Start > Körkortsforum > Köra upp på vinterväglag, titt…

Köra upp på vinterväglag, titta hit!

killer 2011-12-19 14:12 ! Citera #
Uppkörning imorgon. Vill fråga er, är det bra eller dåligt att köra upp när det är snö / snöar ? Är det något extra man brukar få göra / gå igenom?
Visar dem hänsyn på något vis? Är nervös som fan
36årutankort 2011-12-19 17:38 ! Citera #
Jag har också uppkörning i morgon och är så nervös. Hade en sista lektion med körskolan idag och tyckte att det gick åt käppsvängen! Hur kommer det sig? Nerverna kanske...

Men nu när det är så här snö/slaskigt så tror jag nog att det är ok att ta det lite lugnare.

Lycka till!
Rafaa 2011-12-19 18:16 ! Citera #
Killer>
Det är dåligt om vinterväglaget gör dig påtagligt mer nervös än vad du skulle varit annars (vilket i sig kanske inte är så konstigt).
Tänk på att det finns ett protokoll med massor av punkter, där den du kör upp för ska välja ut en del av dem.
Är rätt så säker på att ”körning på vinterväglag” är en av punkterna vilket gör att den punkten kommer automatiskt, vilket då gör att du inte kanske kollas på en annan punkt (du kanske slipper fickparkera, köra motorväg etc).
Tänk på att du ska visa att du kan framföra fordonet säkert, vilket betyder att du ska ta det lite lugnare än normalt (vilket då gör att tiden tickar på om man vill se en annan fördel).
Observera nu att ”ta det lugnt” inte betyder att du ska köra 80-90 på 110-väg eller 50 på en rak 70-väg. Utan du ska anpassa farten efter väglaget.
Motorvägar och större landsvägar med mycket trafik saltas oftare och brukar i regel vara bra även på vintern, då ska du inte köra för långsamt då du kan kuggas på det.
Kommer du däremot in på en väg som kanske är väldigt kurvig och som har isfläckar och ser allmänt sämre ska du självklart anpassa farten efter det.
Var extra vaksam vid skarpa kurvor och tillfällen då du måste bromsa in.

36årutankort>
Nerver - ja. Men det kan vara så att du nu har lag väldigt stor krav på dig själv.
Kom ihåg att kravet på dig inför uppkörningen är att du ska kunna framföra fordonet säkert och efter gällande trafikregler.
Kravet är INTE att du ska köra lika bra som någon som haft kört bil varje dag senaste 20åren eller så.
Alla med körkort kör olika bra och med olika erfarenhet, du ska bara bevisa att du kör tillräckligt bra för att inte utgöra fara för dig själv eller din omgivning.
Tänk så här: Körprovet är inget slutprov för att visa upp dina kunskaper, det är prov för att visa samhället att du är redo att fortsätta öva bilkörning på egen hand =).
killer 2011-12-19 18:24 ! Citera #
36årutankörkort ; Körlektionen precis innan körprovet brukar oftast gå nervöst till, man tänker för mycket på uppkörningen. Ja, vad jag har hört så visar lärarna överseende med att man kör i en lite lägre hastighet än normalt, när det är vinterväglag.

Jag återkommer givetvis med resultat, lycka till du med!

Rafaa ; Tack för ditt svar, enormt upplysande. Jag ska tänka på detta till
100% , och hoppas jag klarar imorgon.
36årutankort 2011-12-19 21:06 ! Citera #
Rafaa
killer>
Det är dåligt om vinterväglaget gör dig påtagligt mer nervös än vad du skulle varit annars (vilket i sig kanske inte är så konstigt).
Tänk på att det finns ett protokoll med massor av punkter, där den du kör upp för ska välja ut en del av dem.
Är rätt så säker på att ”körning på vinterväglag” är en av punkterna vilket gör att den punkten kommer automatiskt, vilket då gör att du inte kanske kollas på en annan punkt (du kanske slipper fickparkera, köra motorväg etc).
Tänk på att du ska visa att du kan framföra fordonet säkert, vilket betyder att du ska ta det lite lugnare än normalt (vilket då gör att tiden tickar på om man vill se en annan fördel).
Observera nu att ”ta det lugnt” inte betyder att du ska köra 80-90 på 110-väg eller 50 på en rak 70-väg. Utan du ska anpassa farten efter väglaget.
Motorvägar och större landsvägar med mycket trafik saltas oftare och brukar i regel vara bra även på vintern, då ska du inte köra för långsamt då du kan kuggas på det.
Kommer du däremot in på en väg som kanske är väldigt kurvig och som har isfläckar och ser allmänt sämre ska du självklart anpassa farten efter det.
Var extra vaksam vid skarpa kurvor och tillfällen då du måste bromsa in.

36årutankort>
Nerver - ja. Men det kan vara så att du nu har lag väldigt stor krav på dig själv.
Kom ihåg att kravet på dig inför uppkörningen är att du ska kunna framföra fordonet säkert och efter gällande trafikregler.
Kravet är INTE att du ska köra lika bra som någon som haft kört bil varje dag senaste 20åren eller så.
Alla med körkort kör olika bra och med olika erfarenhet, du ska bara bevisa att du kör tillräckligt bra för att inte utgöra fara för dig själv eller din omgivning.
Tänk så här: Körprovet är inget slutprov för att visa upp dina kunskaper, det är prov för att visa samhället att du är redo att fortsätta öva bilkörning på egen hand =).

Jag vill säga tack, åter tack för dina kloka ord. Jag kommer att ta med dem i tankarna imorgon. Det uppskattades enormt mycket.
killer 2011-12-20 13:08 ! Citera #
Det gick inte idag heller. Hade uppkörning idag och
kuggade på att jag åkte för långt fram på en väg med
bara en väg åt båda hållen, det var tydligen en
fara. Gjorde lite mer fel, minns inte exakt var väldigt nervös.
Säkerhetskontrollen gick bra, han bad mig bars kolla
däcken. Efter att jag fick höra att jag blev underkänd
blev jag helt knäckt. Detta var 3e försöket.

Jag vill nu dela med mig om varför jag har
blivit underkänd idag och andra gångerna. Det är
alltid samma problem som uppstår, planering
och sökning samt tillämpa trafikregler. Jag har börjat förlora hoppet nu
inom mig och har bokat 4e gången nyss. Jag kan
köra bil, i mitt fall handlar det om att tänka till lite mer.

Jag vill inte ge upp men jag har tappat mitt självförtroende
samt motivation. Ju fler försök desto mer stress

hur många gånger ska det ta? Vad bör jag göra och
hur bör jag arbeta med huvudet?
pluton 2011-12-20 16:04 ! Citera #
”Gjorde lite mer fel”

”alltid samma problem som uppstår, planering
och sökning samt tillämpa trafikregler.”

”Jag kan
köra bil, i mitt fall handlar det om att tänka till lite mer.”

Nu vill jag inte totalt förstöra ditt självförtroende men, Dessa som du nämner är att köra bil. Dom här sakerna kommer inte bara på uppkörningen, dessa är är inga små fel som du nämner. tycker att det är fel att du bokar en ny tid hela tiden och försöker klara det, det gör ju bara saken värre. det är ju 3 gånger nu och varför boka en fjärde och tro man klarardet? :lol: avboka ist och ta några till lektioner!

MEN!

Nu vet jag inte om du har kört privat eller med körskola.
Om du har bara kört privat så tycker jag att du ska köra med trafikskola för det hjälper GRYMT mycket!

Lite småtips,
När det svänger Vänster titta först mittspegeln, sen sidospegeln/dödavinkeln
När du svänger Höger titta mittspegeln , sen sidospegeln/dödavinkeln
När du ska sakta in kålla lite hastigt i mittspegeln..
Även när du bromsar in, så kålla mittspegeln!

detta är alltid när du svänger! samma sak när du ska parkera, titta mittspegeln, sen döda vinkeln det kan ju komma en moped!

blinka alltid i godtid och tryck en gång på bromspedalen löst o sen bromsa. så att man blinkar till med bromsljuset.

När du kommer till övergångstålle kålla först höger sidan sen vänster sidan. o ha en rörligblick!

sakta in i alla korsningar, om det är 50 så sakta ner till 30-40!
sakta in särskilt när det är högerregeln gäller, även om andra skall ge dig företräde som finns det folk som inte bryr sig, så sakta in, o tänk inte ”jag har företräde, för det är högerregeln!”
kålla alltid åt höger även om det inte är högerregeln!

om du ser att det blir rött, så börja direkt att motorbromsa! bromsa lite om det går lite för snabbt.

visa tydligt vart du skall, om du ska höger på landsväg, så lägg dig så nära höger som möjligt! samma sak med vänstersväng!

Kom inte på något mer just nu, men det bästa är att när du kör upp tänk inte ’ om jag klarar detta så har jag körtkort’

tänk så här istället.

jaha nu skall man önvningsköra igen :)

Jag körde privat och tog 3 st körlektioner o dom gav mig småtips och jag klarade på första försöket. en panodil hjälper också på uppkörningen!

Du kommer klara körkortet! men hetsa inte!
36årutankort 2011-12-20 16:29 ! Citera #
Hej

Tack än en gång för all Er hjälp. Idag hade jag uppkörning. Det har varit intensiva 7 veckor - då jag satte mig i en bil i förarsätet första gången. Har helt gått in för att lyckas och sugit åt mig all information och tagit kritik i massor. Jag har övningskört privat - även uppkörning privat. Jag har kört varje dag/kväll ca 90 min och den sista veckan nu innan uppkörningen så har jag tagit 5 lektioner på suveräna Edsbergs Trafikskola, där jag har bett dem vara hårda och kritisera mina fel. Har tagit åt mig all kritik och övat allt jag har gjort fel hemma.

Så förra veckan så hade jag teoriprovet - vilket jag har lagt ner mycket studerande i .. självklart i samband med körning så blev ju teorin lättförståelig. 63/65 blev resultatet. Sedan idag körde jag upp i Sollentuna. Jag har redan glömt bort rutten, men det blev cirkulationsplatser - motorväg - backning runt hörn - villaområde - landsväg och tillbaka. Inte en anmärkning - Felfri. Jag har varit så orolig hela dagen (Hela veckan för att vara mer exakt) . Tack alla för era inlägg dem har hjälpt mig mycket.

Så nu har jag nått mitt mål och jag har körkort. Allt på första försöket!

Tack
killer 2011-12-20 16:31 ! Citera #
Jag har kört tillräckligt med lektioner tro mig, det är inte det som är problemet riktigt. Jag kan köra bil, mitt problem är att jag har svårt att få mitt huvud / hjärna att närvara på körningen till 100%. Jag har problem med minnet också. Jag kör med trafikskola, men kört en del privat också. Lösningen för mig är inte att köra fler lektioner utan det ligger i mitt huvud på något sätt. En del saker jag tänker negativt ;

1 - Jag kommer inte klara det
2 - Jag sätter press på mig själv att jag ska klara det

Jag tänker också att jag SKA klara det och tänker positivt förstås. Spegelrutinerna är inget problem, glömde dock döda vinkeln idag 1 gång. Planeringen är något jag verkligen behöver bli bättre på. Vid skymd sikt ja, då går jag också ner i växel och hastighet.

Jag har tappat min självrespekt och känner enorm press nu att klara båda proven samtidigt nästa gång. Har bokat ny tid till nästa månad, finns ingen anledning att dra ut på tiden. Detta tar så enormt mycket av mina krafter, har kämpat länge nu och vill verkligen. Jag har t.o.m svårt att koncentrera mig på annat.
killer 2011-12-20 16:41 ! Citera #
36årutankörkort ; Grattis, önskade att jag kunde skriva ett ’’Yey jag klarade körkortet’’ inlägg också.

Men tyvärr.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest