innan du kör upp så att han/hon är medveten om detta.

Lycka till med körkortet
Gäst 2012-01-17 17:51 ! Citera #
Nassehej

Då är väl jag ett undantag då, för jag tycker att det är jobbigare när det är helt tyst. Samma sak när det gäller vanliga prov och sånt i skolan, är det tillåtet så stoppar jag direkt in hörlurarna i öronen, just för att kunna koncentrera mig bättre!

Just det där med hörlurar måste jag höjja ett varnande finger för. Testa själv att ha hörlurar och så säger någon något till dig, med automatik tar du av dig lurarna och säger i stil med ”vadå?” Alltså avråder jag dig från hörlurar då de stänger ute omgivningen även på låg nivå. Lurarna är lite (frånsett att man skruvar upp högst volym vilket man lätt gör) som öronskydd.

Däremot så kan du ha lite bakgrundsljud med. Tillräckligt lågt för att inte tappa koncentrationen. Mest att du ska ”ana” musiken. Du vet säkert detta redan, men jag påminner dig då det är skillnad att tappa koncentrationen i klassrummet än på bilvägen.

Tyvärr saknar jag underlag på vad musik orsakar i trafiken
sophie 2012-01-17 20:52 ! Citera #
Tycker också att det är absolut bäst med musik, kan koncentrera mig så mycket bättre. Har börjat köra med musik på skolan bara för att få känna på det och jag kan verkligen rekommendera det!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest