Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats

Cirkulationsplats

Agolo 2011-09-23 12:49 ! Citera #
Har en fråga angående hur man blinkar i en cirkulationsplats;
Om jag ska till vänster så ska jag ju placera mig i vänsterfilen och blinka till vänster, sedan när jag ska ut måste jag byta till högerfilen och blinka höger. Min körlärare säger att man inte ska blinka höger när man byter filen för då kan de tro att man ska ut ur cirkulationsplatsen.
Stämmer detta? Ska jag inte blinka när jag byter fil i en cirkulationsplats?
Veronica 2011-09-23 21:26 ! Citera #
Men oj, säger han så?

Vid filbyte ska man blinka. I en cirkulationsplats med vänstersväng brukar man blinka och byta fil ungefär där du ändå hade blinkat för att köra ur cirkulationsplatsen, så då blir det inga större missförstånd.

Kan han inte menat något annat? Låter märkligt...
Jejja 2011-09-24 00:01 ! Citera #
Kan det vara så att du byter fil för tidigt och blinkar du då så kan det ju förvirra andra bilister som kan tro att du är på väg höger ut från cirkulationen? Du ska ju inte byta fil förrän refugen innan din avfart? Eller har jag fel?
Agolo 2011-09-24 10:42 ! Citera #
Ja asså vi byter fil precis innan refugen så att jag svänger till ordentlig till höger för att kunna blinka ut mig själv. Men om man nu ska byta fil allmänt i en cirkulationsplats, bör jag blinka?! Körläraren har ju en poäng, man gör andra förvirrade? Någon som har fakta??
Gäst 2011-09-26 09:24 ! Citera #
Tjena!
Din handläggare har faktisk rätt där, om du ska svänga vänster i cirkulationsplatsen.
Först blinkar man vänster och kör vänster fil, tills du ska ut då blinkar du höger och sväng ut(med andra ord, man blinkar inte för att byta fil vid cirkulationsplats).

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo