Start > Körkortsforum > Blinka ut ur rondeller??

Blinka ut ur rondeller??

Lollo 2011-01-28 17:15 ! Citera #
Det finns inget krav på att blinka höger när man kör rakt fram i en rondell.

Kolla här www.trafiksakerhet.se/polisen-botfaller-tecken-rakt-fram-i-cirkulationsplats.htm

Att en rund grej i mitten inte behöver betyda att man ska lämna företräde visste inte jag.

Inte heller visste jag att det inte är nåt krav på att blinka höger när man kör rakt fram i en rondell. De verkar veta vad de snackar om.

Lollo
Josse 2011-01-28 19:34 ! Citera #
Lollo
Det finns inget krav på att blinka höger när man kör rakt fram i en rondell.

Kolla här www.trafiksakerhet.se/polisen-botfaller-tecken-rakt-fram-i-cirkulationsplats.htm

Att en rund grej i mitten inte behöver betyda att man ska lämna företräde visste inte jag.

Inte heller visste jag att det inte är nåt krav på att blinka höger när man kör rakt fram i en rondell. De verkar veta vad de snackar om.

Lollo

Vad menar du med att köra ”rakt fram”? Kör du rakt fram så kör du tillslut bara runt i cirkulationsplatsen. Man måste alltid svänga ut ur en cirkulationsplats. Självklart ska man blinka ut när man ska därifrån, precis som att man ger tecken varje gång man svänger i en korsning, oavsett om det är höger eller vänster. Det är inte svårare än så. Den där hemsidan verkar inte riktigt veta vad den pratar om tycker jag...
Lolloc 2011-01-29 02:15 ! Citera #
Att du inte blir snurrig i huvudet när du bara kör runt.

”Jag föreslår att du läser igenom det som står på länken och tänker efter så kanske även du förstår”

Lollo
Gisla 2011-01-30 00:59 ! Citera #
Lagstadgat eller ej, man blinkar väl även för sin egen skull? Det känns väl tryggt att veta att medtrafikanter ser var du är påväg?
Gäst 2011-02-10 21:30 ! Citera #
Det är lag på att blina ut ur rondeller, men inte in. Men precis som du säger så är det nog uppskattat! Detta är i allafall vad min trafiklärare hela tiden sagt, man kan ju tycka att de ska vara uppdaterade när det gäller sånt här.. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo