Åh, jag har uppskrivning och uppkörning imorgon och är så sjukt nervös. Körkortet som alltid har kännts så lågt borta kan nu vara vääldigt nära. Skrivningen är jag inte så nervös över, den får gå som den går, jag har pluggat jätte mycket och kan inte göra mer än mitt bästa. Men körningen däremot, alltså jag vet att jag är jätte duktig på att köra. Jag har övningskört privat i ca 2 år och tagit ca 10 körlektioner. När jag körde typ min sjunde körlektion påstod min körlärare att det inte kan bli bättre än vad det redan var, hon tyckte jag var mogen för en uppkörning. Men först var jag tvungen att göra lilla uppkörningen och eftersom hon var uppbokad just den dagen fick jag köra med en annan lärare som jag aldrig hade kört med. Allt flöt på jätte bra förutom en att jag gjorde en tabbe. Jag kom till en korsning med högerregeln och jag skulle svänga vänster. Jag väntade därför in bilarna som kom framifrån och lät de köra först, från höger kom det ingen. Sen ser jag att det kommer en bil rakt framifrån fast hur långt bort som helst så jag bedömer att jag hinner svänga vänster. Men det skulle jag inte ha kort för då använde läraren dubbelomandot och bromade mig. Hon påstod att visst hann jag men på en uppkörning ska man alltid ta det säkra före det osäkra så därför bromsade hon mig. Resten av körningen flöt på perfekt men jag förstod såklart att jag blev kuggad pga att hon var tvungen att ingripa. När vi kom fram till skolan igen sa hon att jag inte hade klarat lilla uppkörningen pga att hon var tvungen att ingripa. Hon tyckte jag skulle ta en lektion till och sen göra en ny utbildningskontoll. Men när jag kom hem kände jag att ne jag tänker inte ta fler lekioner när min andra lärare har sagt att jag är redo för uppkörning. Det skulle bli ca 1500 kr till att lägga på lektioner, alltså ungefär lika mycket som en uppkörning. Så jag bokade privat förra veckan. Kände att det får bära eller brista det är iallafall värt ett försök. Jag fick en tid redan imorgon så jag har intensivpluggat teori i helgen och kört en del också. Jag vet att jag kan men jag börjar bli så osäker nu när det närmar sig. Kanske skulle jag ha lyssnat på körskoleläraren och bokat fler lektioner ändå? Men samtidigt vet jag inte om jag hade varit mindre nervös för det. Jag är så nervös över att göra ett misstag pga nervositeten för det skulle vara så typiskt mig. Vet egentligen inte vad jag ville få fram med det här inlägget mer än att jag är så sjukt nervös inför imorgon. Måste man köra helt perfekt för att få körkortet? Och är de väldigt mycket hårdare mot oss privatister?
Tjenare! Vill bara tillägga att du inte behöver vara orolig, det gäller bara att lita på sig själv att man kan köra bil, vilket jag tror att du kan. Grejen är att man blir så nervös när man vet att ska ha teoriprov eller uppkörning. Ta några djupa andetag och tala om för sig själv att du kan det här. Och ta det lungt och stilla på uppkörningen så går det fint
Jag lovar!
Btw. Klarade Teoriprovet på 58p för 4 dagar sedan, och i dag uppkörningen på första försöket. Allt går om man vill. Hör av dig när proven är klara så man får höra hur det gick.
Tack för dina peppande ord och ett stort grattis till körkortet!!! Jag klarade skrivningen med 59 poäng men körningen gick tyvärr inte lika bra. Eller alltså det kändes bra och jag trodde att jag skulle klara det för jag bedömde min egen körning bra. Men uppkörningskvinnan hade lite att påpeka om placeringen. Jag fick göra högersväng på landsväg och placerade mig därför till höger innan svängen men tydligen inte tillräckligt mycket. Hennes åsikt var att jag skulle ha placerat mig så långt till höger att inte ens en cykel skulle ha kommit emellan. Sen körde jag rätt mkt i stan där det stod massa parkerade bilar på min väghalva, där höll jag ut ca en bildörrs avstånd men det var inte heller riktigt tillräckligt. Hon sa att sålänge jag inte har mötande bilar ska jag köra helt i deras körfält. Lite tråkigt då jag känner att jag är
värd det där jäkla körkortet nu men det är väll bara att boka en ny tid så snart som möjligt och försöka att inte ge upp hoppet.