Sitter just nu och har svårt att bestämma mig. Ska jag ta chansen och köra upp privat eller ska jag kämpa vidare med skolan att de anser jag är bra nog? Jag överskattar verkligen inte min egen körning, men jag känner mig bra nog och relativt säker nog i trafiken. Det skulle väl vara lite som känns sådär i stadskörning, men jag är övertygad att detta beror på att jag kör allt för sällan numera, ca 1 gång i veckan. Har ingen chans att köra med någon annan så de blir ju bara skolan att förlita sig på och det känns inte alls bra. Har gjort en del riktigt bra lektioner utan grova misstag och så och känner att jag verkligen förbättrat min körning att jag hinner med att titta, tänka och ta beslut. Dessutom känns landsvägskörning & motorväg riktigt bra och det har jag fått höra från läraren också. Men min lärare verkar ovillig att släppa mig och senast fick jag kommentarer på en cykelöverfart som han tidigare har berättat för mig hur jag kan komma över den på bästa och säkraste sätt och sedan har jag kört den flera gånger utan någon anmärkning. Börjar tro att skolan håller mig, men vill inte tro att de är så utan att han bara är överdrivet noga.
Osäkerheten kryper i mig dock när jag tänker på att köra en helt annan bil. Diesel på skolan vs bensin på Trafikverket. Fick köra en bensinare en gång och fick nog 3-4 motorstopp men gick väl ok annars även om de kändes helt knas (annan känsla i stolar, pedaler och växellåda). Är väl medveten att jag kanske (förmodligen till och med) inte tar kortet på första försöket men känner att jag skulle behöva ta chansen. Har kört bra länge hos skolan och lagt ut en himla massa pengar, ett par uppkörningar kanske är värt annars ger jag nog upp för tillfället i alla fall.
Kanske något tips? Vad är troligast att man kommer få på en uppkörning? Gissningsvis blir det ju lite blandad körning, stadstrafik, landsväg, motorväg, högerregel samt följa skyltar och köra mot mål. Och skulle tippa på parkering (vanlig eller annan också?) och backa runt hörn.