Tips för att klara uppkörningen.
Inspektörn,
Du kanske har rätt. Jag ska skärpa mig nästa gång när jag kör upp. Ska övningsköra ett par veckor innan nästa uppkörning. Har tyvärr ingen privat handledare, så det blir jätte dyrt för min del. Varken trafikskola eller trafikverket blir ledsna när man blir kuggad, särskild någon som jag som bara övningkör med skolan är en bra bank!!
Men det är så. Vi måste acceptera det. Det är ni som bestämmer om vi är godkända eller inte. Ingen annan kan bevisa att uppkörning har varit bra eller dåligt.
Man ska jobba på och hoppas att det går bra, INTE BARA UPPKÖRNINGEN UTAN I SJÄLVA VERKLIGHETEN OCKSÅ. Man vill inte göra något dumt som ställer till i trafikverksamheten.
Nej inspektörn, det tror jag inte på. Eller de kanske gör det men ni är också människor och har era dagar. Ibland mår man inte bra och vill visa minsann vad man kan göra. Man kan hämnas på oskyldiga ibland, då mår man själv bättre.
Efter tre misslyckade uppkörningar ser jag varenda surgubbe som en inspektör. Det känns så skönt för de att vända sig mot folk och säga: DET HÄR ÄR INTE GODKÄND!! Även om ibland är det bara små saker.
Folk som har fått körkort för tidigare än bara några år sedan säger att det hade varit mycket enklare att få körkort då, jämfört med nu. Ibland blir de förvånade när de hör varför folk blir kuggade. Eller kanske alla har fel och ni rätt?
Elisa, det värsta som finns för en inspektör är att behöva säga nej till ett körprov!!!!!!!!
En inspektör vet dock att han måste göra det när ett körprov faller utanför ramen och han/hon har inga problem att göra det för dom vet vad konsekvenserna blir om dom släpper igenom dom!
De svenska körkortskraven är bland de hårdaste i världen, men när allt kommer till kritan är även de löjligt låga!
Ta en sådan sak som teoriprovet! Du kan ha 13 fel på trafikregler och ändå få godkänt!!!! I mina ögon är det sannslöst! Gör ett fel på tex vilken regel som gäller i en korsning när du är ute och kör, och du kan orsaka skador som blir irreparabla!
Din referens till folk som tog körkort tidigare kan förvisso stämma eftersom den rådande kursplanen( har du läst den förresten?) bara är några år gammal. Hur många av dom du refererar till har läst både den gamla och den nya kursplanen?
Små saker? Vad är små saker?
En missad avsökning vid fel läge kan vara en dödsolycka!
Enstaka brister som ur ett trafiksäkerhetsperspektiv inte är allvarlig skall inte leda till ett underkännande!
Det innebär att små saker som inte är farliga, exvis enstaka motorstopp i situationer där trafiken inte blir störd eller situationen blir farlig leder inte till underkännande! Får du däremot alltid motorstopp pga felaktig pedalteknik, växelval/teknik eller liknande så är det ju en kunskapsbrist! Det finns så många nyanser i en körning, men jag lovar dig, en inspektörs jobb är att skapa så goda förutsättningar för prov som möjligt! Men visst dom är människor dom med, med bra och dåliga dagar.
Inspektörn, jag har en fråga nu.
Om man kör på en gata, där det inte finns övergångställe och helt plötsligt dyker upp en människa eller hund osv, ska man stanna eller inte? Min kompis blev underkänd då hon stannade för att en äldre dam som verkade även vara lite förvirrad (kanske dement) stannade vid gatan och skulle gå över gatan. Kompisen släppte henne och sedan körde vidare. Det har varit en smal gata och ingen bil bakom henne. Inspektörn hade sagt att hon inte skulle ha stannat. Vad är farlig situation? Skulle hon ha kört på människan som inte visste vad hon gjorde? Ibland blir det svårt att bestämma vad man ska göra.
Susanne, det är omöjligt att svara på frågan eftersom jag inte var närvarande. Din kompis har en uppfattning om vad som hände, inspektören har en annan. Var det det enda som var fel i körningen? Har du sett protokollet? I så fall var satt kryssen?
Finns det inget övergångsställe har du ingen skyldighet att lämna företräde. Jag hade nog själv placerat mig en bit ifrån tanten och kört vidare, men som sagt jag var inte med på provet.
Det är ju också så att man måste visa att man kan KÖRA bilen! Man har som bilförare kravet på sig att vara tydlig i trafiken och då skall man med sin placering, hastighet, teckengivning mm visa sina avsikter. Om man i ditt nämnda fall tydligt markerar med tecken, placering och hastighet att man tänker fortsätta köra, så har man visat att man har bedömt situationen, fattat beslut, tagit till säkerhetsmarginaler och genomfört beslutet. Att stanna är i mina ögon ett orutinerat osäkert beteende som inte bör uppmuntras. Ytterligare en gång vill jag poängtera att varje situation är unik och jag har inte sett det aktuella fallet!
Snart nästa uppkörning. Mycket laddat den här gången. Håll tummarna!! Inga dumma felaktika saker ska hända den här gången!
Susanne, det är omöjligt att svara på frågan eftersom jag inte var närvarande. Din kompis har en uppfattning om vad som hände, inspektören har en annan. Var det det enda som var fel i körningen? Har du sett protokollet? I så fall var satt kryssen?
Finns det inget övergångsställe har du ingen skyldighet att lämna företräde. Jag hade nog själv placerat mig en bit ifrån tanten och kört vidare, men som sagt jag var inte med på provet.
Det är ju också så att man måste visa att man kan KÖRA bilen! Man har som bilförare kravet på sig att vara tydlig i trafiken och då skall man med sin placering, hastighet, teckengivning mm visa sina avsikter. Om man i ditt nämnda fall tydligt markerar med tecken, placering och hastighet att man tänker fortsätta köra, så har man visat att man har bedömt situationen, fattat beslut, tagit till säkerhetsmarginaler och genomfört beslutet. Att stanna är i mina ögon ett orutinerat osäkert beteende som inte bör uppmuntras. Ytterligare en gång vill jag poängtera att varje situation är unik och jag har inte sett det aktuella fallet!
Hej inspektörn!
Nu fixade jag det. Tredje gången gick kanon bra. Inga problem. Jätte nervös i början så att jag glömde att ta ettans växel och håll på att gasa på friläge ett par sekunder. Men han försått det. Nervösiteten försvann efter 3-4 minuter och det känndes bra vid första rondellen när jag saktade ner och stannade vid övergånsställe för att släppa fram en dam. Då känndes det bra. Jag hade kontroll på bilen!!! Sedan gjorde jag lite fel som tex en motorstopp men det var ingen fara tyckte min inspektör. Allt annat gick jätte fint. Huvudsaken var att jag hade så mycket koll och samspel med andra trafikanter, tyckte han.
Tack inspektörn. Jag fick lära mig en del av dina kommentarer.
NU HAR JAG KÖRKORT! YES!
Jag kuggade idag på en sak som bristande uppsikt, jag hade dålig sikt åt höger, väjningsplikt, skulle frammåt, där var det massa cykelöverfarter med den ena och tredje.
Eftersom jag hade dåligt sikt kröp jag fram till stopptecknet och när det var fritt för framfart så lättade jag på kopplingen, inspektören sa stopp stopp och bromsade.
Hade missat en annan väjning, skylten som markerade den var ovanför taket då jag kört fram så långt för att se..
As besviken på min prestation men den är helt och hållet min, när han sa att jag var ej godkänd så sa jag direkt varför och att jag förstod detta till fullo, han behövde ingripa = jag bröt mot en trafikregel = icke godkänd.
Så mitt tips är, om ni står i en krånglig korsning med dålig sikt eller tvetydiga riktlinjer.. va inte så säkra på att situationen du uppfattat är rätt direkt, kolla igen, var säker, för inspektören lynchar dig inte, han bet mig inte ens, han är bara mån om att du ska bli godkänd med gott samvete för restrerande trafikanter.
Så ny uppkörning 26/3 och tills dess ska jag köra skiten ur korsningar med kass uppsikt och lite mängdträning i dödavinkeln vid körfältsbyte för det var jag även lite dålig på 50% av gångerna.
Tjena, hur är det med motorbromsningen? Jag vet ju att om man ser att det är röd signal på bra avstånd så kan man släppa på gasen och låta bilen rulla fram, eventuellt växla ner.
Fast det jag undrar om det är okej att stanna till en rödsignal i exempelvis fyrans växel? Eller vill inspektören att man alltid ska motorbromsa oavsett situation?
hur ska man kunna ta bilen och köra själv utan ngn annan i bilen, när man inte får göra det innan man tagit körkortet ? :P
Haha han/hon menade ju att när du känner dig redo för att köra själv, så är du mogen nog för att ta körkortet.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget