Start > Körkortsforum > Blinka ut ur rondeller??

Blinka ut ur rondeller??

Pelmazo 2009-05-15 16:50 ! Citera #
Detta är taget ur en tråd från www.sweclockers.com där det var en person som hade mailkontakt med vägverket angående denna fråga. Jag publicerar endast svaret.

Om jag får ge råd om hur man bör uppträda i en cirkulationsplats så får det bli följande:

Först och främst ska vi veta att det inte finns några andra trafikregler för cirkulationsplatser än dessa: 1. att man ska köra motsols runt rondellen och 2. att man har väjningsplikt för trafik inne i cirkulationen innan man själv får köra in och 3. det är förbjudet att stanna eller parkera i cirkulationsplatsen.

I övrigt har lagstiftaren inte givit särskilda regler för hur man kör just i en cirkulationsplats. Istället får man efter bästa förstånd tillämpa de generella reglerna som gäller på alla vägar; att man ska blinka för att visa sin avsikt när man ska svänga eller byta körfält, att man ska lämna företräde innan man byter körfält eller svänger över ett annat körfält m m .

I mindre cirkulationsplatser brukar det fungera bäst att köra som i en vägkorsning. Om man ska till höger väljer man höger körfält och blinkar höger, om man ska till vänster tar man vänster körfält och blinkar vänster. Vid vänstersväng byter man lämpligen till höger strax innan man lämnar cirkulationen. Rakt fram kör man enklast och säkrast från höger körfält.

Riktigt stora cirkulationsplatser liknar inte vägkorsningar utan fungerar som en enkelriktad gata som går runt, där är det oftast bara nödvändrigt att blinka om man vill byta körfält eller när man tänker svänga ut ur cirkulationen.

Om det finns vägvisning eller körfältspilar som visar lämplig färdväg och körfältsval ska man naturligtvis följa dessa.

En cirkualtionsplats kan ju se ut nästan hur som helst så därför är det extra viktigt att tillämpa alla trafikregler med sunt förnuft och anpassning till de lokala förhållandena. Ett visst mått av ödmjukhet är också lämpligt, de som uttalar sig allra mest tvärsäkert om vad som är rätt och fel i en cirkulationsplats ska man inte alltid lita på.
Gäst 2010-01-02 13:42 ! Citera #
Jag har också lärt mig på körskolan att man måste blinka när man kör UT ur rondellen och att det är bra om man gör det när man kör in i rondellen. Så jag tycker det är lika bra att blinka både in och ut ur rondellen ;)
Lovis 2010-01-06 09:53 ! Citera #
Det känns sjukt lämpligt att blinka åtminstone ut ur rondeller.
man vet ju själv frustrationen
vallen 2010-02-14 19:58 ! Citera #
Min körskollärare säger att man MÅSTE blinka både när man ska in och ut men om det är lag vet jag inte.
snick 2010-03-15 22:37 ! Citera #
Blinka bara ut och inte in..
www.alltomkorkortet.blogspot.c 2010-03-16 19:57 ! Citera #
Hej alla glada!

Här kommer lite fakta om cirkulationsplatser!!

Cirkulationsplats

En cirkulationsplats är ett slags cirkelformad vägkorsning där trafiken cirkulerar kring en rondell. Ibland kallas dock felaktigt hela trafiklösningen för rondell, vilket egentligen är den cirkelformade platsen mitt i cirkulationsplatsen.

När man ska köra in i en cirkulationsplats har man alltid väjningsplikt mot de fordon som redan befinner sig i cirkulationsplatsen. När man kör in i den behöver man inte använda körriktningsvisare eftersom det bara finns ett val av körriktning. Det ska man däremot alltid göra när man ska lämna cirkulationsplatsen eller om man ska byta körfält medan man är inne i den.

(Ge gärna tecken på väg in i cirkulationen också, då vet alla vart du ska)

Mvh

www.alltomkorkortet.blogspot.com
Gäst 2010-03-26 16:24 ! Citera #
Man ska blinka ut ur rondellen, precis som när man byter körfält inne i rondellen, om man ska vänster i rondellen ska man blinka redan innan man kör in i den men sedan blinka höger när man byter körfält och ska ut! Blinka hellre för mycket än för litet!!!
Gäst 2010-03-27 11:32 ! Citera #
I denna tråden skriver olika personer olika saker, men enligt en EU-lagstiftning gäller följande: (så vitt jag vet)

-Lag på att blinka ur rondeller

Att blinka innan rondellen är + i kanten på uppkörningen hos Vägverket men detta regleras inte i lagstiftningen. Att göra ingetdera är med andra ord olagligt och att blinka in och ut är att rekommendera. Att inte blinka in i rondellen tyder på lathet och anledningen till att man blinkar in är ju av säkerhetsskäl och för att visa andra vart man ska. Att vara övertydlig är aldrig fel, aldrig någonsin!!

På sikt är kanske antalet döda i trafiken 0 - Vägverkets vision 2020.
Isabell 2010-04-02 18:30 ! Citera #
Blinka in i rondellen ska du bara göra om du ska svänga ”vänster”. och sedan blinka ut när du har kört förbi avfart nummer två. De andra två avfarterna blinkar du bara ut dig.
Nolltretretton 2010-04-04 17:40 ! Citera #
Man ska ju ge tecken när man kör ut från en rondell eller byter körfält, det är dock många som hoppar över det. Jobbigt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov