Det är ju helt absurt hur sådanahär idiotiska frågor kommer, t.ex. På en sekund hinner jag köra 10 meter om jag kör 70km/h, ”Om du ska köra 200 mil med en snitthastighet av 90km/h kommer du att sitta i bilen 5 timmar längre än om du hade kört 100km/h”, ”Om du kör 70km/h och har 80 meter till en korsning, tar det 14 sekunder att komma fram” ..
hur ska jag kunna svara på dem .. fattar knappt formlen så efterblivet bonnier beskriver den heller, och om jag inte ens får ha miniräknare kommer jag garanterat gå minus i poäng på testet :_:
Ska vi vara petiga kommer du cirka 19 meter på en sekund om du kör 70 km/h. Därmed cirka fyra sekunder att färdas 80 meter.
Till andra frågan så tar det 2000/90 timmar ? 22.2 timmar att färdas i 90 km/h (enkelt att räkna ut eftersom 1/9=0.11111). I 100 km/h tar samma sträcka 20 timmar. Alltså tar det två timmar mer.
De eventuella räkneuppgifter som kan komma på kunskapsprovet är i allmänhet så pass grundläggande att du ska kunna klara det utan räknare. Eller så klarar du dig bra på att göra överslagsberäkningar och ta bort de svarsalternativ som är uppenbart orimliga.