Start > Körkortsforum > Blinka ut ur rondeller??

Blinka ut ur rondeller??

josie 2009-04-16 11:25 ! Citera #
Hello alla!

Jg har en fråga angående rondeller. På min körskola har jag fått redan på att
man måste blinka ut ur rondeller och att det är lag på detta samt att om man inte blinkar ur
så kan det leda till böter. Jag har också lärt mig att det är uppskattat att blinka in i rondeller
men att det inte är lag på detta. Häromdagen lyssnade jag på radion och då var det en trafikpolis
med som berättade att det inte allt är lag i Sverige på att blinka ut ur rondellen utan endast en
rekomendation på att göra detta. Blev lite förvirrad av vad han sa. Någon som vet vad som gäller?

Mvh josie:)
DavidR 2009-04-16 12:36 ! Citera #
Vägverket: Att köra i cirkulationsplats
publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1199.aspx

På väg in i cirkulationen:

”Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.”

På väg ut ur cirkulationen:
”När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken.”

”När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger.”

Som jag förstår det är det alltså lagkrav på att ge tecken [=blinka] ut ur rondeller.
Anna 2009-04-16 15:33 ! Citera #
Hej!
Jag har också lärt mig att man ska blinka när man byter körfält eller svänger ut ur en rondell. Jag antar att det betyder att det är lag. Blinka på!!!
/Anna
Gäst 2009-04-19 07:48 ! Citera #
Hur som helst blir det ju aldrig fel att blinka ut ur rondellen.
MaryAlenbratt 2009-04-20 19:52 ! Citera #
äsch, blinka! det skadar ju ingen. snarare hjälper de dem som ska in i rondellen att de vet att du ska svänga ut.
Rivera 2009-04-26 18:57 ! Citera #
Boken säger att du alltid ska blinka vid sväng, och det står att du ska blinka i cirkulationsplatser också!
kooko 2009-04-27 18:16 ! Citera #
Behöver inte blinka när man svänger in i rondellen, SKA blinka när man ska ut. Är väldigt irriterande när folk inte ids blinka... :x
Gäst 2009-05-05 17:52 ! Citera #
Ibland kan man bara glömma att blinka ut :(.
Gäst 2009-05-06 20:06 ! Citera #
Det är ju väldigt viktigt att blinka ut när man är i en rondell för att de andra trafikanterna ska kunna göra sig uppmärksamma på att du ska ut. Det är lätt hänt att annars bli påkörd. Att visa sina avsikter i trafiken är det viktigaste för att lätt och smidigt kunna förstå varandra. På trafikskolan lär man sig att blinka ut, och att blinka när man ska in i rondellen är bara en fördel :)
Tiberja 2009-05-09 23:48 ! Citera #
När jag övninkörde med min pappaså blinkade jag inte ut för pappa sa att det inte var oblgatoriskt. men när jag kör med min trafikskola idag så säger dom att man måste och dom säger att min pappa har lärt mig fel, okej joo han har haft körkortet i 20 år och man kanske inte behövde göra det då men det e nya lagar och man måste göra det nu. och om man inte blickar ut så kuggar man sa min körkortslärare. bra tips, blinka ut!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor