Hur säger man till en kompis att hon kör dåligt/farligt?
Hej, det är så att jag har körkort, som jag klarade väldigt lätt pga att jag har väldigt bra förståelse för trafiken och säkerhet. Jag vet när man ska tillämpa regler och när det är bäst att lösa situationer på det sätt som krävs för säkerheten. Jag tänker mycket logiskt helt enkelt.
Däremot har jag en vän, som även hon har körkort. Dock fick hon nästan minimigränsen på teorin, och misslyckades på uppkörningen första gången pga att hon körde trafikfarligt. Hon säger själv att hon är usel på teorin och att hon är glad att hon aldrig behöver kolla på den igen.
Nu är det så att vi är väldigt bra kompisar, och hon har en bil så det blir naturligt att vårt gäng åker runt väldigt mycket och att hon kör eftersom det är hennes bil. Minst 5 gånger har jag ordagrant räddat vårt liv genom att antingen hoppa på ratten och styra åt henne eller skrika instruktioner i sista sekunden. Hon gör saker som är totalt ologiska.
T.ex. Bytte hon inte körfält hon körde på en påfart. När påfarten tog slut så körde hon rakt fram, utan att förstå att vägen faktiskt tog slut och vi var på väg ner i diket. Då vi hade ca 1,5 sekunder på oss innan vägen faktiskt tog slut, och jag skriker i panik, så vänder hon sig om och kollar döda vinkeln i ca 3 sekunder. Vi körde i 70 km/h och en tjej hade inget bälte. Om jag inte kunnat kasta mig på ratten hade minst en av oss säkerligen varit död.
Ett annat exempel är att hon fortsatte att köra i 110 när hon kört av motorvägen på en avfart, enda tills vi kom till en upphöjd kurva som var så snäv att vi bara hade flugit rakt ut om hon hade försökt köra där i den hastigheten. Jag sa åt henne att sakta ned när vi kom ut på avfarten men hon lyssnade inte förens jag skrek med riktigt förbannad röst ”BROMSA! NU!”
Andra saker hon gjort är att inte svänga då vägen svänger, inte stanna för folk som är mitt ute i gatan för att det inte är ett övergångsställe där, köra av vägen med två hjul vid möte med bil som hade ett eget körfält osv. Och jag har fått ingripa i alla de situationerna.
Enda problemet är att hon är min bästa vän, och hur mycket jag än försöker hinta till henne att hon bör ge sig på teorin en omgång till och tänka mer när hon kör så vill jag inte såra henne, då hon har väldigt dålig självkänsla och tar väldigt illa upp då jag instruerar henne när hon kör.
Jag önskar att hon inte hade körkort, eftersom jag då inte skulle behöva åka med henne. Nu måste jag missa allt roligt de åker på om jag inte vill åka med! Vad ska jag göra?
Enligt mig ska du säga det rakt ut. Hon borde förstå att det är för allas bästa.. Det är väl bättre att hon får höra det och kanske gör något åt det än att hon inte hör det och fortsätter vara en fara för andra trafikanter?
Hon kanske också blir väldigt nerös när hon har kompisar med i bilen, be henne ta det lite lugnt först och främst
Kan du inte köra lika dåligt med flit nästa gång kompisen åker med dig så får den känna hur det känns
Närå, jag bara skämtar. Men om ni nu är så nära kompisar så borde det ändå fungera bra för er att prata om sånt här också, visst att du kanske kan verka hård, men om det nu är du som löst vissa situationer så kanske hon känner själv att lite mer träning skulle vara bra. Eller så föreslår du en teoritävling nån gång när ni har tråkigt, tex på denna sida för att checka av teorin. Och är det nåt som blir fel så brukar det ju finnas en förklaring i frågan, då lär man sig ju nånting liksom.
Det där är ju verkligen världens svåraste situation och jag förstår precis hur du känner. Det är klart att man aldrig vill kritisera en utav sina bästa kompisar om en så känslig sak, samtidigt känner man att man måste eftersom det faktiskt handlar om något så viktigt. Även om det känns svårt så tycker jag du ska försöka ta upp det med henne på ett diskret sätt, det handlar trots allt i värsta fall om både ditt och andras liv som kan stå på spel. Du kanske kan ge henne små tips när ni är själva, eller i värsta fall prata ihop dig med era andra vänner om ni känner samma sak och tillsammans prata med henne. Hoppas det löser sig!
Hon kanske blir nervös när hon har kompisar i närheten. Kanske du bör hjälpa hon i vissa situationer för att förbättra detta.
Det är helt klart inte en lätt situation, men detta är allvarligt, precis som du skriver kan det kosta liv.
Jag tror att det bästa är att ta mod till sig och sätta sig ner och rakt av säga vad du tycker, men du behöver inte vara onödigt hård för det. Troligen är hon också medveten om att hon inte kör bra, men är låst i sina tankar för hon inte vet vad hon ska göra. En bra diskussion med dig kanske är precis vad hon behöver?
En arbetskamrat till mig är likadan, men jag har sagt rent ut att jag är livrädd för att åka med henne. Jag har försökt att skoja till det lite och inte vara arg på henne, men frågar hon om jag vill åka med henne så säger jag att jag inte har lust att dö idag och så går jag istället :P Hon kommer aldrig bli bra på att köra bil och för min egen skull så åker jag inte med henne, utan tar hellre tåg, buss eller går beroende på vart vi ska. Tänk på dig själv tycker jag och åk inte med om du är rädd! Det är inte värt att riskera sitt liv bara för att man inte vill såra en kompis!
...
Du kanske kan ge henne små tips när ni är själva, eller i värsta fall prata ihop dig med era andra vänner om ni känner samma sak och tillsammans prata med henne. Hoppas det löser sig!
Att samla ihop ett helt gäng som ska påpeka hur dåligt en person kör är inte nödvändigtvis en bra idé. Det finns alltid en viss risk att personen man ska prata med känner sig påhoppad om ett helt gäng bara sitter och kritiserar. Det går naturligtvis att göra det på ett bra sätt, men man måste väl i så fall tänka på att den man pratar med inte får känna sig för attackerad av gruppen.
Jo, alltså jag håller med om att om ni är så goda vänner, att ni borde kunna samtala om detta utan problem. Personligen tycker jag att människor som inte tål konstruktiv kritik, speciellt av sina närmsta inte är särskilt ödmjuka. Bättre att du säger det än att någon annan gör det, tycker jag. Men GUD hur fick hon körkort egentligen??? Om hon begår så många misstag i trafiken med körkort; hur lyckades hon klara uppkörningen stort sett felfritt? Nej usch 52 poäng för godkänd är helt vansinnigt sjukt. Det SKA krävas minst 95% på teoriprovet! Vem var det som skrev på detta forum att statistiken visar att personer med goda resultat på teoriprovet klarar uppkörningen bättre/på första gång. Detta låter inte helt fel. !!!!! FOCUS PEOPLE FOCUS!
Senaste foruminläggen
Rubrik