Start > Körkortsforum > Miniräknare på provet?

Miniräknare på provet?

Gaa 2012-01-12 21:41 ! Citera #
Får man använda miniräknare eller dyl. på teoriprovet, för att slippa misslyckas på huvudräkningen?
Annananna 2012-01-12 22:47 ! Citera #
Nej, ingen miniräknare eller papper och penna får användas.
Gaa 2012-01-12 22:55 ! Citera #
Isåfall, finns det någon förenkling för hur man tar reda på tidsvinsten vid hastighetsökning/hastighetsminskning, när det inte är dubbelt/dyl.
ex. hastighetsökning från 80 till 90 km/h.

(Utan att dela på 3,6 och så vidare)
Gäst 2012-01-17 14:32 ! Citera #
Gaa
Isåfall, finns det någon förenkling för hur man tar reda på tidsvinsten vid hastighetsökning/hastighetsminskning, när det inte är dubbelt/dyl.

Det är oftast en stor skillnad. Tex 30 km /h alt 70 km/h
sophie 2012-01-17 21:07 ! Citera #
Gäst
Gaa

Det är oftast en stor skillnad. Tex 30 km /h alt 70 km/h

Fick ingen sådan fråga på teoriprovet jag gjorde men jag tror också att man lätt kan läsa sig fram vilket alternativ som stämmer. Här under teorisidan finns en föreenklad formula som jag förstod bra som kan ge dig en bra hint om hur du lätt kan se om alternativet stämmer:) hoppas det hjälpte!
Gäst 2012-01-18 13:45 ! Citera #
Om du ökar hastigheten med 10 km/h (alltså t ex från 60 km/h till 70 km/h) så blir tidsvinsten per mil:
- ca 1 minut i hastigheter under 90 km/h
- ca 1/2 minut i hastigheter över 90 km/h

Detta gäller väl egentligen bara om hastigheten är någorlunda nära 90 km/h
Att köra en mil när du kör i 30 km/h tar 20 minuter, medan det tar 15 minuter att köra 1 mil om du kör i 40 km/h. Så hastighetsökningen från 30 km/h till 40 km/h ger en tidsvinst på 5 minuter per mil.

Men de skulle kunna fråga hur mycket tid du vinner om du ska köra 2 mil och du kör i 90 km/h istället för 70 km/h
Får du den frågan kan du använda ovanstående regel:
Farten är under 90 km/h, så det är den första punkten (1 minut per mil) som gäller
Fartökning: 90 - 70 = 20 km/h (eftersom ovanstående regel gäller för 10 km/h och fartökningen i frågan är dubbelt så stor, så får du ta tiden gånger 2).
Tidsvinsten blir alltså 2 minuter per mil. Så skulle du ju inte köra 1 mil, utan sträckan i frågan är istället 2 mil, så då får du ta de 2 minuterna gånger 2.
Tidsvinsten (och svaret på frågan) blir alltså ca 4 minuter.

Det är tillräcklig marginal mellan de olika svarsalternativen för att en sådan enkel (och mindre exakt) uträkning ska räcka.
sophie 2012-01-18 19:33 ! Citera #
Gäst
Om du ökar hastigheten med 10 km/h (alltså t ex från 60 km/h till 70 km/h) så blir tidsvinsten per mil:
- ca 1 minut i hastigheter under 90 km/h
- ca 1/2 minut i hastigheter över 90 km/h

Detta gäller väl egentligen bara om hastigheten är någorlunda nära 90 km/h
Att köra en mil när du kör i 30 km/h tar 20 minuter, medan det tar 15 minuter att köra 1 mil om du kör i 40 km/h. Så hastighetsökningen från 30 km/h till 40 km/h ger en tidsvinst på 5 minuter per mil.

Men de skulle kunna fråga hur mycket tid du vinner om du ska köra 2 mil och du kör i 90 km/h istället för 70 km/h
Får du den frågan kan du använda ovanstående regel:
Farten är under 90 km/h, så det är den första punkten (1 minut per mil) som gäller
Fartökning: 90 - 70 = 20 km/h (eftersom ovanstående regel gäller för 10 km/h och fartökningen i frågan är dubbelt så stor, så får du ta tiden gånger 2).
Tidsvinsten blir alltså 2 minuter per mil. Så skulle du ju inte köra 1 mil, utan sträckan i frågan är istället 2 mil, så då får du ta de 2 minuterna gånger 2.
Tidsvinsten (och svaret på frågan) blir alltså ca 4 minuter.

Det är tillräcklig marginal mellan de olika svarsalternativen för att en sådan enkel (och mindre exakt) uträkning ska räcka.

Vilket bra och utförligt svar! Tack för den det!! Väldigt pedagogiskt skrivet!
Eddie 2012-02-15 14:12 ! Citera #
Det är ju helt absurt hur sådanahär idiotiska frågor kommer, t.ex. På en sekund hinner jag köra 10 meter om jag kör 70km/h, ”Om du ska köra 200 mil med en snitthastighet av 90km/h kommer du att sitta i bilen 5 timmar längre än om du hade kört 100km/h”, ”Om du kör 70km/h och har 80 meter till en korsning, tar det 14 sekunder att komma fram” ..

hur ska jag kunna svara på dem .. fattar knappt formlen så efterblivet bonnier beskriver den heller, och om jag inte ens får ha miniräknare kommer jag garanterat gå minus i poäng på testet :_:
Gäst 2012-02-15 15:28 ! Citera #
Eddie
Det är ju helt absurt hur sådanahär idiotiska frågor kommer, t.ex. På en sekund hinner jag köra 10 meter om jag kör 70km/h, ”Om du ska köra 200 mil med en snitthastighet av 90km/h kommer du att sitta i bilen 5 timmar längre än om du hade kört 100km/h”, ”Om du kör 70km/h och har 80 meter till en korsning, tar det 14 sekunder att komma fram” ..

hur ska jag kunna svara på dem .. fattar knappt formlen så efterblivet bonnier beskriver den heller, och om jag inte ens får ha miniräknare kommer jag garanterat gå minus i poäng på testet :_:

Ska vi vara petiga kommer du cirka 19 meter på en sekund om du kör 70 km/h. Därmed cirka fyra sekunder att färdas 80 meter.

Till andra frågan så tar det 2000/90 timmar ? 22.2 timmar att färdas i 90 km/h (enkelt att räkna ut eftersom 1/9=0.11111). I 100 km/h tar samma sträcka 20 timmar. Alltså tar det två timmar mer.

:D

De eventuella räkneuppgifter som kan komma på kunskapsprovet är i allmänhet så pass grundläggande att du ska kunna klara det utan räknare. Eller så klarar du dig bra på att göra överslagsberäkningar och ta bort de svarsalternativ som är uppenbart orimliga.
Eddie 2012-02-17 08:39 ! Citera #
Jo, för det mesta är det väl hyfsat enkla uträkningar, även fast jag tycker att frågor som dessa är relativt meningslösa.

Hur kan jag enkelt beräkna ”Om du kör 70km/h och har 80 meter till en korsning, tar det 14 sekunder att komma fram”..? eller 19 då.

Tack, Eddie

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov