Start > Körkortsforum > Kontroll

Kontroll

Gäst 2011-12-27 00:33 ! Citera #
Jag har lite problem med det jag ska kolla varje gång jag ska ut och köra bil. Vad ska man egentligen kolla ?
Gäst 2011-12-27 00:38 ! Citera #
Innan jag ska ut och köra bil brukar jag kolla om det finns tillräckligt med bränsle. Annan viktig kontroll är belysning, speciellt ute i mörker. Själv kör jag inte i mörker så ofta och därför inte kontrollerar belysningen så ofta. Det som SKA fungera är ju självklart bromsljus och blinkers. Dessa använder man hela tiden och om dessa inte fungerar kan det ske en olycka.
Mitt tips är att kolla de mest viktigaste delarna i bilen. Allt måste ju fungera när man ska ut och köra.
Gäst 2012-01-17 15:06 ! Citera #
Hej Gurran!
Innan du sätter dig i bilen är det bra att du gör en Yttre och en Inre säkerhetskontroll.
Med detta menas att du kontrollerar säkerheten i bilen både invändigt och utvändigt.
Nedan följer en lista på hur man utför en inre och yttre säkerhetskontroll.

Yttre säkerhetskontroll

1. Tänd parkeringsbelysningen och kolla fram- och bakljus, reflexer och skyltlykta. Rengör vid behov.
2. Slå på tändningen, halvljuset, vänster blinkers och dimljus (om det finns).
3. På vänstersidan: Kontrollera framhjul (ytligt – ser mönsterdjupet bra ut och är däcket runt och inte platt längst ner på grund av lågt lufttryck), framblinkers, framljus (halvljus), bakhjul, bakljus, bakblinkers och dimbakljus (eventuellt mönsterdjupet på däcken).
4. Slå på helljus och höger blinkers.
5. På högersidan: Kontrollera framhjul, framblinkers, framljus (helljus), bakhjul, bakljus och bakblinkers.
6. Släck lysena och slå av blinkers.
7. Be någon annan att bromsa samtidigt som du själv står bakom bilen och kollar att bromsljusen fungerar.

Inre säkerhetskontroll

1. Inta korrekt körställningen och kontrollera speglarna samt att dörrarna är stängda.
2. Starta vindrutetorkarna (spola eventuellt rutan) och värmereglagen (fläkt, särskilt vid framrutan och defrostern till bakrutan).
3. Tuta en gång och sätt på dig bilbältet (dra till så att det sitter spänt).
4. Tryck ner fotbromsen hårt och håll kvar; det ska kännas stumt.
5. Vrid lite på ratten och starta bilen. Du ska känna att broms- och styrservon fungerar (fungerar ifall bromsen sjunker och ratten blir lätt att vrida.)
6. Kontrollera att handbromsen fungerar genom att dra åt den och försök köra lite försiktigt framåt eller bakåt (eller genom att släppa den i en backe).

Körställning

1. Ställ in stolen så att du sitter bra (handlederna ska kunna vikas över ratten).
2. Justera nackskyddet så att det är placerat ungefär i mitten av bakhuvudet.
3. Justera inre backspegeln och de yttre sidospeglarna.
4. Sätt på dig säkerhetsbältet (höj eller sänk det övre bältesfästet vid behov).
5. Trampa ner kopplingen.
6. Starta motorn
7. Koppla på nödvändiga reglage (exempelvis fläkt) och kontrollera att rätt belysning är tänd.

Du behöver inte kontrollera allt detta. Inspektören kommer tala om precis vad du ska kontrollera, och vissa saker kan du redan ha kontrollerat tidigare du åkt med bilen, exempelvis spolarvätskenivån. Detta behöver du givetvis inte kontrollera varje gång du ska använda bilen.

Lycka till med körkortet

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo