Start > Körkortsforum > Placering på enkelriktad gata

Placering på enkelriktad gata

yeahyeah 2011-10-20 19:39 ! Citera #
Jag är ganska osäker när det gäller placering på enkelriktade vägar.

T.ex om man ska svänga åt höger, hur ska man placera bilen då?
Och om man ska svänga till vänster?
Gäst 2011-10-21 10:25 ! Citera #
Om du ska svänga höger så placerar du dig så långt åt höger som möjligt.
Om du ska svänga vänster så placerar du dig så långt åt vänster som möjligt.
Det ända som skiljer en enkelriktad gata från en vanlig gata är att du inte behöver lämna utrymme för mötande till vänster om dig. På en vanlig gata placerar du dig så nära mitten av vägen som möjligt (alltså så långt åt vänster som möjligt utan att hamna i mötandes körfält). På enkelriktad gata finns inte de mötandes körfält till vänster om dig utan du kan placera dig intill vänsterkanten.
Gäst 2012-02-01 12:51 ! Citera #
När man kör på en enkelriktad gata ska man även tänka på att man ska ha ett bra avstånd i sidled till bilar som kan vara parkerad vid sidan om en, man ska ha tillräckligt med avstånd till dom parkerade bilar så att de kan öppna dörrarna utan att det blir några konstigheter.
Gäst 2018-05-15 18:24 ! Citera #
När jag ser en märke med enkelriktad gata måste jag köra i den riktningen då?
Gäst 2018-05-15 18:40 ! Citera #
Gäst 2018-05-15
Är det en enkelriktad gata får man endast köra i den riktning som skyltarna säger. Annars tror jag man kan bli av med körkortet, eller så är det bara väldigt höga böter.
Gäst 2018-05-15 23:15 ! Citera #
Gäst 2018-05-15
Om du kör på en gata som är enkelriktad så måste du köra åt det hållet pilen visar, det är liksom hela grejen med en enkelriktad gata :)

Och nej, man förlorar inte körkortet som någon skrev, däremot kan du få böter...
Gäst 2018-05-22 14:54 ! Citera #
Japp samma riktning....och nej du blir ine av med körkort för det.....kan bli om annat involverat, ex olycka....

Har goofat själv o råkat köra in på enkelriktat..(missa pilen som var över vuxen av ett träd lövkrona).dock som snabbt rättades till då jag hann o se detta efter ett par sek ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov