Start > Körkortsforum > Hur ofta måste man kolla i spe…

Hur ofta måste man kolla i speglarna?

majan 2009-07-26 15:38 ! Citera #
10 sekunder låter ganska vettigt men en körlärare jag körde med rekommenderade att titta så ofta som var 5:e sekund! Kan låta ganska mycket men går ju väldigt fort att bara kasta en snabb blick uppåt i backspegeln (man behöver inte vrida på huvudet) utan att man direkt tappar fokus på trafiken framför. Innan man bromsar är det viktigt att kolla att man t.ex. inte har en stor lastbil jättenära bakom. Bromsar man hårt då så blir man ju lätt påkörd bakifrån...
Gäst 2010-05-27 19:29 ! Citera #
Använt sunt förnuft. Kolla så ofta som du behöver för att ha koll på omgivningen... Man kan aldrig kolla för mycket.
sesam 2015-09-25 19:53 ! Citera #
Jag kollar var 5:e sekund skulle jag säga, kollar jag inte får jag abstinens 8-)
Gäst 2015-10-02 22:30 ! Citera #
Många som skriver att man ska titta bakåt innan man bromsar, särskilt vid en hård inbromsning. Men min fråga är vad man ska göra om du har någon tätt bakom sig och det blir en situation som kräver en panikbromsning av någon anledning?

Jag ifrågasätter inte på något sätt att man ska titta i backspeglarna innan man bromsar utan vill genuint veta hur man ska agera om man hamnar i situationen beskriven.
fili 2017-03-17 12:05 ! Citera #
Själv blev jag kuggad igår pga att jag kollade FÖR MYCKET i speglarna. Jag tittade precis så mycket som behövdes, tyckte jag. Jag har ju blivit tillsagd av körlärare att alltid kolla i alla speglar vid en sväng t ex, så gjorde jag det. Plus även en extra titt i döda vinkeln precis innan sväng vid tillfällen där det fanns en cykelbana precis på början av vägen jag skulle svänga in på.
Man kan aldrig göra rätt oavsett hur man gör känns det som... :?
55 2017-03-20 17:33 ! Citera #
fili 2017-03-17
Själv blev jag kuggad igår pga att jag kollade FÖR MYCKET i speglarna. Jag tittade precis så mycket som behövdes, tyckte jag. Jag har ju blivit tillsagd av körlärare att alltid kolla i alla speglar vid en sväng t ex, så gjorde jag det. Plus även en extra titt i döda vinkeln precis innan sväng vid tillfällen där det fanns en cykelbana precis på början av vägen jag skulle svänga in på.
Man kan aldrig göra rätt oavsett hur man gör känns det som... :?
Det hände mig också, fick till svar att jag tittade väldigt mycket i speglarna, även när jag inte behövde göra det, var svaret jag fick av förarprövarn
Milla 2024-11-12 22:17 ! Citera #
10 sekunds reglern sidospegel, backspegel, sidospegel och tillbaka
Nisse I går 23:15 ! Citera #
Varför titta var 10:e sekund?
Bättre att titta när du ska och behöver.

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I går 21:55
6
I går 19:07
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov