Start > Körkortsforum > Växel i vid parkeing?

Växel i vid parkeing?

Gäst 2011-11-07 16:36 ! Citera #
Är det lämpligt att lägga i en växel när du har parkerat och ska lämna bilen?

Jag svarade nej, för man ska väl ha bilen i friläge när man har parkerat? men svaret var :

Ja, eftersom det minskar risken för att bilen börjar rulla

Kan någon förklara?
pluton 2011-11-07 17:56 ! Citera #
Hiind
Är det lämpligt att lägga i en växel när du har parkerat och ska lämna bilen?

Jag svarade nej, för man ska väl ha bilen i friläge när man har parkerat? men svaret var :

Ja,
Kan någon förklara?

ja du sa precis svaret. ”eftersom det minskar risken för att bilen börjar rulla” menas att bilen KOMMER inte rulla iväg när du har en växel i, om du skulle ha friläge så rullar ju bilen om du inte har PARKERINGS bromsen i, bra ha i båda, då om park bromsen failar :).

som parkerings broms kan ju frysa. då är det bra ide och ha en växel i. hoppas jag kunde hjälpa. är lite kass på att förklara. :lol:
Gäst 2011-11-08 09:11 ! Citera #
Jag e fortfarande ny med det här , men om jag nu förstått rätt, så alltså, om jag ska parkera bilen och lämna den för dagen, då ska jag inte ha friläge i för då börjar den rulla iväg? trode det var tvärtom att den rullar om man har växel i?

Jag menar, om man har friläge och handbroms, då är det väl lungt?
Gäst 2011-11-08 12:02 ! Citera #
Tja. För att vara lite extra tydlig: lämna bilen i ettan 1:an om du parkerar i en uppförsbacke. Och lämna bilen i backväxeln om du parkerar i en nedförsbacke. :)
Milanda 2011-11-11 18:16 ! Citera #
Finns det någon fördel med att inte ha i en växel när man parkerar?

Själv tycker jag att det känns naturligt att ha i en växel när jag inte har frikopplingen nedtryckt, och det har jag ju inte när jag går från bilen =) .
-Mattias 2011-11-30 17:37 ! Citera #
Jag kan typ inget om bilar men om bilen mot förmodan och alla odds skulle börja rulla p.g.a at något är utslitet (koppling eller vad det var, kommer inte ihåg, detta läste jag någonstans) så kan växellådan gå sönder.
Om det skulle hända så blir det ju som när man försöker putta igång en bil, motorn snurrar och hoppar igång. Nu skulle nog inte bilen hoppa igång, iallafall förhoppningsvis stanna eftersom inte bensinpumpen är igång, eller att det inte blir tillräckligt med kraft.

På automatväxlade bilar skall man alltid lämna växelväljaren i ”P” när man stänger av bilen.
Men kombination av växel och handbroms för att minimera chansen att bilen rullar. Du får dock inga försäkringspengar om handbromsen inte används och bilen går sönder, eller
om någon annans bil går sönder så hjälper inte försäkringsbolaget till heller.
Så ersätt inte handbroms med växel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor